Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-23, 17:43
  #12613
Medlem
PrisonMikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Är inte lika pessimistisk som du. Räcker att någon avlägsen släkting finns i det nu världsomspännande DNA-registret.
Medger ens svensk lag detta? Har det ens gjorts förut i Sverige?
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Vad gäller att få fram en mer exakt fantombild har flera fall lösts med hjälp av den tekniken.
Såvitt jag vet har endast ett fall lösts med fantombild utifrån DNA (och frågan var, löstes det verkligen enkom från fantombilden). Vet du fler?

Jag lovar dig om den fantombild som finns idag föreställer gärningsmannen så är den fantombilden mer lik än en fantombild skapad utifrån DNA. Och vad gör man om DNA-fantombilden stämmer överens med fantombilden, då är man ju tillbaka på ruta ett?

För övrigt så tror jag att man gjort fantombilden alldeles för blond, så där ljusblond är ytterst få människor.

Min åsikt är att GM är betydligt yngre än vad polisen trott och därför har man letat i fel härad och det är därför som GM och hans familj kan andas ut om ca ett år. Svaret på gåtan vem som utförde dubbelmordet kan dock ändå få sitt svar även fast gärningsmannen inte kan straffas längre. Räcker med att han misstänks för ett brott där polisen tar DNA, och det gör polisen idag väldigt ofta. Jag tror att det kommer att visa sig att GM är relativt väl socialt integrerad i samhället, kanske till och med har fru och barn.
Citera
2018-09-23, 18:09
  #12614
Medlem
Yinool0401s avatar
Jag trodde inte mord preskriberades längre? Någon skriver att det kommer preskr. 2019?!??!?
Citera
2018-09-23, 19:10
  #12615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Jag trodde inte mord preskriberades längre? Någon skriver att det kommer preskr. 2019?!??!?
Om gärningsmannen är under 21 år så är preskriptionstiden 15 år. Det kan hända att polisen får topsa personer som var under 21 år även efter det att preskriptionstiden gått ut. Däremot kan inte en domstol döma personen för brottet.

Vi får hoppas att de tar fanskapet snart.
__________________
Senast redigerad av Tiger-sounds 2018-09-23 kl. 19:12.
Citera
2018-09-23, 21:10
  #12616
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer att förbli ett ouppklarat dubbelmord?

Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Om gärningsmannen är under 21 år så är preskriptionstiden 15 år. Det kan hända att polisen får topsa personer som var under 21 år även efter det att preskriptionstiden gått ut. Däremot kan inte en domstol döma personen för brottet.

Vi får hoppas att de tar fanskapet snart.

Vi får verkligen hoppas att så kommer att ske.

Tyvärr finns det "goda" möjligheter till att det kommer att förbli ett ouppklarat dubbelmord. Har GM klarat sig under snart 14 år så har han nog stora möjligheter att klara sig även i fortsättningen. Med stor sannolikhet var denne under 21 år vid brottstillfället.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-09-23 kl. 21:14.
Citera
2018-09-23, 21:15
  #12617
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vi får verkligen hoppas.

Tyvärr finns det "goda" möjligheter till att det kommer att förbli ett ouppklarat dubbelmord. Har GM klarat sig under snart 14 år så har han nog stora möjligheter att klara sig även i fortsättningen. Med stor sannolikhet var denne under 21 år vid brottstillfället.
Det kan bli uppklarat så tillvida att det blir känt (av polisen) vem som var GM, även om det är preskriberat.
Citera
2018-09-23, 21:20
  #12618
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppklarat fastän det är preskriberat?

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det kan bli uppklarat så tillvida att det blir känt (av polisen) vem som var GM, även om det är preskriberat.

Vi får hoppas i a f att det åtminstone kan komma att bli uppklarat på så sätt som du skriver.
Citera
2018-09-23, 22:23
  #12619
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Om gärningsmannen är under 21 år så är preskriptionstiden 15 år. Det kan hända att polisen får topsa personer som var under 21 år även efter det att preskriptionstiden gått ut. Däremot kan inte en domstol döma personen för brottet.

Vi får hoppas att de tar fanskapet snart.

Aha, ok.Tack för info.
Citera
2018-09-24, 08:33
  #12620
Medlem
flyer1s avatar
http://www.corren.se/nyheter/linkopi...d-7423379.aspx

Intervju med Ica föreståndarn Dick Ettelman om morddagen. De öppna kl 9.00 då rusar en kvinna in och säger det skett dubbelmord. Straxt efter kommer ung kille in med grå tröja där man kan fälla upp en huva, köper en läsk. Sen går anställd till tidningstället och de finner en blodig mössa i den och föreståndaren ringer polisen. Killen i butiken kan gott vara mördaren, Viggos far hade sett en ung man i korsning som blödde i höger handen norr om butiken, ingen mössa men hade fält upp nån huva då han tittade granskade på mannen.
Undrar om Ica butiken har videoinspelning övervakningskameror och film från morddagen finns sparade ?
__________________
Senast redigerad av flyer1 2018-09-24 kl. 08:37.
Citera
2018-09-24, 10:37
  #12621
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
http://www.corren.se/nyheter/linkopi...d-7423379.aspx

Intervju med Ica föreståndarn Dick Ettelman om morddagen. De öppna kl 9.00 då rusar en kvinna in och säger det skett dubbelmord. Straxt efter kommer ung kille in med grå tröja där man kan fälla upp en huva, köper en läsk. Sen går anställd till tidningstället och de finner en blodig mössa i den och föreståndaren ringer polisen. Killen i butiken kan gott vara mördaren, Viggos far hade sett en ung man i korsning som blödde i höger handen norr om butiken, ingen mössa men hade fält upp nån huva då han tittade granskade på mannen.
Undrar om Ica butiken har videoinspelning övervakningskameror och film från morddagen finns sparade ?
Det här tipset måste ju polisen ha tröskat sönder för att få ut så mycket som möjligt. Gemensam faktor med andra vittnesmål: ung man med hoodie.
Citera
2018-09-24, 10:43
  #12622
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det kan bli uppklarat så tillvida att det blir känt (av polisen) vem som var GM, även om det är preskriberat.
Om det blir uppklarat, fastän preskriberat, kommer vi då att få veta vem GM var/är? Om GM inte lever, får vi ändå veta resultatet?
Citera
2018-09-24, 11:04
  #12623
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Om det blir uppklarat, fastän preskriberat, kommer vi då att få veta vem GM var/är? Om GM inte lever, får vi ändå veta resultatet?

Det här fallet kommer inte preskriberas. (om jag läst lagen rätt?)
Citera
2018-09-24, 16:26
  #12624
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det här fallet kommer inte preskriberas. (om jag läst lagen rätt?)
Du har inte läst lagen rätt, såvida du inte vet att GM hade fyllt 21 när brottet begicks. (FB) Det ouppklarade dubbelmordet i Linköping 2004, kvinna och 8-åring knivhuggna
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback