Då har du missat något. Men klöm inte Kärleksön också en klassisk svensk film
Precis. Filmen som gjordes ett år före Fäbodjäntan. Med samma tjej i huvudrollen, alltså Leena Hiltunen. Ytterligare en aktör som förekommer i både Kärleksön och Fäbodjäntan är mannen som pratar med gotländsk brytning och vrålar som en besatt när det går för honom.
Är det fritt fram att göra en remake av denna filmklaasiker, vem äger rättigheterna, skulle kunna tänka att satsa lite i ett projekt, undra vilka jobbsugna b-kändisar som skulle få komma på casting iså fall ?
Fäbodjäntan anses vara en något annorlunda kulturskildring.
Dokumentär fokuserar på vad som hände när filmteamet kom till Skattungbyn och Orsa. Historierna
om Fäbodjäntan är många, och de lever kvar än idag. I vissa fall är det ett känsligt ämne.
Alltid lite mystik vid denna plats, borde bli k-märkt.
Filmen är ju inspelad i Skattungbyn.
Men var exakt? Måste väl finnas nån som vet vilken gård i byn den är inspelad på
Går de inte in på det i dokumentären febojentan nämner härovan? Vill minnas det, men det var ett tag sedan jag lyssnade på den och jag orkar inte traggla mig igenom den en gång till bara för att hitta gårdsnamnet...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!