Citat:
Ursprungligen postat av wilmington
Gärningsmannen är rent rasmässigt av nordlig typ så du kan släppa det där med "östspåret". Analyser av DNA är så pass exakta att man se om det är en ryss, balt etc.
Jag misstänker att det nordliga DNA testet kommer av vittnesuppgifter och hårfyndet. Om de kan vara så nogranna i sina DNA profiler borde de rimligen kunna avgöra vilken del av landet han har sina familjerötter i då Sverige inte haft vidare omfattande folkförflyttningar inom landet före 1900-talet.
Citat:
Från ditt tidigare inlägg:"Att någon skall begå ett dubbelmord och sedan dra sig tillbaks och smälta in i samhället till den grad att han inte hittas eller ställer till det för sig igen är inte troligt."
Vad får dig att tro att han skulle ha smällt in? Du säger att oförmågan att smälta in i samhället skulle avslöja gärningsmannen på något vis. På vilket sätt då?
Varför skulle han inte klara av att undvika överfall? Du menar att det statistiskt vis är sannolikare att man mördar på nytt om man redan har gjort det en gång? Eller menar du att handlingen är ett uttryck för en underliggande psykisk störning och att denna störning med största sannolikhet finns kvar hos mördaren (eftersom sådana störningar måste sitta djupt om de resulterar i något så extremt som mord) och eftersom störningen finns kvar och störningen medför mord så bör han logiskt sett ha mördat igen?
Jag ser inte att någon som dubbelmördar är vidare
vanlig på något sätt. Det är en kille som märks och knappast har detta som sitt första brott, troligen tidiagre överfall, övergrepp mot djur, problem i skolan och ett allmänt konstigt beteende som folk märkt. Att han skulle knalla på som vanligt och träffa en flicka och köpa radhus, vovve och volvo känns inte vidare troligt. En dubbelmördare som har ihjäl en grabb på 8 år och en tant som skall pensioneras kommer att begå fler brott och då borde han ha fastnat i polisens nät. Den enda möjlighet jag ser till hur GM kan klara sig är att han antagligen skyddas av någon som kan skydda någon i den omfattning det behövs eller att han inte är kvar i landet.
Även om konspirationer är spännande tror jag inte att det finns en sådan i det här fallet, det är en galning som haft någon anledning endast han förstår som haft ihjäl de båda. Att en
Svenne skall kunna packa ihop en väska och lämna landet för att fly undan polisens spaning är lite svårt att se, därför tror jag att det är en utlänning som begått mordet. Finns lite Svenska kollonier runt om i världen han skulle kunna dra till men det känns lite långsökt.
Det mer troligt att någon som mördat/dräpt dödar igen än att någon som aldrig gjort det skulle döda. Har för mig det rör sig om en sannolikhet som är 7 ggr större eller något i den storleken. Då skall du tänka på att det är folk som blivit dömda man studerat och inte mördare som klarat sig. Studien jag läst var från USA där någon psykolog vill bevisa att mord var en sån hemsk upplevelse att
upplevelsen i sig var nog för att reformera brottslingen.
Citat:
Hur gick det med blodet i trappuppgången som de pratade om i augusti?
Det gav inget.