2013-04-12, 21:30
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Vid en psykos tappar man helt verklighetsförankringen och kan tro vad som helst om den värld man lever i. Om GM var psykotisk den morgonen kan offren i hans ögon ha varit gröna män från mars som måste förgöras. Men frågan är vad som utlöst psykosen då inga kända droger fanns i blodet? Kalla detta psykosteorin och kommentera den gärna?
Kanske är en kille som borde drogas och är drogad idag någonstans i landet och därför inte gett sig på folk igen? Tänk att han sitter isolerad i den slutna vården eller öppna vården med ett skåp fullt av allt du kan tänka dig. Om vi har en levande mördare är det snart tio år där han inte haft för sig något som lett till att han fått med polis att göra, antagligen har han inte gjort något alls eller så är det en skicklig/tursam kille. Ett dubbelmord och sedan inget mer på snart tio år är väl inte det typsika för folk som flippar ur så totalt som GM gör?
Citera
2013-04-12, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Hur lång tid tar det för GM att ta sig från brottsplatsen till ICA? Det finns vittnen men frågan är väl om dessa vittnen sett GM eller någon som bara är ute på morgonen och går. Med tanke på hur GM måste blött från handen kan jag inte se framför mig att han skulle kunna dölja det för dem han möter på vägen och en bil ett måste om han tänkt kidnappa grabben, att dra en 8 åring till en bostad i närheten är allt för underligt och urflippat.

Jag vet inget om hur det ser ut runt brottsplatsen och ICA men vet att det i min stad är möjligt att vara ~10 meter från något utan att ha någon egentlig aning om vad som sker där pga plank, buskar, murar och annat som är i vägen. Är det möjligt att GM vetat om detta och fattat att ICA är en säker plats att gå tillbaks till? Polisen vet att GM far åt ett håll och han rör sig i en cirkel för att komma tillbaks och kör lungt iväg. Om vi leker med tanken att han vill lämna staden kanske han inte kan komma hem utan bil?

Bra fråga, funderar på att gå GM:s förmodade flyktväg någon dag och ta tid. En hand tror jag faktiskt är ganska lätt att dölja, sätt ner handen i en ficka eller vad som helst, den kan man diskret dölja på många sätt. Det är som du säger inte helt osannolikt att han hade en bil eller kanske cykel vid Ica?
Citera
2013-04-12, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Troligen hade han tänkt gå tillbaka till den lilla parken han kom ifrån (om det var planerat alltså), men eftersom han var tvungen att springa efter Anna-Lena (antaget endast pojken planerad) så var han då redan ganska långt från parken, liksom halvvägs mot djurgårdsgatan.

I kombination med adrenalin och att han kanske tyckte sig höra/se någon på sin planerade flyktväg tillbaka mot den lilla parken, så valde han istället att släntra vidare iväg från Anna Lena mot Djurgårdsgatan, alltså det motsatta som han hade planerat.

Ja, det stämmer bra det. Överfallet mot Anna Lena var inte lika långvarigt som mot pojken, så han kom nog med hög fart hytte och hög ett tag, och hadde efter huggen forfarande nästan rörelseenergi kvar i kroppen från den tidigare förflyttningen så han släntrade bara vidare.

Därför rör han sig sen i en cirkelrörelse tillbaka mot mordplatsen. Jag tror inte han går helt tillbaka mot den utan kanske upp parallellt storgatan, sen har han bil eller cykel på slutet av västra vägen, alltså på andra sidan den lilla parken.

Det är typiskt när man är i en situation där man är i adrenalin/panikläge att man flyr åt det håll som kroppen är i rörelse. Därför är nog inte flyktvägen planerad. Flykt genom den lilla parken hade varit mycket mycket vettigare.

Tror inte heller flyktvägen var planerad, GM tyckte nog det var skrämmande att gå tillbaka samma väg när dessutom pojken ligger död där. Att han har en bil eller cykel kring Ica låter faktiskt ganska troligt om man tittar på hur han rör sig.
Citera
2013-04-12, 21:35
Medlem
[quote=02-02-2012]Kanske är en kille som borde drogas och är drogad idag någonstans i landet och därför inte gett sig på folk igen? Tänk att han sitter isolerad i den slutna vården eller öppna vården med ett skåp fullt av allt du kan tänka dig. Om vi har en levande mördare är det snart tio år där han inte haft för sig något som lett till att han fått med polis att göra, antagligen har han inte gjort något alls eller så är det en skicklig/tursam kille. Ett dubbelmord och sedan inget mer på snart tio år är väl inte det typsika för folk som flippar ur så totalt som GM gör?[/QUOTE]

Seriemördare slår ibland till mellan många års mellanrum, därför blir jag inte förvånad om GM är i farten någon dag igen förr eller senare.
Citera
2013-04-12, 21:38
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja, det stämmer bra det. Överfallet mot Anna Lena var inte lika långvarigt som mot pojken, så han kom nog med hög fart hytte och hög ett tag, och hadde efter huggen forfarande nästan rörelseenergi kvar i kroppen från den tidigare förflyttningen så han släntrade bara vidare.
Det här reagerar jag på, det är inte många som kan hugga ner folk i flykten kan jag lova. Är det en GM som kan få ner Anna-Lena så snabbt är det mer troligt att GM är van vid knivar och troligen huggit ner folk förr. Att bara springa förbi med en kniv i handen och ha ihjäl någon är inte något jag tror många klarar av. Det är mer sånt man ser på filmer och då har de stora svärd för att klara av det. Mer troligt att han brottat ner Anna-Lena på plats och sedan sprungit iväg.

Vi får inte missa att han kan ha fått panik när han fick se tanten. Har han möjligen haft nog koll på platsen för att veta att han skall lämnas ostörd där vid tidpunkten och att tanten kom förbi har att göra med en tillfällighet som ett samtal på morgonen eller att hon tappat bort plånboken?
Citera
2013-04-12, 21:56
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Seriemördare slår ibland till mellan många års mellanrum, därför blir jag inte förvånad om GM är i farten någon dag igen förr eller senare.
Vet vi att det är en seriemördare? För mig är det en skogstokig galning som går runt på gatan. Oavsett hur mycket vi vill se en Hannibal Lecter i det här så är det en mördare likt alla andra och de är sällan smarta killas som pluggar på LiTH. Vad jag tror vi har framför oss är någon som är väldigt underlig och nog märks där han bor genom att vara våldsam och troligen har kontakt med någon form av vård (socialen och/eller läkare).

Det är inte heller vidare troligt att GM begår ett dubbelmord som första brott så då får vi se en historik där våld måste ingå vilket för bort många vanliga killar. Kvar blir för mig en störd kille som idag skulle ha någon ADHD liknande diagnos och troligen lever på bidrag.
Citera
2013-04-12, 21:57
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Hur lång tid tar det för GM att ta sig från brottsplatsen till ICA? Det finns vittnen men frågan är väl om dessa vittnen sett GM eller någon som bara är ute på morgonen och går. Med tanke på hur GM måste blött från handen kan jag inte se framför mig att han skulle kunna dölja det för dem han möter på vägen och en bil ett måste om han tänkt kidnappa grabben, att dra en 8 åring till en bostad i närheten är allt för underligt och urflippat.

Jag vet inget om hur det ser ut runt brottsplatsen och ICA men vet att det i min stad är möjligt att vara ~10 meter från något utan att ha någon egentlig aning om vad som sker där pga plank, buskar, murar och annat som är i vägen. Är det möjligt att GM vetat om detta och fattat att ICA är en säker plats att gå tillbaks till? Polisen vet att GM far åt ett håll och han rör sig i en cirkel för att komma tillbaks och kör lungt iväg. Om vi leker med tanken att han vill lämna staden kanske han inte kan komma hem utan bil?

ICA är rätt val att ha en flyktbil på. Den ligger avsides från brottsplatsen, med en gata emellan och nivåskillnad mellan platserna och dessutom avskärmat av stora hus. Morden skedde uppe på Åsgatan, ICA ligger nere på Djurgårdsgatan helt avskärmat från mordplatsen.
Citera
2013-04-12, 22:04
Avslutad
Citat:
Det här reagerar jag på, det är inte många som kan hugga ner folk i flykten kan jag lova. Är det en GM som kan få ner Anna-Lena så snabbt är det mer troligt att GM är van vid knivar och troligen huggit ner folk förr. Att bara springa förbi med en kniv i handen och ha ihjäl någon är inte något jag tror många klarar av. Det är mer sånt man ser på filmer och då har de stora svärd för att klara av det. Mer troligt att han brottat ner Anna-Lena på plats och sedan sprungit iväg.

Vi får inte missa att han kan ha fått panik när han fick se tanten. Har han möjligen haft nog koll på platsen för att veta att han skall lämnas ostörd där vid tidpunkten och att tanten kom förbi har att göra med en tillfällighet som ett samtal på morgonen eller att hon tappat bort plånboken?

Jag menar inte att han högg ner henne medan han sprang. Men vadd jag förstått så var antalet hugg betydligt färre mot henne än mot pojken. Så om det gick ganska fort, så var det på något sätt som att han fortfarande hade farten i sig.

Riktningen han kom ifrån, kombinerat med adrenalinet, tunnelseendet, gjorde att hans kropp automatiskt fortsatte framåt.

Hade han bara ha behövt döda pojken, så hade det varit naturligare för han att lunka tillbaka till parken han kom ifrån.
Citera
2013-04-12, 22:07
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
ICA är rätt val att ha en flyktbil på. Den ligger avsides från brottsplatsen, med en gata emellan och nivåskillnad mellan platserna och dessutom avskärmat av stora hus. Morden skedde uppe på Åsgatan, ICA ligger nere på Djurgårdsgatan helt avskärmat från mordplatsen.
Bor du i stan? Hur skulle då GM tagit sig till ICA om han inte behövt fly den väg han gjorde? Om han nu hade någon aning om var han sprang för hittar han inte i stan räcker det med att komma på fel sida av vägen för att virra bort sig till han ser något han känner igen.

Är det en kidnappning borde GM haft som plan att ta grabben till bilen och köra bara iväg, nu blev det ett raserimord + ett vittnesmord (?) som fick hela planen att falla vilket ledde till att GM panik och fick ta första bästa väg bort från platsen och göra det bästa av läget.

Finns det någon som har riktig forskning eller studier av liknande mord? Det här är inte så unikt som jag tror många vill göra det till. Om fallet blir löst kommer vi nog att få se att det var ett rätt så vanligt dubbelmord (om dubbelmord kan ses som vanliga) där GM endast kunde hålla sig undan med mer tur är skicklighet. Frågan är vad han gör dagarna efter mordet, att gå till jobbet som vanligt eller träffa mamma och pappa för en middag känns inte riktigt rätt.

Kalle81: förstår vad du menar nu.
Citera
2013-04-12, 22:09
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Enligt hårstråt från mössan så fanns det bara nikotin 0-3 månader bakåt i Linköpingsmördarens kropp. Helt ren kropp kan man säga, inga droger, inga psyk-mediciner.

Detta berodde nog på att hårstråna som återfanns i mössan bara var 2 cm långa, vilket skulle motsvara ca 2 månaders hårväxt.
Citera
2013-04-12, 22:12
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Detta berodde nog på att hårstråna som återfanns i mössan bara var 2 cm långa, vilket skulle motsvara ca 2 månaders hårväxt.
Nu väcker du ett dött spår til liv

Skulle det vara så kort tid är det fullt möjligt att GM rakat sig på kåken och alla spår efter droger är borta, förutom nikotin som han tar som substitut för tyngre droger.
Citera
2013-04-12, 22:25
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Nu väcker du ett dött spår til liv

Skulle det vara så kort tid är det fullt möjligt att GM rakat sig på kåken och alla spår efter droger är borta, förutom nikotin som han tar som substitut för tyngre droger.

Dött spår?

Det jag menar är att hårstråt som återfanns var 2 cm långt. Detta motsvarar en tidsrymd av två månader (1 cm/mån vad gäller huvudhår är tumregeln). Under denna tid hade han inte tagit några droger - annat än nikotin - för i så fall hade detta lagrats i hårstråna.

Om han rakade skallen helt 2 månader tidigare, på eller utanför kåken, har inget med saken att göra.

De två månaderna före mordet var han ren. Det vet vi.

Att han skulle ha suttit på kåken eller använder nikotin som substitut är bara gissningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in