2019-07-25, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Om gärningsmannen är svensk borde det ha blivit en eller flera solklara träffar. Att polisen sagt att gärningsmannen är skandinav eller nordeuropé är lite för vagt. På släktforskningssajter brukar man få betydligt mer detaljerade uppgifter än så. Bara haplogruppen brukar ge en klar indikation vilket land personen kommer ifrån. Som det är nu skulle lika gärna gärningsmannen kunna vara son till en gästarbetare, som tillfälligt bodde i Linköping vid tillfället. Och då komma från vilket land runt Östersjön som helst.
Jag hoppas och tror att polisen gjort återkommande DNA-analyser i och med att tekniken utvecklats, är ju trots allt 15 år sedan brottet. Så de bör ha så bra information från DNA som det är tekniskt möjligt att få. Sedan är nog tillförlitligheten så tveksam att man inte känner sig säker nog för att gå ut med det offentligt.

Att man inte fick bra träffar via familjesökningen är nog rimligt då det "bara" finns 160k personer där. Men visst kan man tänka sig att detta kan indikera att han har ursprung i annat nordiskt land. Men man får nog utgå från det mest troliga, att han är svensk.

Teorin att han hade lös koppling till Linköping har ju funnits med hela tiden, i alla fall efter att man initialt misslyckats med att hitta honom. Detta skulle ju förklara att han inte finns i rullarna på samma sätt som om man är fast boende länge. Exempelvis som du skriver, gästarbetare, student, besökande släkting etc.
Citera
2019-07-25, 14:26
Medlem
Vad det gäller beskrivningen av gärningsmannen så har det ju varit lite till och från genom åren. Jag kan ärligt säga att jag inte vet vad som är det "officiella". Men gissar att fantombilden gäller, hur "säker" polisen är på den vet jag inte men den verkar ju inte fått någon pollett att trilla ner i alla fall.

Vad det gäller DNA-spåret via släktforskning så låter det bra i teorin, men sedan verkar det som om man ska en rejäl portion tur om man ska få ut några vettiga spår. Förhoppningen kan väl vara att man får en träff som man vet är en "riktig" träff, till skillnad från familjesökningen som verkar skum. Även om träffen är några kusinled bort så kan man ju då i alla fall grovarbeta sig fram. Men så enkelt är det nog inte.
Citera
2019-07-25, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Dubbelmördaren kanske har en "okänd" fader, om då polisen får träff på faderns sida av släktträdet så kommer man ändå inte kunna hitta fram till dubbelmördaren eftersom det inte finns i några register om släktskapet mellan fader och son (och den helige anden ).
Skulle kunna hända. Tänker att man ändå borde kunna ta sig framåt i trädet. Rutinerade släktforskare borde väl kunna se sådant? Borde ju vara förhållandevis vanligt med okänd fader?
Citera
2019-07-25, 22:02
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Om gärningsmannen är svensk borde det ha blivit en eller flera solklara träffar. Att polisen sagt att gärningsmannen är skandinav eller nordeuropé är lite för vagt. På släktforskningssajter brukar man få betydligt mer detaljerade uppgifter än så. Bara haplogruppen brukar ge en klar indikation vilket land personen kommer ifrån. Som det är nu skulle lika gärna gärningsmannen kunna vara son till en gästarbetare, som tillfälligt bodde i Linköping vid tillfället. Och då komma från vilket land runt Östersjön som helst.
Nej! då skulle det ha synts i DNA testet. Grupper på "My heritage".. skandinav, finsk, balt o.s.v. Här är det tydligen en hög % på skandinav, därav har de gått ut med att han är skandinav.
Citera
2019-07-25, 22:40
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Skulle kunna hända. Tänker att man ändå borde kunna ta sig framåt i trädet. Rutinerade släktforskare borde väl kunna se sådant? Borde ju vara förhållandevis vanligt med okänd fader?
Ja man kan ju ta sig fram till fadern, men hur man ska gå vidare sen är frågan om fadern inte känner till sonen.
Citera
2019-07-26, 10:15
Medlem
Citat:
Vad det gäller beskrivningen av gärningsmannen så har det ju varit lite till och från genom åren. Jag kan ärligt säga att jag inte vet vad som är det "officiella". Men gissar att fantombilden gäller, hur "säker" polisen är på den vet jag inte men den verkar ju inte fått någon pollett att trilla ner i alla fall.

Vad det gäller DNA-spåret via släktforskning så låter det bra i teorin, men sedan verkar det som om man ska en rejäl portion tur om man ska få ut några vettiga spår. Förhoppningen kan väl vara att man får en träff som man vet är en "riktig" träff, till skillnad från familjesökningen som verkar skum. Även om träffen är några kusinled bort så kan man ju då i alla fall grovarbeta sig fram. Men så enkelt är det nog inte.

Här lite om han golden state snubben och släktforskningen där.

Identification of DeAngelo had begun four months earlier when officials, led by detective Paul Holes, uploaded the killer's DNA profile from a Ventura County rape kit[152][153] to the personal genomics website GEDmatch.[154] The website identified 10 to 20 distant relatives of the Golden State Killer's (sharing the same great-great-great grandparents), from whom a team of five investigators working with genealogist Barbara Rae-Venter[155] constructed a large family tree. They identified two suspects in the case (one of whom was ruled out by a relative's DNA test), leaving DeAngelo the main suspect.[156]
Citera
2019-07-26, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Här lite om han golden state snubben och släktforskningen där.

Identification of DeAngelo had begun four months earlier when officials, led by detective Paul Holes, uploaded the killer's DNA profile from a Ventura County rape kit[152][153] to the personal genomics website GEDmatch.[154] The website identified 10 to 20 distant relatives of the Golden State Killer's (sharing the same great-great-great grandparents), from whom a team of five investigators working with genealogist Barbara Rae-Venter[155] constructed a large family tree. They identified two suspects in the case (one of whom was ruled out by a relative's DNA test), leaving DeAngelo the main suspect.[156]
Intressant! Great-great-great alltså. Det är ändå ganska långväga och ändå lyckades man hitta honom. Starkt. Hoppas Staaf är lika stabil...
Citera
2019-07-26, 11:01
Medlem
Citat:
Intressant! Great-great-great alltså. Det är ändå ganska långväga och ändå lyckades man hitta honom. Starkt. Hoppas Staaf är lika stabil...

Ja det ger lite hopp i Linköping trots allt. Staaf har säkert en stabil spelare i sitt team. Annars får han ringa in hon som tog golden state, genealogist Barbara
Citera
2019-07-26, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja det ger lite hopp i Linköping trots allt. Staaf har säkert en stabil spelare i sitt team. Annars får han ringa in hon som tog golden state, genealogist Barbara
Proffsiga genealoger finns även i Sverige. Frågan är i vilken grad utredarna vågar gå utanför boxen. Ja, jag skriver "vågar", det handlar om att inta en mer otraditionell och förutsättningslös forskningsmetodik, om man ska kunna komma framåt, enligt min åsikt.
Citera
2019-07-26, 17:15
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:

Hittar man en gemensam ana till mördaren så kan fallet lösas. Skulle den gemensamma anfadern eller anmodern vara född på 1700-talet, dit dom flesta brukar kunna spåra tillbaka sin släkt till är det en enkel match för ett par erfarna genealoger.

Utan en känd gemensam ana blir det tuffare, men borde också gå, förutsatt att den gemensamma anfadern eller anmodern finns i kyrkoböckerna. Antar man att den gemensamma släktingen var född på 1700-talet kan det bli ett ganska digert jobb att reda ut alla möjliga levande ättlingar. Tio generationer tillbaka har man 512 anor förutsatt att ingen anförlust skett. Dessa 512 personer kan ha ganska många nu levande ättlingar. Jag skulle gissa på flera hundratusen nu levande personer. Naturligtvis ett stort jobb att ta fram alla dessa personer. Sen återstår att sortera ut manspersoner i rätt åldersspann och som befann sig i Linköping vid tiden för mordet.
Citera
2019-07-26, 18:08
Medlem
Första...nervös. Följt tråden i några år nu, både uppåt och neråt. Rundgång är väl ett bra ord för att sammanfatta, allt kommer igen. Varför inte gå igenom allt från början? Vi betar av teori för teori och ser vad vi gemensamt kommer fram till.

För egen del skulle jag vilja följa upp Värmlandsspåret lite mer än vad som hittills gjorts. Efter att följt tråden i så många år lutar jag åt att hämnd är motivet. Visst, det är svårt att få uppgifter bekräftade så här långt efteråt. Följ med på en ny resa mot lösningen. Fäst blicken mot horisonten, titta inte ner så ser du mer!
Citera
2019-07-27, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeRoiBrother
Första...nervös. Följt tråden i några år nu, både uppåt och neråt. Rundgång är väl ett bra ord för att sammanfatta, allt kommer igen. Varför inte gå igenom allt från början? Vi betar av teori för teori och ser vad vi gemensamt kommer fram till.

För egen del skulle jag vilja följa upp Värmlandsspåret lite mer än vad som hittills gjorts. Efter att följt tråden i så många år lutar jag åt att hämnd är motivet. Visst, det är svårt att få uppgifter bekräftade så här långt efteråt. Följ med på en ny resa mot lösningen. Fäst blicken mot horisonten, titta inte ner så ser du mer!
Hej! Välkommen till tråden. Positivt med nya, fräscha bidrag. Ja, hämndmotivet är nog fortfarande aktuellt. Kopplar man ihop hämnd + den overkill, som pojken utsattes för går tankarna osökt till personlig relation. Fast pojken kan, å andra sidan, ha fått personifiera den som GM skulle hämnas. Om så är fallet skulle alltså en random minderårig invandrarpojke utgöra måltavlan. Går man vidare på det spåret kommer associationer till rasism in i bilden, men kan också handla om något helt annat. GM kan ha blivit störd, utpekad, offentligt förödmjukad etc av en liten kille med osvenskt utseende. Om vi i så fall utgår från en GM, som är litet eljest (som man säger i norra Sverige) behövs det kanske inte så mycket för att åstadkomma en hämndreaktion. Då skulle kanske iakttagelserna om en person som ev rekade på mordplatsen stämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in