Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Om polisen helt saknar spår och inte kan motivera varför någon skall testas gör man bäst i att tacka nej. Det här kan utvecklas till något väldigt skrämmande om man låter polisen ta DNA från vem som helst, vad vet du om hur de behandlar testerna? Vad vet du om vilka som får tag på dem?
Saknar polisen helt spår får de helt enkelt starta om utredningen och börja om från början. DNA skall användas för att identifiera eller avföra misstänkta, inte som en utredningsmetod där man testar alla som bor inom en 2 km radie från en brottsplats.
Det finns nog inte många som tror att polisen kommer att lösa fallet med DNA toppsning, mördaren finns troligen inte kvar i Linköping och var troligen aldrig någon som hörde hemma där. Min misstake är att mördaren antagligen faller under profilen för Östspåret eller en galning som idag är död och begraven. Om jag var polisen skulle jag se vilka ungdommar i staden som mördats, begått självmord eller dött sedan mordet och fokusera på dem så man kan avföra att GM är död och begraven. Att psykiskt sjuka som är våldsamma 'dör i förtid' är inte direkt främmande.
Tycker det är väldigt underligt att ingen reagerat på att polisen söker så brett med DNA, var är journalisterna och alla meningslösa funktioner inom staten som skall skydda medborgare från sånt här?
Saknar polisen helt spår får de helt enkelt starta om utredningen och börja om från början. DNA skall användas för att identifiera eller avföra misstänkta, inte som en utredningsmetod där man testar alla som bor inom en 2 km radie från en brottsplats.
Det finns nog inte många som tror att polisen kommer att lösa fallet med DNA toppsning, mördaren finns troligen inte kvar i Linköping och var troligen aldrig någon som hörde hemma där. Min misstake är att mördaren antagligen faller under profilen för Östspåret eller en galning som idag är död och begraven. Om jag var polisen skulle jag se vilka ungdommar i staden som mördats, begått självmord eller dött sedan mordet och fokusera på dem så man kan avföra att GM är död och begraven. Att psykiskt sjuka som är våldsamma 'dör i förtid' är inte direkt främmande.
Tycker det är väldigt underligt att ingen reagerat på att polisen söker så brett med DNA, var är journalisterna och alla meningslösa funktioner inom staten som skall skydda medborgare från sånt här?

Men polisen saknar inte spår; de har DNA-profil från gm. Att motivera, kan de väl också; att se ifall någon i målgruppen (i närområdet, i detta fall) matchar den DNA-profil, som de har fått fram - och som tillhör gm.
De är möjligt att gm inte finns i området i dag, och därför kan man fråga sig varför denna åtgärd sätts in i dag, och inte så snart det var möjligt efter det att morden begåtts. Men för mig känns det ändå bra att så mycket som möjligt görs, för att gm ska finnas. Hittas han inte, så har man åtminstone gjort så mycket (?) man kunnat.
Att kolla upp unga män som avlidit p g a sjukdom, självmord eller som har mördats, är en bra idé. Men hur kolla deras DNA i dag? (Om man nu inte ska gräva upp dem alternativt om prover finns kvar.) Men självklart borde de kollas upp. Det görs väl i andra fall?
Kanske anledningen att "ingen" reagerar på polisens metod, är att de flesta vill att dubbelmordet ska klaras upp och vill att så mycket som möjligt ska göras, för att klara upp detta. OM polisen inte gjort något, skulle JAG invända.
Ställer samma fråga till dig, som till Herrgurka ovan. Om Mohammed hade varit ditt barn, hade du velat då att unga män skulle ställa upp och låta sig topsas? Eller hade det inte spelat någon roll för dig, om du kände att polisen inte lade ner mycket resurser för att hitta gm till ditt barn? Hypotetisk fråga, naturligtvis. Men inte ointressant. Tycker jag, i alla fall.
Jag förstår hur du tänker, men jag tänker annorlunda.