2011-06-04, 21:43
  #1
Medlem
Sw3d1shs avatar
Tjena. Vad kan man göra på moppen för att den ska axxa bättre, högre topphastighet osv utan att lägga pengar på 70-80 cc cylindrar osv? Kompis till lillebrorsan har en rieju drac -02 eller något.
Han har inte lagt ett öre på trim och den gör 95-100 och jag undrar vad fan kan man göra för att få en sånn hastighet utan att lägga pengar på dyrt trim? Har nämligen börjat grejja med gamla riejun som stog i farsans garage och ville ta en tur men 55 km/h duger verkligen inte !
Så kom med förslag !
Citera
2011-06-04, 22:19
  #2
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sw3d1sh
Tjena. Vad kan man göra på moppen för att den ska axxa bättre, högre topphastighet osv utan att lägga pengar på 70-80 cc cylindrar osv? Kompis till lillebrorsan har en rieju drac -02 eller något.
Han har inte lagt ett öre på trim och den gör 95-100 och jag undrar vad fan kan man göra för att få en sånn hastighet utan att lägga pengar på dyrt trim? Har nämligen börjat grejja med gamla riejun som stog i farsans garage och ville ta en tur men 55 km/h duger verkligen inte !
Så kom med förslag !
Effektkrök+ljuddämpare grejar dom hastigheterna på en Reiju.
Minns i mopedåldern så var det en polare som hade en Reiju som gjorde ca 50-55 km/h så vi antog att den var i originalskick.

Tills den dagen vi tittade lite närmare och insåg att det satte en strypning/plugg i kröken, när vi plockade bort den gjorde den 90 km/h+, det var alltså ett effektrör på men den tidigare ägaren hade strypt det för att den skulle gå som om det var originalröret.

Vilka tider det var!
Citera
2011-06-04, 22:23
  #3
Medlem
Rexxys avatar
90+ UTAN att lägga pengar på den? Det går inte. För 80km/h krävs det effektrör, det kostar pengar. För 90-100km/h krävs det större cylinder, det kostar pengar.

Det snabbaste den kan gå nästan gratis, är c:a 70kkm/h, genom att plugga ur den. Finns en plugg i avgasröret. Men du måste köpa dig munstycken för att bestycka om den.


Din brors kompis moppe går inte i 95-100km/h ärliga. (Kanske enligt mätaren ja, men den är inget mer än en leksak.)
__________________
Senast redigerad av Rexxy 2011-06-04 kl. 22:25.
Citera
2011-06-04, 22:26
  #4
Medlem
Sw3d1shs avatar
Har fått reda på lite av de han gjort lite snabbt nu men har han har drevat om den, dragit pluggarna, Tagit bort den där plastbiten/brickan i membranet, klippt en sladd/kabel så den varvar MKT mer. Min gamla rieju Är bara hebo det gamla röret på och den gör 85-90
Citera
2011-06-04, 22:30
  #5
Medlem
Rexxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sw3d1sh
Har fått reda på lite av de han gjort lite snabbt nu men har han har drevat om den, dragit pluggarna, Tagit bort den där plastbiten/brickan i membranet, klippt en sladd/kabel så den varvar MKT mer. Min gamla rieju Är bara hebo det gamla röret på och den gör 85-90


Plastbrickan i membranet är ingen strypning, det är en sak som hjälper till att styra upp flödet till membranet. Det kan bli sämre effekt utan den.

Finns inga kablar på en Rieju Drac att klippa så den ska gå snabbare, så kabeln han klippte gjorde ingen nytta för effekten.

Har han originalrör på Riejun går den inte snabbare än 70 ärliga.
Citera
2011-06-04, 23:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexxy
90+ UTAN att lägga pengar på den? Det går inte. För 80km/h krävs det effektrör, det kostar pengar. För 90-100km/h krävs det större cylinder, det kostar pengar.

Det snabbaste den kan gå nästan gratis, är c:a 70kkm/h, genom att plugga ur den. Finns en plugg i avgasröret. Men du måste köpa dig munstycken för att bestycka om den.


Din brors kompis moppe går inte i 95-100km/h ärliga. (Kanske enligt mätaren ja, men den är inget mer än en leksak.)
Mätaren är gjord för att visa rätt, inte fel.
Citera
2011-06-04, 23:36
  #7
Medlem
INTPs avatar
Mätaren är gjord för att vara billig och verka häftig. Att den visar någon slags hastighet är mest en lycklig bieffekt.
Citera
2011-06-04, 23:37
  #8
Medlem
Rexxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thgreatmax
Mätaren är gjord för att visa rätt, inte fel.


Dom flesta Riejumopederna har mätare som visar 100km/h vid en ärlig hastighet av 70km/h... En så kallad glädjemätare.
Citera
2011-06-05, 13:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexxy
Dom flesta Riejumopederna har mätare som visar 100km/h vid en ärlig hastighet av 70km/h... En så kallad glädjemätare.
Min moped visar 90km/h+ eller ja gjorde pluggen är tbx. http://www.youtube.com/watch?v=37Kg8Lx0wH0
Den är opluggad och går över 90 vindstilla! Glädjemätare på bilen också eller?
Citera
2011-06-05, 13:20
  #10
Medlem
Rexxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thgreatmax
Min moped visar 90km/h+ eller ja gjorde pluggen är tbx. http://www.youtube.com/watch?v=37Kg8Lx0wH0
Den är opluggad och går över 90 vindstilla! Glädjemätare på bilen också eller?


Bilars mätare visat också en viss % fel. T.ex min 740 visar 110km/h är den egentligen går i 105km/h (GPS).
Mina föräldrars gamla Saab 9-3 års 2003 eller så, visade 110km/h när den egentligen körde i 107km/h (GPS).
Min mors Golf årsmodell 2010, mätaren visade 30km/h, laserskylten som brukar finnas vid byggplatser visade 29km/h. (Hade farthållaren på).

Så visst visar bilmätare fel också!



Och den där filmen bevisade ingenting, stod bara en text med att den gjorde 90 när det var vindstilla, men vi fick inte se någon mätare som visade 90?

Det jag såg var 70km/h på raksträcka, som är normalt för en urpluggad Drac.
Citera
2011-06-05, 13:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexxy
Bilars mätare visat också en viss % fel. T.ex min 740 visar 110km/h är den egentligen går i 105km/h (GPS).
Mina föräldrars gamla Saab 9-3 års 2003 eller så, visade 110km/h när den egentligen körde i 107km/h (GPS).
Min mors Golf årsmodell 2010, mätaren visade 30km/h, laserskylten som brukar finnas vid byggplatser visade 29km/h. (Hade farthållaren på).

Så visst visar bilmätare fel också!



Och den där filmen bevisade ingenting, stod bara en text med att den gjorde 90 när det var vindstilla, men vi fick inte se någon mätare som visade 90?

Det jag såg var 70km/h på raksträcka, som är normalt för en urpluggad Drac.
Dina exempel visar bara att bilmätare har fel med c.a 5km/h men så du menar att min pappas mc och min mors bil visar fel då också eller?
Citera
2011-06-05, 13:25
  #12
Medlem
Rexxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thgreatmax
Dina exempel visar bara att bilmätare har fel med c.a 5km/h men så du menar att min pappas mc och min mors bil visar fel då också eller?


Olika bilar visar olika mycket fel, men ja. Din fars MC visar fel, och även din Mors bil...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in