2011-06-05, 23:23
Medlem
Tänkte först göra en tjälknöl, men sen såg jag att jag fryst in skiten med nätet på, så det blir ju omöjligt att ta bort utan att tina. Nu står den till att tina och jag undrar vad jag kan tillaga för något av den när den väl är tinad?

Vill helst ha något som går att äta kallt därefter, typ som smörgåspålägg, vilket var tanken med tjälknölen.

Tips?
Citera
2011-06-05, 23:25
Medlem
Fast om du spolar den lite med vatten borde du kunna tina av nätet åtminstone. Annars är det väl bara att göra vanlig nötstek av den. Kolla närmsta standardkokbok för ugnstemp och köttemp..
Citera
2011-06-05, 23:32
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filosofkungen
Tänkte först göra en tjälknöl, men sen såg jag att jag fryst in skiten med nätet på, så det blir ju omöjligt att ta bort utan att tina. Nu står den till att tina och jag undrar vad jag kan tillaga för något av den när den väl är tinad?

Vill helst ha något som går att äta kallt därefter, typ som smörgåspålägg, vilket var tanken med tjälknölen.

Tips?
Går utmärkt att göra tjälknöl med nätet på
Citera
2011-06-06, 07:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Precis. Om TS trots allt har tinat köttet så föreslår jag att han kör på samma teknik som i samband med rostbiff, dvs låg temp.

~Paul~
Citera
2011-06-06, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aake

Hade den i kylskåpet över natten så den var ännu skapligt frysen. Precis slängt in den i ugnen, med nätet på.
Citera
2011-06-06, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filosofkungen

Tips?

Jag har omvänt problem när jag gör tjälknöl. Enligt mormors recept (som jag har svårt att överge) ska köttet vara fruset när man slänger in det i ugnen. Vet inte om det är rätt eller fel, men gott blir det.
Citera
2011-06-06, 11:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brevett
Jag har omvänt problem när jag gör tjälknöl. Enligt mormors recept (som jag har svårt att överge) ska köttet vara fruset när man slänger in det i ugnen. Vet inte om det är rätt eller fel, men gott blir det.
Enligt receptet skall köttet vara fruset när man skickar in det i ugnen. Dock kan man använda olika andra metoder och uppnå ungefär samma resultat.

~Paul~
Citera
2011-08-15, 16:03
Medlem
trust-mes avatar
Jag assoscierar tjälknöl med vinterpotatis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem