2018-09-24, 17:18
Medlem
PrisonMikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Undrar om Ica butiken har videoinspelning övervakningskameror och film från morddagen finns sparade ?
Knäpp fråga. Om polisen inte bett om övervakningsbanden idag så lär de knappast finnas bevarade. På den tiden spelades övervakningen sannolikt in med roterande videoband vilket innebär att stoppas inte bandspelaren på, vanligen, 24 timmar, så spelas det gamla över. Om den där personen finns på band så har polisen i samband med brottet fått kopia på bandet och eftersom polisen inte gått ut med bilder på personen i butiken så kan vi lätt utgå från att antingen anser polisen att han inte har något med brottet att skaffa eller så har polisen inte bandet.
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Om det blir uppklarat, fastän preskriberat, kommer vi då att få veta vem GM var/är? Om GM inte lever, får vi ändå veta resultatet?
Det är väldigt troligt att polisen eller åklagare går ut med ett pressmeddelande om att en sannolik GM är funnen men att denne inte kan lagföras pga preskription eller att denne är död. GMs identitet kommer polis/åklagare inte att släppa offentligt. Möjligen kan uppgiften läcka, vem vet men jag tvivlar på det eftersom en sådan uppgift kommer vara förbehållet några få utredare och en åklagare. Om GM är död så kanske vi kan sluta oss till vem det är genom de uppgifter som polis/åklagare skulle kunna lämna vid en presskonferens men det är bara en spekulation. Sannolikt kommer vi aldrig få reda på vem polisen funnit.
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det här fallet kommer inte preskriberas. (om jag läst lagen rätt?)
Det jag skrivit tidigare och det Quarrel också påpekar ovan så är det så att brottet preskriberas på femton år om gärningsmannen vid tillfället var under 21 år gammal. Mycket tyder på att han var under 21 år gammal och då betyder det att brottet är preskriberat i oktober nästa år.

Jag tror mycket väl att det här fallet kan få sin lösning så småningom, men jag tvivlar starkt på att allmänheten kommer få identitet på en gärningsman eftersom jag är övertygad om att gärningsmannen var under 21 år gammal vid tidpunkten för brottet. Skulle det visa sig att man funnit gärningsmannen men att gärningen är preskriberad så kommer det nog väcka väldig debatt.
Senast redigerad av PrisonMike 2018-09-24 kl. 17:33.
Citera
2018-09-24, 17:50
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrisonMike
Knäpp fråga. Om polisen inte bett om övervakningsbanden idag så lär de knappast finnas bevarade. På den tiden spelades övervakningen sannolikt in med roterande videoband vilket innebär att stoppas inte bandspelaren på, vanligen, 24 timmar, så spelas det gamla över. Om den där personen finns på band så har polisen i samband med brottet fått kopia på bandet och eftersom polisen inte gått ut med bilder på personen i butiken så kan vi lätt utgå från att antingen anser polisen att han inte har något med brottet att skaffa eller så har polisen inte bandet.
Värt vända på alla stenar, polisen kan ha tabbat sig och inte sparat bandinspelningen, de kan också ha tabbat sig genom att spara bandinspelningen men sen inte insett vikten av den. Att fallet är olöst ännu beror nog främst på dåligt utförd utredning. De har vittnen, DNA, mordvapen, flyktväg, mer kan man knappast få. Tänk om de dessutom har video i matbutik men polisen inte bett att få den, snacka om att det skulle vara ett fiasko. Polisen har i alla rekonstruktioner, som visats på TV aldrig föreslagit gärningsmannen skulle gått in i matbutiken, men risken är stor han just gjort det då han lämna blodig mössa just där.
Senast redigerad av flyer1 2018-09-24 kl. 18:03.
Citera
2018-09-24, 18:18
Medlem
PrisonMikes avatar
Citat:
Värt vända på alla stenar, polisen kan ha tabbat sig och inte sparat bandinspelningen, de kan också ha tabbat sig genom att spara bandinspelningen men sen inte insett vikten av den. Att fallet är olöst ännu beror nog främst på dåligt utförd utredning. De har vittnen, DNA, mordvapen, flyktväg, mer kan man knappast få. Tänk om de dessutom har video i matbutik men polisen inte bett att få den, snacka om att det skulle vara ett fiasko. Polisen har i alla rekonstruktioner, som visats på TV aldrig föreslagit gärningsmannen skulle gått in i matbutiken, men risken är stor han just gjort det då han lämna blodig mössa just där.
Som sagt, vi kan vara säkra på att polisen antingen har bandinspelningen och avfört mannen som var inne och handlade eller så har polisen inte bandinspelningen för att man A) aldrig bad om den B) bandet redan var överspelat. Att det idag skulle finnas en gammal bandinspelning liggandes hos någon ICA-handlare kan du fetglömma. Jag jobbade i dagligvaruhandeln vid tidpunkten för mordet (2004) och vi hade kameraövervakning och våra band räckte bara 24timmar till en vecka beroende på hur utrustningen var konfigurerad (ju färre bilder per sekund desto längre räcker bandet) därefter spelades banden över automatiskt med nytt material. Digitalinspelning i matvaruaffärer var inget som förekom år 2004.

Dock har du rätt i att polisen i princip har precis allt i det här fallet. De har vittnen, DNA, hårstrån, mordvapen, flyktväg. Det enda de egentligen inte har är en av de viktigaste ledtrådarna för att klara upp ett fall - motiv. Motiv leder till gärningsman. I det här fallet finns det troligen inte motiv annat än som uppstod i den situation där Mohammed och gärningsmannen möts. Jag tror inte ett dugg på att det här var en hämnd mot Mohammed eller hans familj för då hade det här varit uppklarat. Jag tror inte heller att mordet på Anna-Lena var pga att hon var vittne, gärningsmän tänker i princip aldrig på det sättet och särskilt inte gärningsmän av den här typen, Anna-Lena mördades därför att gärningsmannen var full av adrenalin och Anna-Lena troligen gått emellan och försökt fysiskt hindra gärningsmannen. Anna-Lenas utsaga före hon dog "– Han var så ung – ungefär i 20-årsåldern.". Jag är fullständigt övertygad om att vi har att göra med en gärningsman som var under 21 vid mordet. Idag närmar han sig troligen 30 års ålder och är troligen så pass välintegrerad att hans omgivning skulle få en total chock om han skulle avslöjas.

Han läser garanterat den här tråden och vem vet, kanske har han lagt undan en flaska champagne som han öppnar på tolvslaget mellan den 18-19 oktober 2019?
Senast redigerad av PrisonMike 2018-09-24 kl. 19:08.
Citera
2018-09-24, 21:40
Medlem
Citat:
------------------------------
Anna-Lena mördades därför att gärningsmannen var full av adrenalin och Anna-Lena troligen gått emellan och försökt fysiskt hindra gärningsmannen. Anna-Lenas utsaga före hon dog "– Han var så ung – ungefär i 20-årsåldern.". Jag är fullständigt övertygad om att vi har att göra med en gärningsman som var under 21 vid mordet. Idag närmar han sig troligen 30 års ålder och är troligen så pass välintegrerad att hans omgivning skulle få en total chock om han skulle avslöjas. -----
Att A-L skulle ha yttrat sig om GM:s ålder har jag missat. Var finns den uppgiften?
Din pessimism är verkligen utmanande! Polisen har ju ett helt år på sig att fixa DNA-spårningen! Det är mycket möjligt att GM är en välintegrerad samhällsmedborgare idag, MEN han kommer inte undan. Intressanta tips på sistone har skickats vidare.
Citera
2018-09-24, 22:23
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Butiken var inte öppen när GM var utanför och gjorde sig av med mössan i en korg för gratis tidningar i flykten, de höll på med inlastning av varor på baksidan som jag läst.

Den unga man som visade sig i ICA-butiken när den hade öppnat kan har varit en medgärningsman som rekade att kusten var klar innan GM skulle lämna den lägenhet han flytt till inte långt från ICA. Bara min teori!
Citera
2018-09-24, 22:32
Medlem
PrisonMikes avatar
Citat:
Att A-L skulle ha yttrat sig om GM:s ålder har jag missat. Var finns den uppgiften?
Din pessimism är verkligen utmanande! Polisen har ju ett helt år på sig att fixa DNA-spårningen! Det är mycket möjligt att GM är en välintegrerad samhällsmedborgare idag, MEN han kommer inte undan. Intressanta tips på sistone har skickats vidare.
Citat:
https://unv.is/dn.se/nyheter/sverige/tolv-ar-efter-dubbelmordet-ar-garningsmannen-fortfarande-pa-fri-fot
https://unv.is/aftonbladet.se/nyheter/a/ddvpzo/nara-200-tips-har-kommit-in
https://unv.is/aftonbladet.se/nyheter/a/KvLm3M/mordaren-kan-ha-glomt

Finns fler, bara att googla (www.google.se).

Anna-Lena var komvuxlärare och en del har nog tagit det för intäkt att hon var bra på att bedöma ålder men jag tror faktiskt inte att hon var det, troligen gick alltihopa väldigt fort.

Ytterst märkligt för övrigt, man har kniv och mössa men ändå är det ingen som reagerat och tipsat in GM i utredningen. Nu är den där kniven väldigt vanlig, har för mig att jag sett en sådan när jag själv var i tonåren, sådana såldes på turistorter i södra Europa och var vanliga att folk köpte med sig hem.
Citat:
Ett år är kort tid i spaningsmordssammanhang. Betänk att polisen haft 14 år på sig hittills. Vore intressant att veta om utredningen på sistone fokuserar just enbart på tänkbara gärningsmän som var under 21 år gamla vid tidpunkten för mordet just för att försöka få fast en GM innan preskription. Efter oktober i nästa år så kan ju polisen fortsätta utreda i lugn och ro för då jobbar man inte mot klockan längre.
Senast redigerad av PrisonMike 2018-09-24 kl. 22:36.
Citera
2018-09-25, 00:17
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Om GM var in på Ica och handlade läsk så ger det för första gången, tycker jag, en rimlig förklaring till varför han dumpade mössan i tidningsstället:
Han ville inte gå in på Ica med den blodiga mössan på huvudet - eller på sej överhuvudtaget.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2018-09-25 kl. 00:21.
Citera
2018-09-25, 00:53
Medlem
PrisonMikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Om GM var in på Ica och handlade läsk så ger det för första gången, tycker jag, en rimlig förklaring till varför han dumpade mössan i tidningsstället:
Han ville inte gå in på Ica med den blodiga mössan på huvudet - eller på sej överhuvudtaget.
Fel. Mössan lär inte ha varit blodig och GM var troligen inte inne i butiken vid tillfället då han dumpade mössan eftersom butiken var stängd vid tillfället. GM dumpade mössan eftersom det är en del av det signalement som går ut på en GM. Det i sig säger faktiskt en del om GMs ålder tycker jag. En snorunge på 13 år hade inte tänkt på det tror jag.
Citera
2018-09-25, 01:02
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

Citat:
Fel. Mössan lär inte ha varit blodig och GM var troligen inte inne i butiken vid tillfället då han dumpade mössan eftersom butiken var stängd vid tillfället. GM dumpade mössan eftersom det är en del av det signalement som går ut på en GM. Det i sig säger faktiskt en del om GMs ålder tycker jag. En snorunge på 13 år hade inte tänkt på det tror jag.

Ok, jag drogs med i spekulationen om att mössan var blodig, delvis kanske beroende på det fetade i översta inlägget.

(För all del kan GM ha handlat på Ica, när de har öppnat, även om det var stängt när han slängde den o-blodiga mössan i tidningsstället.)
Citera
2018-09-25, 02:16
Medlem
PrisonMikes avatar
Citat:
Ok, jag drogs med i spekulationen om att mössan var blodig, delvis kanske beroende på det fetade i översta inlägget.

(För all del kan GM ha handlat på Ica, när de har öppnat, även om det var stängt när han slängde den o-blodiga mössan i tidningsstället.)
Mössan finns dessutom på bild (ganska bra upplösning) och där syns inget blod.

Tror GM tog sig hem så snabbt som möjligt, att hänga kvar där man dumpat en mössa verkar inte smart.

För övrigt är kniven skrattretande. Ingen seriös våldman/narkoman går runt med en sådan där. Och så skar han sig rejält själv också, kniven är farlig för användaren.
Citera
2018-09-25, 05:13
Medlem
Citat:
Ditt resonemang om en yngre GM ansluter jag mig till efter långt om länge. Det skulle t ex innebära att GM bor i Linköping, men utanför det kritiska området. Han kan spontant ha kommit i kontakt med M, retat sig på något och bestämt sig för att söka upp honom. Sen går det överstyr.
Citera
2018-09-25, 07:39
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:

Kanske det om han stoppade in den skadade handen under armhålan.

Jag tror däremot att den unga man som kom efter öppnandet var ute för att reka ifall polisen hade fotfolk ute i alla gathörn. När så inte var fallet kunde GM med sin medhjälpare lämna lägenheten han flytt till mycket nära ICA och lämna Linköping via en rask promenad på 10 minuter till resecentrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in