Citat:
Knäpp fråga. Om polisen inte bett om övervakningsbanden idag så lär de knappast finnas bevarade. På den tiden spelades övervakningen sannolikt in med roterande videoband vilket innebär att stoppas inte bandspelaren på, vanligen, 24 timmar, så spelas det gamla över. Om den där personen finns på band så har polisen i samband med brottet fått kopia på bandet och eftersom polisen inte gått ut med bilder på personen i butiken så kan vi lätt utgå från att antingen anser polisen att han inte har något med brottet att skaffa eller så har polisen inte bandet.
Citat:
Det är väldigt troligt att polisen eller åklagare går ut med ett pressmeddelande om att en sannolik GM är funnen men att denne inte kan lagföras pga preskription eller att denne är död. GMs identitet kommer polis/åklagare inte att släppa offentligt. Möjligen kan uppgiften läcka, vem vet men jag tvivlar på det eftersom en sådan uppgift kommer vara förbehållet några få utredare och en åklagare. Om GM är död så kanske vi kan sluta oss till vem det är genom de uppgifter som polis/åklagare skulle kunna lämna vid en presskonferens men det är bara en spekulation. Sannolikt kommer vi aldrig få reda på vem polisen funnit.
Citat:
Det jag skrivit tidigare och det Quarrel också påpekar ovan så är det så att brottet preskriberas på femton år om gärningsmannen vid tillfället var under 21 år gammal. Mycket tyder på att han var under 21 år gammal och då betyder det att brottet är preskriberat i oktober nästa år.Jag tror mycket väl att det här fallet kan få sin lösning så småningom, men jag tvivlar starkt på att allmänheten kommer få identitet på en gärningsman eftersom jag är övertygad om att gärningsmannen var under 21 år gammal vid tidpunkten för brottet. Skulle det visa sig att man funnit gärningsmannen men att gärningen är preskriberad så kommer det nog väcka väldig debatt.
Senast redigerad av PrisonMike 2018-09-24 kl. 17:33.
Senast redigerad av PrisonMike 2018-09-24 kl. 17:33.