2011-06-05, 08:17
Medlem
Ja som rubriken lyder, jag är boende och folkbokförd i schweiz sedan en tid tillbaka. Har funderat över att köpa mej ett hus i Sverige ifall att jag flyttar tillbaka en dag. Tänkte då hyra ut det så att det slipper stå tomt.
Men då till min fråga. Om jag hyr ut mitt hus när jag bor i Schweiz, har bara ett schweiziskt bankkonto, och de som hyr betalar in hyran på det kontot, vart ska jag skatta dom pengarna, i Sverige, Schweiz, eller båda länderna?

Tacksam för svar!
Citera
2011-06-05, 08:56
Bannlyst
Nu har du fått flashbacks nationalekonomer på fall
Uppe på heta ämnen, men ingen som svarar.
Tyvärr har jag ingen aning, men det känns som att du kommer behöva skatta i Sverige, eller båda?
Men lyssna inte på mig.. Jag har ingen aning jag menar egentligen så är det ju en "import" inkomst från Sverige så det kan ju lika gärna vara så att du ska skatta i Schweiz, äh nu kör jag på att du kommer behöva skatta i båda länderna..
Har du prövat googleskillzen?
Citera
2011-06-05, 15:10
Medlem
Olympiuss avatar
Ställ frågan på www.skatter.se om du inte får klarhet.

Tror det blir annorlunda eftersom Schweiz inte är medlem i EU, men om det var 2 EU-länder så tror jag du skattar i båda och drar av det andra landets skatt i Sverige och får tillbaka den året därpå.
Citera
2011-06-06, 00:26
Medlem
skolmatsals avatar
Flytta tråden till juridik - internationell skatterätt, det här är en fråga om juridik och ev. kolliderande skatteanspråk då man får ta hjälp av skatteavtalet mellan staterna.
Citera
2011-06-06, 11:43
Medlem
Artikel sex i skatteavtalet verkar sägar att du må skatta i staten där fastigheten är belägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in