2012-11-13, 18:32
Medlem
wilmingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodpalt
Har du en källa på det där? Jag tror inte att så är fallet, utan de har sagt att han förmodligen är nordbo.
Ja, vart han bor kan de ju så klart inte veta. Men om de har hans DNA, vilket de har, så behöver de inte använda ord som "förmodligen".

Du bad om en källa. Det här kommer från wikipedias artikel om race and genetics: The research techniques can be used to detect subtle genetic population differences if enough genetic markers are used. One example being that the East Asian populations Japanese and Chinese can be identified if enough markers are used.[22]

Ja, som du ser så kan man alltså säga ifall man har att göra med en Japan eller Kines utifrån en droppe blod. På samma sätt kan man se om det är en svensk eller ryss. Någon av oss två är närmare släkt med GM än den andre. Är du neger så kan jag direkt utesluta att denne någon är du.

Hur gick det med blodet i trappuppgången som de pratade om i augusti? Hittade man inte en prilla med GM:s DNA på? Kan man inte säga vilket snusmärke det var i så fall?
Citera
2012-11-14, 10:58
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmington
Gärningsmannen är rent rasmässigt av nordlig typ så du kan släppa det där med "östspåret". Analyser av DNA är så pass exakta att man se om det är en ryss, balt etc.
Jag misstänker att det nordliga DNA testet kommer av vittnesuppgifter och hårfyndet. Om de kan vara så nogranna i sina DNA profiler borde de rimligen kunna avgöra vilken del av landet han har sina familjerötter i då Sverige inte haft vidare omfattande folkförflyttningar inom landet före 1900-talet.

Citat:
Från ditt tidigare inlägg:"Att någon skall begå ett dubbelmord och sedan dra sig tillbaks och smälta in i samhället till den grad att han inte hittas eller ställer till det för sig igen är inte troligt."

Vad får dig att tro att han skulle ha smällt in? Du säger att oförmågan att smälta in i samhället skulle avslöja gärningsmannen på något vis. På vilket sätt då?

Varför skulle han inte klara av att undvika överfall? Du menar att det statistiskt vis är sannolikare att man mördar på nytt om man redan har gjort det en gång? Eller menar du att handlingen är ett uttryck för en underliggande psykisk störning och att denna störning med största sannolikhet finns kvar hos mördaren (eftersom sådana störningar måste sitta djupt om de resulterar i något så extremt som mord) och eftersom störningen finns kvar och störningen medför mord så bör han logiskt sett ha mördat igen?
Jag ser inte att någon som dubbelmördar är vidare vanlig på något sätt. Det är en kille som märks och knappast har detta som sitt första brott, troligen tidiagre överfall, övergrepp mot djur, problem i skolan och ett allmänt konstigt beteende som folk märkt. Att han skulle knalla på som vanligt och träffa en flicka och köpa radhus, vovve och volvo känns inte vidare troligt. En dubbelmördare som har ihjäl en grabb på 8 år och en tant som skall pensioneras kommer att begå fler brott och då borde han ha fastnat i polisens nät. Den enda möjlighet jag ser till hur GM kan klara sig är att han antagligen skyddas av någon som kan skydda någon i den omfattning det behövs eller att han inte är kvar i landet.

Även om konspirationer är spännande tror jag inte att det finns en sådan i det här fallet, det är en galning som haft någon anledning endast han förstår som haft ihjäl de båda. Att en Svenne skall kunna packa ihop en väska och lämna landet för att fly undan polisens spaning är lite svårt att se, därför tror jag att det är en utlänning som begått mordet. Finns lite Svenska kollonier runt om i världen han skulle kunna dra till men det känns lite långsökt.

Det mer troligt att någon som mördat/dräpt dödar igen än att någon som aldrig gjort det skulle döda. Har för mig det rör sig om en sannolikhet som är 7 ggr större eller något i den storleken. Då skall du tänka på att det är folk som blivit dömda man studerat och inte mördare som klarat sig. Studien jag läst var från USA där någon psykolog vill bevisa att mord var en sån hemsk upplevelse att upplevelsen i sig var nog för att reformera brottslingen.

Citat:
Hur gick det med blodet i trappuppgången som de pratade om i augusti?
Det gav inget.
Citera
2012-11-14, 14:39
Medlem
wilmingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Om de kan vara så nogranna i sina DNA profiler borde de rimligen kunna avgöra vilken del av landet han har sina familjerötter i då Sverige inte haft vidare omfattande folkförflyttningar inom landet före 1900-talet.

Det är mer än jag känner till.

Citat:
Jag ser inte att någon som dubbelmördar är vidare vanlig på något sätt. Det är en kille som märks och knappast har detta som sitt första brott, troligen tidiagre överfall, övergrepp mot djur, problem i skolan och ett allmänt konstigt beteende som folk märkt. Att han skulle knalla på som vanligt och träffa en flicka och köpa radhus, vovve och volvo känns inte vidare troligt. En dubbelmördare som har ihjäl en grabb på 8 år och en tant som skall pensioneras kommer att begå fler brott och då borde han ha fastnat i polisens nät. Den enda möjlighet jag ser till hur GM kan klara sig är att han antagligen skyddas av någon som kan skydda någon i den omfattning det behövs eller att han inte är kvar i landet.

Du lever i en skyddad verkstad förstår jag. Det finns otroligt många galningar som märks som fan, polisens instrument är trubbiga och kan omöjligen få in alla dessa under sin radar. Jag vill ta mig själv som exempel igen, varför har de inte fått mig i nätet? Jag blev topsad på 90-talet för ett annat mord, kan det vara därför? Att mitt DNA har varit kvar i deras register och att det aldrig blev någon match när de körde Linköpingsmaterialet och att de därför skiter i mig? I så fall förstår jag till fullo.

Citat:
Det mer troligt att någon som mördat/dräpt dödar igen än att någon som aldrig gjort det skulle döda. Har för mig det rör sig om en sannolikhet som är 7 ggr större eller något i den storleken. Då skall du tänka på att det är folk som blivit dömda man studerat och inte mördare som klarat sig. Studien jag läst var från USA där någon psykolog vill bevisa att mord var en sån hemsk upplevelse att upplevelsen i sig var nog för att reformera brottslingen.

Självklart är det inte mördare som klarat sig som man studerar. Hur skulle det gå till?

Du säger att det skulle vara 7 ggr störe risk att en som redan mördat upprepar sig, samtidigt säger du att upplevelsen av att mörda är reformerande i sig. Hur skall du ha det?

Jag är nästintill säker på att det de facto är mycket låg återfallsrisk på mördare. Jag har inga siffror att länka till som stödjer detta så frågan får väl hänga i luften tills någon kan presentera något mer konkret.
Senast redigerad av wilmington 2012-11-14 kl. 14:42.
Citera
2012-11-15, 15:21
Medlem
Var i området idag och gick bland annat mördarens flyktväg, det slog mig hur riskabel flyktvägen faktiskt är, i slutet som han har synts till så är han jäklar inte långt från mordplatsen. Skum känsla får man när man går på Åsgatan, man kan verkligen inte föreställa sig att 2 människor mördats just där. Just flyktvägen vet jag inte vad man ska säga om, rationellt eller inte? Jag tycker det är märkligt att han nästan återvänder mot brottsplatsen, han borde rimligtvis hållit sig så långt borta han kunde, är det möjligt att han bodde i området och inte har hittats på 8 år, svar nej.
Citera
2012-11-15, 15:35
Medlem
Vad kan en gärningsman få för straff, han var ung, han var/är psykiskt sjuk, vård i typ 1 år?
Citera
2012-11-15, 16:20
Medlem
Skulle va roligt om någon kunde seeda veckans brott dubbelmordet i Linköping..
Citera
2012-11-15, 17:58
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Vad kan en gärningsman få för straff, han var ung, han var/är psykiskt sjuk, vård i typ 1 år?
Om gm var väldigt ung finns kanske inget straff att vänta? Om gm var myndig,vet inte vad det skulle kunna bli då?
Citera
2012-11-15, 18:19
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Livstid, det blir inte mycket till rabatt på ett dubbelmord. Dessutom kommer GM vara vuxen nu så ingen bryr sig om ifall han var ung när han mördade grabben och tanten.
Citera
2012-11-15, 18:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Livstid, det blir inte mycket till rabatt på ett dubbelmord. Dessutom kommer GM vara vuxen nu så ingen bryr sig om ifall han var ung när han mördade grabben och tanten.
Det är åldern vid brottet som bestämmer påföljden.
Citera
2012-11-15, 18:28
Medlem
Citat:

Som Quarrel redan påpekat är det åldern vid brottstillfället som gäller när straffet ska bestämmas. Var gärningsmannen under 15 år så kan han inte straffas, var han under 21 år så kan det bli max 14 års fängelse.
Citera
2012-11-15, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Skulle va roligt om någon kunde seeda veckans brott dubbelmordet i Linköping..
Som om.. skulle naturligtvis inte visa ett skit
Citera
2012-11-15, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Om gm var väldigt ung finns kanske inget straff att vänta? Om gm var myndig,vet inte vad det skulle kunna bli då?
Man måste ju anta att dåden begicks av någon i åldern 13-17, alltså inte myndig, när brottet begicks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in