Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-05, 10:51
  #1
Avstängd
Tjenare

Precis som rubriken lyder undrar jag vad skillnaderna mella linux oxh unix är?

används linux till PC och unix till MAC?
Citera
2011-06-05, 10:54
  #2
Medlem
Linux är öppet(öppen källkod, fri kärna osv) medans unix är propreitärt.
Linux stödjer flera olika hårdvaruplattformer, och unix är oftast "hårdkodat" för ett speciellt system.

http://www.linuxquestions.org/linux/.../UNIX_Vs_Linux
Citera
2011-06-05, 11:44
  #3
Medlem
Man kan säga att Linux är ett gratis OS, skapat för att vara så likt Unix som möjligt.
Citera
2011-06-05, 11:53
  #4
Medlem
ArneWises avatar
Jag vet inte mycket om detta, men vill även jag gärna ha klarhet, så jag kommer att följa tråden.

Vad jag förstår kom UNIX först, och man brukar tala om "UNIX-baserade" system, innebär det att man följer UNIX-standard eller utvecklas utifrån nån UNIX-version? Vad jag vet har Apple byggt sina system antingen på UNIX eller UNIX-standard.

Skulle någon kunna ge ett par exempel på vad UNIX-standarden innebär, och vad som skiljer sig från Windows?

Linux är som tidigare sagts ett open source, fritt operativsystem. Det bygger på att följa Unix-standarder, men nu förstår jag ju att Linux måste ha byggts från grunden, då unix är propertiärt.
Citera
2011-06-05, 12:46
  #5
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneWise
Skulle någon kunna ge ett par exempel på vad UNIX-standarden innebär, och vad som skiljer sig från Windows?
Jag tycker att Components-sektionen i Wikipediaartikeln om UNIX är en hyfsad intro till svaret på den frågan: http://en.wikipedia.org/wiki/Unix#Components (även om exakta pather ser lite olika ut);

- Kärnan skall implementera en viss uppsättning systemanrop som funkar likadant.
- Det skall finnas en serie utvecklingsverktyg som följer ett visst interface (cc för att kompilera, make för byggstöd, etc).
- Det skall finnas ett skal (/bin/sh) som är en kommandotolk och enkel scriptkörare, och har vissa specifika funktioner
- Det skall finnas ett gäng standard-program man känner igen: mv, ls, cp, cat, true, false, test, awk, sed, grep, med flera
- Dokumentation i form av man-sidor

Skillnaden gentemot Windows bland ovan är... total.
- Kärnan implementerar inte samma systemanrop (sanning med modifikation, det finns faktiskt en hel del anrop som är likadana, men några fungerar såpass annorlunda att det inte spelar någon roll)
- Utvecklingsmiljön ser annorlunda ut (och finns generellt sett inte över huvud taget på en normal windowsmaskin)
- Skalet (eller skalen, kanske man skall säga) fungerar helt annorlunda
- Inget av de standardprogrammen finns. Funktionaliteten för några av dem tillhandahålls med liknande program, men de har ett annat gränssnitt och kan därför inte användas av program som förväntar sig en UNIX-miljö
- Dokumentationen ser helt annorlunda ut
Citera
2011-06-05, 12:50
  #6
Medlem
Zoms avatar
Ska man ha ett "riktigt" UNIX idag så är det nog enklast att använda *BSD eller OS X. Båda dessa räknas som UNIX. Linux gör dock inte det, även om det är väldigt UNIX-nära. Linux saknar certifieringen för att man ska kunna kalla det UNIX.

Sen finns det också andra UNIX-varianter som man fortfarande kan stöta på idag, exempelvis HP-UX, AIX eller solaris.
Citera
2011-06-05, 13:42
  #7
Medlem
Kortfattat kan man säga:

UNIX kom först. Det daterar tillbaka till det tidiga 70-talet, och är med andra ord ett rätt gammalt operativsystem (iaf dess ursprung). Operativsystem var mycket dyrt och var inte menat för hemdatorer.

20 år senare skrev Linus Torvalds en egen version av UNIX - Linux, på sin 386:a hemma. Han laddade upp det på Internet och fick sedan hjälp av hackers världen över att utveckla det vidare. Linux har varit gratis sedan dag ett.

Ungefär så kan man sammanfatta det hela, kortfattat.

Linux finns till i princip vartenda datorsystem du kan föreställa dig. Allt från superdatorer till din microvågsugn.

Mac OS är *INTE* UNIX, som någon skrev. Mac OS har sitt ursprung i NeXTSTEP, som precis som Linux är ett "UNIX-like" operativsystem.
Citera
2011-06-05, 14:08
  #8
Medlem
Derp

Med viss risk för upprepning så försöker jag mig på detta.

Richard Stahlman började i det glada 70-talet när han gick på MIT att spåna på
ett OS som var så likt UNIX som möjligt, men tanken bakom det var att det skulle vara fritt
(Free as in freedom) och skulle ackompanjeras av applikationer och verktyg som skulle följa
denna konventionen. För att göra en lång historia kort så var de nästan klara med målet, men
de saknade en kärna(kernel) som hanterade kommunikationen mellan hårdvarukomponenter
och systemet, enter Linus Torvalds.

Linus hade byggt sin egen kernel, dock primitiv då, men en fungerande kernel som blev
startskottet för vad vi idag kallar Linux(Linux Is Not Unix).
Du frågade om skillnaderna mellan Unix och Linux: Unix är som sagt egentligen en standard
och det går inte riktigt att sammanställa en lista på vad skillnaderna är eftersom det finns
lika många varianter av Unix som det finns distributioner av Linux. Målet med Linux är att
komma så nära en ren UNIX-miljö som inte är propreitär.

Som HugeSackOfNacho sade: Unix-systemen idag är i stort sett skräddarsydda för att
passa företags behov, beroende på affärsplan, informatiken och hur data lagras i företaget.
__________________
Senast redigerad av MorpheuZ 2011-06-05 kl. 14:11. Anledning: Strukturering
Citera
2011-06-05, 14:15
  #9
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kada
Mac OS är *INTE* UNIX

Mac OS X är i allra högsta grad Unix;

http://www.opengroup.org/openbrand/r.../brand3555.htm
http://www.opengroup.org/openbrand/r.../brand3581.htm

Här är en lista på alla Unix-certifierade operativsystem om någon är intresserad: http://www.opengroup.org/openbrand/register/
Citera
2011-06-05, 15:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Mac OS X är i allra högsta grad Unix;

Okej. I stand corrected.
Citera
2011-06-06, 11:20
  #11
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kada
Kortfattat kan man säga:

UNIX kom först. Det daterar tillbaka till det tidiga 70-talet, och är med andra ord ett rätt gammalt operativsystem (iaf dess ursprung). Operativsystem var mycket dyrt och var inte menat för hemdatorer.

20 år senare skrev Linus Torvalds en egen version av UNIX - Linux, på sin 386:a hemma. Han laddade upp det på Internet och fick sedan hjälp av hackers världen över att utveckla det vidare. Linux har varit gratis sedan dag ett.

Ungefär så kan man sammanfatta det hela, kortfattat.

Linux finns till i princip vartenda datorsystem du kan föreställa dig. Allt från superdatorer till din microvågsugn.

Mac OS är *INTE* UNIX, som någon skrev. Mac OS har sitt ursprung i NeXTSTEP, som precis som Linux är ett "UNIX-like" operativsystem.
Linus skrev en kärna, inte ett operativsystem. Operativsystemet GNU/Linux är just en sammanslagning mellan GNU-program och Linuxkärnan.

Så nej, han skrev inte en egen version av UNIX.

Ett system kan dessutom vara UNIX-certifierat utan att behöva vara baserat på det ursprungliga UNIX. HP-UX, AIX, Solaris och OS X är exempel på certifierade UNIX-varianter, medan Linux (eller mer korrekt, GNU/Linux antar jag) inte är det. Så länge det följer kriterierna och registrerar sig så kan det kallas UNIX.

http://en.wikipedia.org/wiki/Single_UNIX_Specification
Citera
2011-06-06, 11:48
  #12
Medlem
Linux är en kärna som använder sig av GNU program.
Program i denna betydelse är kommandon som ls, emacs, grep osv.
GNU = GNU is not Unix.

GNU byggdes för att vara öppet och kompatibelt med Unix.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback