2013-04-13, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag är blond och har svarta ögonbryn.
Bra, tack då vet jag.
Citera
2013-04-13, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Intressant artikel, lite halv crazy faktiskt!

Jag menar:
1. Hur kan Aftonbladet bara ringa på dagen efter och fråga? Hej, hur mår ni, vi hörde att eran son blev brutalt mördad för 24 timmar sedan och vi undrar om vi kunde få komma in och intervjua er och ta lite fotografier, vi har med oss en familjepizza som vi kan äta under tiden vi pratar!
2. Dom sista jag skulle släppa in dagen efter att min son(om jag hade någon) blivit brutalt mördad är väl Aftonbladet. Dessutom att bli fotograferad gråtandes i soffan skulle jag aldrig gå med på, jag skulle nog sörja med dom allra närmaste en tid.
Jag fattar mig inte på varken Aftonbladet eller familjen!
Det kan ju vara tvärt om, att familjen ringer Aftonbladet för en intervju.
Citera
2013-04-13, 19:05
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har för mig att T*eo tog flickan direkt utanför sitt eget hus när hon passerade på väg till skolan, och att han förde in henne där, inte att han "knallade runt" med henne. Men jag minns kanske fel?

Jag skulle snarare säga att det faktum att gm gjorde sig av med kniv och mössa talar för att han agerade rationellt; han ville inte ha dessa på/med sig, om han skulle bli tagen av polis. Han tog sig dessutom bort från brottsplats, och han "gjorde sig av" med ett vittne. (Det senare kan man spekulera i om detta var anledningen, eller om det fanns något annat syfte.) Det visar att gm kunde tänka logiskt och göra rationella val. Hade han t ex varit psykotisk, så hade han inte kunna tänka logiskt och klart, han hade förmodligen haft kniven kvar och mössan på huvudet - och dessutom irrat förvirrat någonstans i brottsplatsens närhet.

Men, som sagt, det finns både rationella och irrationella aspekter i detta fall. Det är bl a det som gör det så komplicerat.
Psykoser innebär inte alltid att man ser UFOn eller pratar med katten, det är endast en störd tankeverksamhet som fortfarande kan vara rationell. Schizofreni är nog jämförbart där folk kan ha jobb och leva som alla andra med undantaget att de har underliga tankar och vaneföreställningar.

Är GM psykotisk kan det även vara i början på sjukdommen som han mördar och ett dubbelmord kan jag knappast tänka mig hjälper tillfrisknandet. Han kan ha fått någon snurr ett par veckor före och begått mordet medan det är fritt fall i skallen för att sedan insjukna till den grad att han hamnar i vården. Är GM under vård är det fullt möjligt att han gått på medicinerig sedan dess som gör att han inte fått en snurr och mördat igen. Självmord är även troligt.

FUP-12 kan ha delvis rätt i vad han säger om att GM knallar runt på gatan som vanligt idag. Inte på så sätt att han är normal, utan på så sätt att han inte väcker uppmärksamhet eller hamnar i problem. Dessutom kan vi nog anta att han inte berättat för läkare och sjuksköterskor att han är en dubbelmördare.

Jag tror vi kan vara rätt så säkra på att GM är blond då de har både DNA och hår.
Citera
2013-04-13, 19:23
Medlem
Jag hittade det här, vad kan det vara för teori?
http://www.expressen.se/nyheter/nytt-spar-nystas-i-linkopingsmord/
från artikeln:
1. DNA- och hårfynden säger att gärningsmannen högst sannolikt är från norra Europa. Han är nikotinist och hade vid mordtillfället ingen spårbar narkotika eller medicin i kroppen.
2. DNA-analyser ska senare matcha blodet på kniven med håret.
3. Det tyder på att roten fanns med på hårstråt och då är det GM's mössa.
4. Är inte roten med utan det är blod på håret från GM, kan hårstråt teoretiskt komma ifrån någon annan. Mössan kan vara stulen med hårstrån från någon annan i.

Finns det någon annan i tråden som har 100% uppgifter på att roten var med eller inte på hårstråt i mössan?
Citera
2013-04-13, 19:30
Medlem
MossTrumss avatar
En mycket bra bild på kniven hittade jag på en länk ovan: http://nyheter24.se/sok/dubbelmordet-i-linkoping. I denna länk finns bildserien "Flickmordet i Täby" där bild 4 visar kniven från Linköping i närbild. Tack för länken!

Mordvapnet är inte av hög kvalitet i utförandet. Som polis i utredningen av mordet skulle jag åka land och rike runt med kniven till tiotalet knivmakare för att höra deras utlåtande efter att de har fått känna på kniven och väga den i handen. De kan se väldigt mycket som ett vanligt öga inte ser och därmed föra utredningen ett stycke framåt. Det är ett tips för kniven kan definitivt ha tillverkats i Sverige!

Edit: Mördaren själv kan ha gjort kniven. Den ser faktiskt ut som något han kan ha gjort i metallslöjden.
Senast redigerad av MossTrums 2013-04-13 kl. 19:34.
Citera
2013-04-13, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
En mycket bra bild på kniven hittade jag på en länk ovan: http://nyheter24.se/sok/dubbelmordet-i-linkoping. I denna länk finns bildserien "Flickmordet i Täby" där bild 4 visar kniven från Linköping i närbild. Tack för länken!

Mordvapnet är inte av hög kvalitet i utförandet. Som polis i utredningen av mordet skulle jag åka land och rike runt med kniven till tiotalet knivmakare för att höra deras utlåtande efter att de har fått känna på kniven och väga den i handen. De kan se väldigt mycket som ett vanligt öga inte ser och därmed föra utredningen ett stycke framåt. Det är ett tips för kniven kan definitivt ha tillverkats i Sverige!

Edit: Mördaren själv kan ha gjort kniven. Den ser faktiskt ut som något han kan ha gjort i metallslöjden.
Tack för bilden, den hade en stämpel! Vilket runk det verkar vara, ingen Balisong-orginal kniv direkt!
GM måste ha skadat handen, det fanns blod från alla 3 på kniven, GM + BO!

Någon därute måste veta vem det är, 1,4 miljoner ligger i potten,
Tjallar man på en kompis som har gjort något så fruktansvärt och blir 1,4 miljoner rikare?
DNA finns, så det finns ingen risk att den här personen kommer ut om han åker fast, får man hoppas! Så vad har tjallaren att förlora, ingenting, snarare en tryggare tillvaro då han kanske vet att den här killen kan göra vad som helst, även med honom?
Gärningsmannen!
13-20 år
1. Hur kunde han hålla sig borta om han hade skurit sig i handen?
2. Hade skolan undrat, vad har du gjort med handen?
3. Hade jobbet undrat?
4. Arbetsförmedlingen?
5. Mamma, pappa, kompisar?
Hur bodde han?
1. Hemma, vad sa föräldrarna när han skurit sig i handen, blodiga kläder?
2. Ensam?

Ensamstöring 20-30 år?
Helt klart är att någon måste ha undrat vad han gjort den här dagen om han inte var en isolerad person, en riktig ensamstöring, inga kompisar som undrat?
1. Hållit sig inne framför datorn till såret läkt?
2. Sjukskrivit sig?
3. Gått på socialbidrag, problem om han har bil?
4. Om han hade en bil, vad kunde han ha jobbat med där ingen undrade om det kunde vara honom?

Om GM har bott i en radie på runt 1-5 km från mordplatsen och GM också gjort det borde någon undrat vad GM gjorde den här dagen och varför han inte dök upp dagen/dagarna efter(skadad hand)?

Det måste finnas någon som känner på sig att den här personen kan det vara, där ute!
Varje gång fallet kommer upp i TV måste den här killen bli lite nervös.

Kan han ha tagit livet av sig?
1. Det måste gå att kolla om någon person har försvunnit efter det här?
2. Det måste gå att kolla personer som tagit livet av sig, gräv upp gravar och kolla DNA?
3. Har han emigrerat, det måste också gå att kolla?

Kan GM ha mördat någon mer, någon som känt till vad han gjort, hur många ouppklarade mord finns det i Linköping eller någon annanstans sedan det här hände?
Tänk tänk tänk!

Kan GM varit på genomfart och sedan bara åkt vidare till, Norge, Finland, Ryssland, Estland, Polen, han verkar ju trots allt haft lokalkännedom?

Som jag ser det är det mer eller mindre omöjligt att bara försvinna från något liknande brott, någon därute måste känna till den här personen även fast GM sover under ett träd i Smålands djupaste skogar!
Citera
2013-04-13, 20:06
Medlem
En sak som jag vet nämnts flyktigt i tråden är om GM kan ha avlidit i tsunamin, som inträffade drygt två månader efter dubbelmordet? Självmördare och personer som avlidit av droger med liknande signalement har kollats, men undrar om det fanns i tankarna överhuvudtaget i samband med tsunamin. Borde gå att kolla i efterhand, med att jämföra med anhöriga. Skulle vara en idé att kolla alla män som avled i tsunamin i ålder 13-35, som bodde i en radie på fem mil från Linköping. Borde inte vara fler än 20 personer tolalt sett.
Citera
2013-04-13, 20:14
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Tack för bilden, den hade en stämpel! Vilket runk det verkar vara, ingen Balisong-orginal kniv direkt!
GM måste ha skadat handen, det fanns blod från alla 3 på kniven, GM + BO!

Någon därute måste veta vem det är, 1,4 miljoner ligger i potten,
Tjallar man på en kompis som har gjort något så fruktansvärt och blir 1,4 miljoner rikare?
DNA finns, så det finns ingen risk att den här personen kommer ut om han åker fast, får man hoppas! Så vad har tjallaren att förlora, ingenting, snarare en tryggare tillvaro då han kanske vet att den här killen kan göra vad som helst, även med honom?
Gärningsmannen!
13-20 år
1. Hur kunde han hålla sig borta om han hade skurit sig i handen?
2. Hade skolan undrat, vad har du gjort med handen?
3. Hade jobbet undrat?
4. Arbetsförmedlingen?
5. Mamma, pappa, kompisar?
Hur bodde han?
1. Hemma, vad sa föräldrarna när han skurit sig i handen, blodiga kläder?
2. Ensam?

Ensamstöring 20-30 år?
Helt klart är att någon måste ha undrat vad han gjort den här dagen om han inte var en isolerad person, en riktig ensamstöring, inga kompisar som undrat?
1. Hållit sig inne framför datorn till såret läkt?
2. Sjukskrivit sig?
3. Gått på socialbidrag, problem om han har bil?
4. Om han hade en bil, vad kunde han ha jobbat med där ingen undrade om det kunde vara honom?

Om GM har bott i en radie på runt 1-5 km från mordplatsen och GM också gjort det borde någon undrat vad GM gjorde den här dagen och varför han inte dök upp dagen/dagarna efter(skadad hand)?

Det måste finnas någon som känner på sig att den här personen kan det vara, där ute!
Varje gång fallet kommer upp i TV måste den här killen bli lite nervös.

Kan han ha tagit livet av sig?
1. Det måste gå att kolla om någon person har försvunnit efter det här?
2. Det måste gå att kolla personer som tagit livet av sig, gräv upp gravar och kolla DNA?
3. Har han emigrerat, det måste också gå att kolla?

Kan GM ha mördat någon mer, någon som känt till vad han gjort, hur många ouppklarade mord finns det i Linköping eller någon annanstans sedan det här hände?
Tänk tänk tänk!

Kan GM varit på genomfart och sedan bara åkt vidare till, Norge, Finland, Ryssland, Estland, Polen, han verkar ju trots allt haft lokalkännedom?

Som jag ser det är det mer eller mindre omöjligt att bara försvinna från något liknande brott, någon därute måste känna till den här personen även fast GM sover under ett träd i Smålands djupaste skogar!
Jag tror inte man skall underskatta åldern 17 till 23 för GM, det är en bra ålder för någon som är sne i skallen och skall begå sitt första dubbelmord. Passar in på så sätt att han lämnar skolan och all social trygghet, finer sig ute i en värld där man inte har ett par polare att hänga med som tar hand om en, första lägenheten i en ny stad (?) där GM är helt ensam. Alla tankar som kunde hållas borta medan han hade något att göra kryper fram och psykosen blommar ut. Efter mordet flyttar han vilket inte är något problem då han saknar något socialt umgänge värt att nämnas. Denna ålder passar även i på en avhoppad/misslyckad student, ser inte att någon som fungerar på LiTH skulle dubbelmörda.

Vi får inte heller underskatta möjligheten att GM var på genomresa och bara hade en jävla tur. Om polisens flyktväg är rätt passar den in på någon som hittar i staden som skall till ICA och någon som bara virrat bort sig och efter ett tag fattar att han kommit fel och vänder rätt. Han kan även ha sprungit till ICA först och sedan vänt in i Trädgårdsföreningen där vittnen ser han men placerar han fel på några minuter i tiden som är allt som behövs för att vägen brottsplats -> ICA -> Trädgårdsföreningen -> annan plats försvinner bland alla vittnen. De som sett GM på en annan plats tänker inte på det för "sista spåret är vid ICA" och de såg någon på andra sidan Trädgårdsföreningen eller på någon gata i stan.

Är GM ung är jag säker på att hans föräldrar vet att han är en mördare och skyddar han så gott det går. Är han äldre kan jag inte riktigt se att han skall ha klarat sig så länge som han gjort. Jag tror att om GM är Svensk levde han på socialen eller i någon form av A-kassa. Ett arbete känns inte möjligt för mördaren oavsett ålder. Tror att om GM grips kommer det vara någon som har vård och/eller socialen som en stor del i sitt liv. Är det självmord borde det väl lämpligen skett nära på mordet? Oavsett hur förvirrad han är måste han väl förstå vad han gjort och ensamhet + dubbelmord borde väl vara anledning till att ta sitt liv? Han kan ta livet av sig i en annan stad om han inte bor i Linköping eller flyttat från stan nära på efter mordet.
Citera
2013-04-13, 20:16
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
En sak som jag vet nämnts flyktigt i tråden är om GM kan ha avlidit i tsunamin, som inträffade drygt två månader efter dubbelmordet? Självmördare och personer som avlidit av droger med liknande signalement har kollats, men undrar om det fanns i tankarna överhuvudtaget i samband med tsunamin. Borde gå att kolla i efterhand, med att jämföra med anhöriga. Skulle vara en idé att kolla alla män som avled i tsunamin i ålder 13-35, som bodde i en radie på fem mil från Linköping. Borde inte vara fler än 20 personer tolalt sett.
Har polisen gått ut med den här informationen?
Citera
2013-04-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Har polisen gått ut med den här informationen?

Att det jämförs med avlidna personer är jag säker på att jag åtminstone hört GW säga. Även om man inte ska ta hans ord som lag så har jag svårt att tro att han far med direkt osanning i en sådan fråga.
Citera
2013-04-13, 20:21
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Psykoser innebär inte alltid att man ser UFOn eller pratar med katten, det är endast en störd tankeverksamhet som fortfarande kan vara rationell. Schizofreni är nog jämförbart där folk kan ha jobb och leva som alla andra med undantaget att de har underliga tankar och vaneföreställningar.

Är GM psykotisk kan det även vara i början på sjukdommen som han mördar och ett dubbelmord kan jag knappast tänka mig hjälper tillfrisknandet. Han kan ha fått någon snurr ett par veckor före och begått mordet medan det är fritt fall i skallen för att sedan insjukna till den grad att han hamnar i vården. Är GM under vård är det fullt möjligt att han gått på medicinerig sedan dess som gör att han inte fått en snurr och mördat igen. Självmord är även troligt.

FUP-12 kan ha delvis rätt i vad han säger om att GM knallar runt på gatan som vanligt idag. Inte på så sätt att han är normal, utan på så sätt att han inte väcker uppmärksamhet eller hamnar i problem. Dessutom kan vi nog anta att han inte berättat för läkare och sjuksköterskor att han är en dubbelmördare.

Jag tror vi kan vara rätt så säkra på att GM är blond då de har både DNA och hår.

Man behöver inte nödvändigtvis vara psykotisk för att prata med katten. Det finns olika aspekter av psykos, men detta ger lite av en allmän bild av tillståndet:

"En psykotisk person saknar förmågan att se realistiskt på sig själv och sin omgivning. Han har kraftigt förvrängda bilder och saknar sjukdomsinsikt. En psykotisk person tänker inte logiskt utan har ett så kallat primärprocesstänkande, d.v.s utan logik, utan tidsbegrepp och utan abstraktioner." (Min fetmarkering.)

En psykotisk person har olika slag av vanföreställningar, hallucinationer och tankestörningar. Människor som inte är psykotiska delar inte den sjukes verklighet; h*n lever i sin egen verklighet och har svårt att skilja rätt från fel.

Här kan den intresserade läsa mer:

Källa (från där citatet är lånat): http://www.folkbildning.net/sjukvardstolkning/m6_4.htm

OM gm skulle vara psykotisk tror jag att han skulle gripits den närmaste tiden efter morden. Jag tror inte heller att ett psykosgenombrott skulle klinga av så pass snabbt, att han skulle kunna tänka logiskt, rationellt någon minut efter dåden, då han de facto kastar både kniv och mössa samt klarar av att avvika och hålla sig borta från misstankar under flera år. Psykisk störd får det väl dock ses som troligt att han var. Men det är så jag ser på det.

Ja, gm är med största sannolikhet mellanblond/har cendréfärgat hår, då DNA framtaget ur hår, som hittats i mössan sammanstämmer med DNA framtaget ur blod, som gm lämnat efter sig. Därmed har mössan använts av personen som lämnade blod efter sig. Om gm skulle ha lånat mössan av någon, borde även spår efter gm finnas i/på mössan i form av hårstrå eller svett el dyl. OCH den han lånat mössan av lämnade i så fall blod efter sig på brottsplats/mordvapen.
Citera
2013-04-13, 20:46
Medlem
MossTrumss avatar
Teori: Killen som utförde mordet är "metallare", d v s han har gått i metallslöjd och har tillgång till en fräs på skolan eller hemma i garaget.

Eftersom ingen angivet honom vet ingen om att han gjort kniven och utfört morden. Kniven är utom allt snack hemmagjord. Knivmakarna i landet skulle gapskratta om de fick känna på den. Men de kan också komma med viktig information eftersom de ofta vet vem som levererar vad på beställning då en kniv sammanfogas av olika delar som skaft och knivblad - om nu GM inte själv stått vid fräsen för att göra skaftet vilket jag tror att han gjort har han ändå beställt knivbladet.

Å andra sidan kan kniven också vara tillverkad i forna öststaterna, men jag tror att maffian där gör tio gånger bättre knivar än den i Linköping. En annan teori kan vara att GM tillhör en maffia i Sverige och att det håller samman och inte goolar för en miljon.

Hur som helst är kniven hemmagjord och polisen bör prata med knivmakarna: vem gör vad, levererar si och så etc.

Att polisen inte löst det här mordet är enligt min mening en större gåta än mordet!!

Edit: ett tips är topsa all skolungdom som gick metallutbildning i Linköping med omgivande kommuner åren före mordet.
Senast redigerad av MossTrums 2013-04-13 kl. 20:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in