2011-06-05, 10:54
Medlem
crillecrilles avatar
Modell: Hotpoint-Ariston LI 460

Så här på söndagsmorgonen fick min flickvän för sig att tjata om diskmaskinen här hemma. Jag är inte säker på att något faktiskt är fel och har ingen direkt lust att hålla på med skiten en dag som denna. Problemet är att jag inte har någon manual till maskinen och verkar inte kunna hitta en på nätet heller(!).

"Problemet" är alltså att det ligger kvar vatten i botten efter att man har kört disken, men disken brukar vara ren vad jag kan se. Plockade ur filtren i botten nu och dom var i princip helt rena men ändå rinner inte vattnet ur. Ska det vara så?

Förutom avrinningen så finns det ett annat rör i botten som har ett lock som det står "Salt" på. Tog av det, i röret finns grått vatten med lite partiklar i. Ingen aning vad det är till för.

Kan nån hjälpa mig med det här? Sjukt omanligt att inte ens kunna fixa diskmaskinen
Citera
2011-06-05, 10:58
Medlem
galne-golems avatar
Prova att avkalka samt kolla så slangen inte är tät.
Citera
2011-06-05, 11:15
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Modell: Hotpoint-Ariston LI 460

Så här på söndagsmorgonen fick min flickvän för sig att tjata om diskmaskinen här hemma. Jag är inte säker på att något faktiskt är fel och har ingen direkt lust att hålla på med skiten en dag som denna. Problemet är att jag inte har någon manual till maskinen och verkar inte kunna hitta en på nätet heller(!).

"Problemet" är alltså att det ligger kvar vatten i botten efter att man har kört disken, men disken brukar vara ren vad jag kan se. Plockade ur filtren i botten nu och dom var i princip helt rena men ändå rinner inte vattnet ur. Ska det vara så?

Förutom avrinningen så finns det ett annat rör i botten som har ett lock som det står "Salt" på. Tog av det, i röret finns grått vatten med lite partiklar i. Ingen aning vad det är till för.

Kan nån hjälpa mig med det här? Sjukt omanligt att inte ens kunna fixa diskmaskinen

Det behöver inte vara filtren. Det kan vara som föregående skriver. Att du kan behöva avkalka maskinen. Finns bra medel för detta.
Senast redigerad av Walkman1337 2011-06-05 kl. 11:19.
Citera
2011-06-05, 11:47
Medlem
kallekulakilles avatar
Hur ser det ut i vattenlåset där diskmaskinen är ansluten?
Det kan vara på gång att bli täppt,
Citera
2011-06-05, 11:52
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galne-golem
Prova att avkalka samt kolla så slangen inte är tät.

Citat:
Ursprungligen postat av Walkman1337
Det behöver inte vara filtren. Det kan vara som föregående skriver. Att du kan behöva avkalka maskinen. Finns bra medel för detta.

Citat:
Ursprungligen postat av kallekulakille
Hur ser det ut i vattenlåset där diskmaskinen är ansluten?
Det kan vara på gång att bli täppt,

Jag är ingen rörmokare, men har också tänkt på att det verkar vara vattenlåsrelaterat. Var dock inte säker på hur man kopplar diskmaskiner till avloppet. Problemet är att maskinen är helt inbyggd men jag får väl se om jag kan komma åt på något vis.

Sen ska jag avkalka också, vad är bäst att använda till det?
Citera
2011-06-05, 12:01
Medlem
kallekulakilles avatar
En idé är ju att börja titta under diskhon, där bör maskinen vara ansluten till vattenlåset.
Det kan eventuellt även ha blivit veck på avloppsslangen.

Vidare kan man väl köra ett program med avloppsslangen bortkopplad och nedsänkt i en hink så att man får koll på om flödet är bra och om det är det så finns problemet efter avloppsslangen.
Citera
2011-06-06, 14:55
Medlem
Kloges avatar
Ta loss avloppsslangen och blås i den. Sitter skit i slangen,rör mm så att blåsa baklänges brukar göra susen. Ta bort silen innan du gör det så du kan ta bort skiten som kommer
Citera
2011-06-06, 15:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Salt används för att avhärda vatten, har du mjukt vatten kan du köra utan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in