2012-12-04, 11:06
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Om polisen helt saknar spår och inte kan motivera varför någon skall testas gör man bäst i att tacka nej. Det här kan utvecklas till något väldigt skrämmande om man låter polisen ta DNA från vem som helst, vad vet du om hur de behandlar testerna? Vad vet du om vilka som får tag på dem?

Saknar polisen helt spår får de helt enkelt starta om utredningen och börja om från början. DNA skall användas för att identifiera eller avföra misstänkta, inte som en utredningsmetod där man testar alla som bor inom en 2 km radie från en brottsplats.

Det finns nog inte många som tror att polisen kommer att lösa fallet med DNA toppsning, mördaren finns troligen inte kvar i Linköping och var troligen aldrig någon som hörde hemma där. Min misstake är att mördaren antagligen faller under profilen för Östspåret eller en galning som idag är död och begraven. Om jag var polisen skulle jag se vilka ungdommar i staden som mördats, begått självmord eller dött sedan mordet och fokusera på dem så man kan avföra att GM är död och begraven. Att psykiskt sjuka som är våldsamma 'dör i förtid' är inte direkt främmande.

Tycker det är väldigt underligt att ingen reagerat på att polisen söker så brett med DNA, var är journalisterna och alla meningslösa funktioner inom staten som skall skydda medborgare från sånt här?

Men polisen saknar inte spår; de har DNA-profil från gm. Att motivera, kan de väl också; att se ifall någon i målgruppen (i närområdet, i detta fall) matchar den DNA-profil, som de har fått fram - och som tillhör gm.

De är möjligt att gm inte finns i området i dag, och därför kan man fråga sig varför denna åtgärd sätts in i dag, och inte så snart det var möjligt efter det att morden begåtts. Men för mig känns det ändå bra att så mycket som möjligt görs, för att gm ska finnas. Hittas han inte, så har man åtminstone gjort så mycket (?) man kunnat.

Att kolla upp unga män som avlidit p g a sjukdom, självmord eller som har mördats, är en bra idé. Men hur kolla deras DNA i dag? (Om man nu inte ska gräva upp dem alternativt om prover finns kvar.) Men självklart borde de kollas upp. Det görs väl i andra fall?

Kanske anledningen att "ingen" reagerar på polisens metod, är att de flesta vill att dubbelmordet ska klaras upp och vill att så mycket som möjligt ska göras, för att klara upp detta. OM polisen inte gjort något, skulle JAG invända.

Ställer samma fråga till dig, som till Herrgurka ovan. Om Mohammed hade varit ditt barn, hade du velat då att unga män skulle ställa upp och låta sig topsas? Eller hade det inte spelat någon roll för dig, om du kände att polisen inte lade ner mycket resurser för att hitta gm till ditt barn? Hypotetisk fråga, naturligtvis. Men inte ointressant. Tycker jag, i alla fall.

Jag förstår hur du tänker, men jag tänker annorlunda.
Citera
2012-12-04, 12:49
Medlem
Hur vet de att han var mellan 15-30 år?
Citera
2012-12-04, 13:17
Medlem
herrgurkas avatar
En bekant till mig berättade nyss att personer som känner familjen och fd. anställda på faderns företag (Sekvencia) är övertygade om att motivet är faderns affärer. Polisen borde ha hört dessa personer så jag tycker det är konstigt att de aldrig gått ut offentligt med detta motiv och istället håller fast i att det är en psykisk sjuk människa utan något som helst motiv.
Citera
2012-12-04, 13:19
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdonaut
Hur vet de att han var mellan 15-30 år?

Det är nog en blandning av kvaliteten på hårstråt och olika vittnesmål som gjort att de satt detta åldersspann.
Citera
2012-12-04, 13:59
Medlem
botsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
De är möjligt att gm inte finns i området i dag, och därför kan man fråga sig varför denna åtgärd sätts in i dag, och inte så snart det var möjligt efter det att morden begåtts. Men för mig känns det ändå bra att så mycket som möjligt görs, för att gm ska finnas. Hittas han inte, så har man åtminstone gjort så mycket (?) man kunnat.

Om det stämmer vad herrgurka skriver så är det ju de som bodde i området 2004 inom en viss åldersgrupp som topsas, inte alla som bor där idag.

Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
De har utökat sökområdet till en radie på ca 2 km från brottsplatsen. Så bodde ni där omkring år 2004 (och var 15-30 år) så kommer ni troligtvis tids nog bli topsade.
Citera
2012-12-04, 14:38
Medlem
MossTrumss avatar
I kroppens celler sitter kromosomerna som i sina ändar har telomerer. Vid varje celldelning - det sker många gånger under en livstid - förkortas telomererna. Genom att räkna antalet återstående telomerer i kromosmerna i ett blodprov/spår, kan man med mycket stor säkerhet säga vilket åldersspann GM tillhör.
Citera
2012-12-04, 16:37
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av botsman
Om det stämmer vad herrgurka skriver så är det ju de som bodde i området 2004 inom en viss åldersgrupp som topsas, inte alla som bor där idag.

Ja, jag förstår det, och var det jag hade i tanken, men jag uttryckte mig nog knepigt.
Citera
2012-12-04, 16:38
Medlem
Jag tycker det är mycket märkligt att GM rör sig i riktning tillbaks mot brottsplatsen, inser han vilken risk han tar? Tycker flyktvägen tyder på att han INTE är från Linköping och än mindre området. Begår man ett dubbelmord så rör man väl sig knappast tillbaks mot platsen, helt osannolikt vill jag påstå. Att han gör det tyder på dålig lokalkännedom tror jag.
Citera
2012-12-04, 16:39
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
I kroppens celler sitter kromosomerna som i sina ändar har telomerer. Vid varje celldelning - det sker många gånger under en livstid - förkortas telomererna. Genom att räkna antalet återstående telomerer i kromosmerna i ett blodprov/spår, kan man med mycket stor säkerhet säga vilket åldersspann GM tillhör.

Tack för intressant upplysning!

Kan man precisera åldersspannet närmare än "15-30 år" genom denna metod?
Citera
2012-12-04, 17:40
Medlem
MossTrumss avatar
Svar till Prinzezzan: Man kan precisera åldern mer precist vid DNA-analys. I det här fallet vet man säkert åldern på GM med en felmarginal på bara +/- 2 år, men jag tror inte polisen vill gå ut med exakt ålder med hänsyn till vittnen som kan ha upplevt GM's ålder olika. Med ett bredare ålderspann håller polisen dörren öppen för eventuella vittnen som tyckt att GM varit äldre eller yngre. Polisen har hans biologiska ålder ganska exakt genom DNA-analysen.
Citera
2012-12-04, 18:56
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Svar till Prinzezzan: Man kan precisera åldern mer precist vid DNA-analys. I det här fallet vet man säkert åldern på GM med en felmarginal på bara +/- 2 år, men jag tror inte polisen vill gå ut med exakt ålder med hänsyn till vittnen som kan ha upplevt GM's ålder olika. Med ett bredare ålderspann håller polisen dörren öppen för eventuella vittnen som tyckt att GM varit äldre eller yngre. Polisen har hans biologiska ålder ganska exakt genom DNA-analysen.

Bra utredning kring det tekniska!

Har dock en fråga och en synpunkt:

Är inte ålderbestämning enbart möjlig om man har tillgång till kärn-DNA? Detta hittar man ju bara i hårsäckarna. Om håret som återfunnits saknar hårsäck, är avbrutet typ, så har man ju bara tillgång till mitokondrie-DNA. Går det att åldersbestämma det?

Vad gäller frågan om att polisen känner till den exakta åldern (+/-2 år), men inte har gått ut med den för att inte påverka eventuella vittnen, så tror jag faktiskt så inte är fallet. Det hade varit ett högst rimligt skäl, men av LGWP:s diskussioner med utredarna i inslagen i Veckans brott från 2010 och Efterlyst 2009 framgår att han tycker att polisen måste "tänka om" när det gäller GM:s ålder, i det här fallet gå nedåt i åldrarna. Det uttalandet tycker jag visar att åldersignalementet på GM har utgått ifrån vittnesiakttagelserna, snarare än DNA-bestämd ålder.
Citera
2012-12-04, 19:07
Medlem
FUP-12s avatar
Angående erfarenheter om topsningar i fallet.

En vän till mig bodde och studerade i Linköping fram till ett eller två år innan mordet skedde, men sedan drog han till Stockholm och Göteborg, blev kallad till förhör "upplysningsvis" och topsades i maj 2010. Det hela skedde på polishuset i Göteborg. Han skrev samma dag en liten kul Facebook-uppdatering om hur det gick till. (Det är intressant att se hur polisens "förhör" i stort sett bara går ut på lite kallprat innan den verkliga anledningen till förhöret kommer fram - att de vill svabba honom i käften!) Här kommer hans beskrivning:

"Idag var jag hos polisen. Två lantispoliser från Linköping utreder dubbelmordet i Linköping 2004 - där en liten parvel och en äldre dam knivades ner på öppen gata kring nio hugget på förmiddan en tisdag i mitten av oktober.

För två veckor sedan fick jag ett brev från sagda herrar i linköping som förklarade att mitt namn dykt upp i den fördjupade undersökningen av morden - där tidigare obearbetade tips gås genom. Och nu skulle de vilja komma i kontakt med mig för att "höra dig (alternativt kompletteringshöra dig om du redan tidigare har lämnat uppgifter i berört ärende) om eventuella iakttagelser och förehavanden från den 19 oktober år 2004"... "Vi vill här betona att du inte är misstänkt eller utpekad, utan endast kommer höras som annan."

Sagt och gjort. På utsatt tid och plats (Polishuset i Göteborg) möttes jag av en nikotindoftande farbror kring 50. Han och kollegan har tydligen hyrt in sig i ett rum på Stampgatan för att höra ett 20-tal snubbar i samma ärende. I det lilla rummet satt en annan gubbe i samma ålder. Båda såg ut att gå på en diet av donuts och kaffe.

Av någon oklar anledning trodde inte den ena polisen att gärningsmannen var svensk. En 80-årig tant hade lämnat vaga vittnesuppgifter då hon från köksfönstret, drickandes sitt morgonkaffe, hade observerat den flyende gärningsmannen. Även den knivade tanten hade hörts innan hon dog.

Från mitt håll lät det så här:

- Vad säger Leif GW Persson om det här fallet? Jaha, en hel del? Jaha? Figurerade Eklund i Pernillamordet också? Där ser man.

- Nej, jag inte alls student på universitet som deras information uppgav. Jag stod i ett klassrum på Fridhemsplan i Stockholm och undervisade då. I samhällskunskap.

- Så din son är anställd på Berzelius? Som lärare i sh/hi? Vilken tur för honom.

- Nej, jag hade inte koll på några co-adresser eller hur folk bodde i området.

- Större delen av mina manliga kursare var mellan 20 och 30 och runt 180 långa. Men ingen verkade vara en mördartyp.

- Jo jag brukade åka med Campusbussen, men den stannade inte i närheten av Ågatan för att släppa av en någon student. Inte någon av de gånger jag åkte med i alla fall.

- Rollspel? Jo, det har jag pysslat med sedan mellanstadiet.

- Det finns ju lite olika varianter då. Bordsrollspel och levande rollspel då.

- Om det skulle kunna vara en utlösande faktor? Det har jag svårt att tänka mig.

- Om man knivar folk på förmiddan i ett studenttätt område har man nog fler och grövre problem än att spela rollspel.

- Inte ens han lajvaren i Halmstad som styckmördades härom året mördades av en lajvare utan av en 45-årig bekant som nog inte vet vad en T4 är så det spåret är nog dött. Oavsett vad expressen och aftonbladet kan ha att säga om den saken.

- Cigg eller snus? nej, varken eller.

- DNA-prov? Ja visst det ska gå bra.

Mest besviken är jag nog på att de inte bjöd på kaffe och donuts..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in