2013-04-04, 13:42
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
nordiskt ursprung ja, men det är inte det samma som en folkbokföringsadress i Lkpg.

DNA säger inget om folkbokföringsadress; DNA säger heller inget om var gm och hans föräldrar bott hela sina liv. De kan vara nordiska i DNA-profilen och ändå bott flera generationer tillbaka i Polen eller Ukraina. It's simpel as that.
Citera
2013-04-04, 14:16
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Nu har ju FBI sagt att något liknande inte ens inträffat i USA, (vilket jag finner lite otroligt iofs...). Nu har ju någon sagt sig ha sett en man som stått och hängt på ett visst ställe flera gånger före mordet, om det var GM kan ju ingen veta. Jag börjar också luta mot att GM är död. Vad säger ni om den här teorin:

Ammouris kanske förstod omedelbart vem det var men valde att inte säga något till polisen. Ett rykte var ju att Anna-Lena skulle ha sagt att han hette Leif, oavsett om detta är riktigt eller inte så är det själva poängen att polisen ringde hem till Ammouri och frågade om de kände någon Leif, han svarade nej men samtidigt kanske han tänkte: "jaha, ja...". Nu Kanske A-L inte ens sa Leif men det är inte poängen, utan frågan är om polisen ens bör eller får ringa hem till brottsoffren och ställa liknande frågor? Sen har de helt enkelt tagit hand om honom på något sätt...Låter långsökt kanske men ändå inte helt otroligt, eller måste man ha ett kriminellt tänkande för att resonera så här...?
Om Ammouri gett igen bör det ha varit någon lite högre som rykt och då kan vi anta att denna grupp gett igen för mördar man någons barn har man i stora drag sagt att det är någon som skall ge upp eller utrotas. Knivar man ner någon vuxen som är känd för att själv ta till vapen kan det hållas på en civiliserad nivå men är det ett barn man ger sig på är signalen "du har ingen framtid om du vill utmana oss". Något som talar emot någon kriminell koppling är just att en grabb på 8 år mördats. Jag känner inte till något fall där en kriminell gett sig på andras barn i Sverige.

Jag tror på psykfall/pundare som haft vägarna förbi Linköping. Närmaste byten för tåg är väl Hallsberg (enligt kartan) så mo GM färdats genom staden har han kommit med buss eller pendel från någon byhåla för att sedan ta sig vidare eller bara hamnat där av någon anledning. Är det möjligt att han blivit avkastad i samband med en biljettkontroll? Är det en byhåla han kommit från är det behandlingshem jag tror han kommit från för att ta sig vidare.
Citera
2013-04-04, 14:53
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Om Ammouri gett igen bör det ha varit någon lite högre som rykt och då kan vi anta att denna grupp gett igen för mördar man någons barn har man i stora drag sagt att det är någon som skall ge upp eller utrotas. Knivar man ner någon vuxen som är känd för att själv ta till vapen kan det hållas på en civiliserad nivå men är det ett barn man ger sig på är signalen "du har ingen framtid om du vill utmana oss". Något som talar emot någon kriminell koppling är just att en grabb på 8 år mördats. Jag känner inte till något fall där en kriminell gett sig på andras barn i Sverige.

Jag tror på psykfall/pundare som haft vägarna förbi Linköping. Närmaste byten för tåg är väl Hallsberg (enligt kartan) så mo GM färdats genom staden har han kommit med buss eller pendel från någon byhåla för att sedan ta sig vidare eller bara hamnat där av någon anledning. Är det möjligt att han blivit avkastad i samband med en biljettkontroll? Är det en byhåla han kommit från är det behandlingshem jag tror han kommit från för att ta sig vidare.

Jag menar att även om det rör sig om en pundare/psykfall så kan Ammouris ha vetat vem det var, det måste inte nödvändigtvis handla om någon uppgörelse egentligen. Låt säga att det faktiskt är en kringflaxande pundare och släktingar kanske tror att han har dött nånstans pga missbruket men egentligen dog han av något annat....Att folk försvinner spårlöst händer ju lite då och då, och är det en bostadslös missbrukare så ligger det nära tillhands att misstänka någon annan sorts död.

Fast ärligt talat så tror jag fortfarande allra mest på en uppgörelse av något slag, antingen faderns/farbroderns affärer eller något som Muhammed var mera direkt inblandad i. Det är mycket möjligt att Ammouris inte sagt allt till polisen i det här fallet.
Citera
2013-04-04, 15:13
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Jag menar att även om det rör sig om en pundare/psykfall så kan Ammouris ha vetat vem det var, det måste inte nödvändigtvis handla om någon uppgörelse egentligen. Låt säga att det faktiskt är en kringflaxande pundare och släktingar kanske tror att han har dött nånstans pga missbruket men egentligen dog han av något annat....Att folk försvinner spårlöst händer ju lite då och då, och är det en bostadslös missbrukare så ligger det nära tillhands att misstänka någon annan sorts död.

Fast ärligt talat så tror jag fortfarande allra mest på en uppgörelse av något slag, antingen faderns/farbroderns affärer eller något som Muhammed var mera direkt inblandad i. Det är mycket möjligt att Ammouris inte sagt allt till polisen i det här fallet.
Jag kan inte tänka mig många som inte skulle mörda en pundare som haft ihjäl deras barn så den förklaringen kan jag köpa. Är de någon annan gruppernig i staden som ger sig på en 8 årig grabb lär det finnas en hel del mer än cigg eller taskiga affärer bakom. Finns det något mord eller olyckshändelse (fyllekörning) i stan där någon dött som man helst ser levande? Har familjen haft någon mindre skandal i bagaget de dragits med som kan ha lett till detta för att den inte skötts rätt?
Citera
2013-04-04, 15:48
Medlem
Citat:

Jag tror absolut inte att GM har kommit från tågstation sen helt plötsligt hamnat på Åsgatan av en slump, det är dessutom en bra bit från station till Åsgatan.
Citera
2013-04-04, 17:59
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Jag tror absolut inte att GM har kommit från tågstation sen helt plötsligt hamnat på Åsgatan av en slump, det är dessutom en bra bit från station till Åsgatan.
Jag mätte på en karta och fick det till runt 10 minuters gångväg till trädgårdsföreningen från stationen/resecentrum. Han är på rätt sida om vattnet ifall han kommit från stationen. Jag är lite inne på att GM kan ha kommit från idrottsområdet, möjligen blivit avlämnad eller parkerat där? Den platsen skulle även passa på att följa vattnet för att sedan vika in och hamna i Trädgårdsförningen där han stöter på grabben och tanten. Den stora frågan är ar han tar vägen efter mordet för det är bara några minuter man har koll på som jag förstår det, efter det är han bara borta som om han gått upp i rök. Det är väl möjligt att han irrat iväg sig på gator han inte känner till (dvs inte kommer från staden) eller att han haft bil/boende i närheten men svar ger mer frågor vilket inte är så kul. Någon som "bara var där" lär knappast ha ihjäl en 8 åring + en pensionär och någon som bor i stan borde märkas eller vara någon polisen pratat med.

Folk som tycker Linköping är en stor stad skall fundera på i vilken relation. 100.000 invånare lämnar inte så många möjliga GM's som man kan tro. Ytan på platser där man går om man skall någonstans är även väldigt liten. I stora drag kan man väl säga att Linköping är 1 km från stationen åt öster och söder och sedan inget mer? Det fångar in det mesta jag skulle besöka i staden om jag inte skulle till en speicell plats. Har uteliggare någon plats i eller runt stan de hänger vid?
Citera
2013-04-04, 18:53
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Jag mätte på en karta och fick det till runt 10 minuters gångväg till trädgårdsföreningen från stationen/resecentrum. Han är på rätt sida om vattnet ifall han kommit från stationen. Jag är lite inne på att GM kan ha kommit från idrottsområdet, möjligen blivit avlämnad eller parkerat där? Den platsen skulle även passa på att följa vattnet för att sedan vika in och hamna i Trädgårdsförningen där han stöter på grabben och tanten. Den stora frågan är ar han tar vägen efter mordet för det är bara några minuter man har koll på som jag förstår det, efter det är han bara borta som om han gått upp i rök. Det är väl möjligt att han irrat iväg sig på gator han inte känner till (dvs inte kommer från staden) eller att han haft bil/boende i närheten men svar ger mer frågor vilket inte är så kul. Någon som "bara var där" lär knappast ha ihjäl en 8 åring + en pensionär och någon som bor i stan borde märkas eller vara någon polisen pratat med.

Folk som tycker Linköping är en stor stad skall fundera på i vilken relation. 100.000 invånare lämnar inte så många möjliga GM's som man kan tro. Ytan på platser där man går om man skall någonstans är även väldigt liten. I stora drag kan man väl säga att Linköping är 1 km från stationen åt öster och söder och sedan inget mer? Det fångar in det mesta jag skulle besöka i staden om jag inte skulle till en speicell plats. Har uteliggare någon plats i eller runt stan de hänger vid?

Du är lite borta på kartan. Morden skedde inte i Trädgårdsföreningen utan på Åsgatan. Placera en person i Trädgårn' som aldrig varit i stan och jag lovar att han aldrig hittar till Åsgatan där morden skedde.

Till frågan hur stor Linköping är som stad? Tja, sätt dig i en bil och åk runt i alla ytterområden där folk bor och du kommer bli förvånad hur stor staden är. Att se hela Linköping från bil tar några dagar. Betänk att det är en studentstad som tillför staden 20 000 studenter varje termin och som försvinner över sommaren. Polisen ska leta GM bland dem också!
Citera
2013-04-04, 19:27
Medlem
Citat:

Lägg av nu, skärp dig.... Åsgatan och Trädgårdsföreningen är inte samma sak.
Citera
2013-04-04, 19:33
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Du är lite borta på kartan. Morden skedde inte i Trädgårdsföreningen utan på Åsgatan. Placera en person i Trädgårn' som aldrig varit i stan och jag lovar att han aldrig hittar till Åsgatan där morden skedde.

Till frågan hur stor Linköping är som stad? Tja, sätt dig i en bil och åk runt i alla ytterområden där folk bor och du kommer bli förvånad hur stor staden är. Att se hela Linköping från bil tar några dagar. Betänk att det är en studentstad som tillför staden 20 000 studenter varje termin och som försvinner över sommaren. Polisen ska leta GM bland dem också!
Blev lite fel i texten

Jag tror att han kommer från samma plats som han senast ses på för det är där han vet var han skall ta sig vidare. Järnvägsstationen sydöst till trädgårdsföreningen eller österut genom trädgårdsföreningen från idrottsplatsen, efter morden tar han sig tillbaks samma väg. Att de sett någon som spanat på familjen eller mysko figuer som smyger runt ser jag inte som tillförlitligt utan mest drömmar i klass med vad vi producerar i tråden.
Citera
2013-04-04, 19:54
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Polisen vet detta och utredningen är i praktiken nedlagd.

En mordutredning som förra hösten inkluderade 20 poliser, med förstärkning från Rikskriminalpolisen, som tagit förnyad hjälp av FBI:s Behavioral Analysis Unit i Quantico och som systematiskt DNA-testar tre individer i veckan för att utesluta misstänkta och avlidna - och du tycker att utredningen i praktiken är "nedlagd"?

Var vänlig och ge mig ett exempel på en 8 år gammal svensk mordutredning som bedrivs lika intensivt och med sådana resurser som dubbelmordet i Linköping om du kan!
Citera
2013-04-04, 20:07
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Att de sett någon som spanat på familjen eller mysko figuer som smyger runt ser jag inte som tillförlitligt utan mest drömmar i klass med vad vi producerar i tråden.

Sluta jiddra din djävla sifferkombination! Ta och fatta vad som har framgått i den här tråden!

* Det finns tretton vittnen som observerat mannen före, under och efter gärningstillfället.

* Observationerna före gärningstillfället placerar honom i parken norr om Åsgatan.

* I parken är han inte ståendes, utan i rörelse.

* Hans rörelsemönster där har redan före gärningen väckt uppmärksamhet.

De första två punkterna framgår av mediarapporteringen och de inslag som gjort i bland annat "Efterlyst" och "Veckans brott".

De två sista punkterna kommer från min egen källa med insyn i utredningen.
Citera
2013-04-04, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
En mordutredning som förra hösten inkluderade 20 poliser, med förstärkning från Rikskriminalpolisen, som tagit förnyad hjälp av FBI:s Behavioral Analysis Unit i Quantico och som systematiskt DNA-testar tre individer i veckan för att utesluta misstänkta och avlidna - och du tycker att utredningen i praktiken är "nedlagd"?

Var vänlig och ge mig ett exempel på en 8 år gammal svensk mordutredning som bedrivs lika intensivt och med sådana resurser som dubbelmordet i Linköping om du kan!

Nu är dom inte kvar ioförsig, man bedriver inte utredningen intensivt just nu, spaningsledare Jan Staaf befinner sig mer i Motala än Linköping och kollar nog läget ibland.. Tyckte dom sa att det endast är cirka 4 poliser som bedriver utredningen? Förra hösten som du nämner var nog den sista satsningen man gjorde tyvär, den verkar dock inte ha gett något resultat..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in