2011-06-04, 17:15
Medlem
kNarkluders avatar
Hej!
Har sedan jag blev tonåring hade ganska stora Känslosvängningar(?). Med det menar jag att jag har helt plötsligt blevigt arg/deprimerad/väldigt ledsen helt plötsligt.
Jag har inte sagt någonting till någon men nu är jag snart 19 och det växer mer och mer. Jag kan gå ut och gå i solen och bara älska livet sen på en sekund kan jag bli väldigt ledsen(40-50%) börja gråta. Ibland kan jag bli allmänt vrång och tappa lusten till livet och känna helt att ingenting är värt, att jag inte har några kompisar etc etc, fast jag har jävligt många.

Detta börjar bli jävligt jobbigt när jag för första gången i livet har fått flickvän och hon får stå ut med så jävla mycket.

Om jag går iväg och kollar upp detta, eftersom jag är över 18 behöver inte mina föräldrar veta någonting? Vad för sorts doktor ska man träffa?

Är det någon som känner igen sig? Kan man få sorts tabletter?

Tack på förhand i guess
Citera
2011-06-04, 17:21
Medlem
Guildmasters avatar
Vad du beskriver är en unipolär sjukdom. Depression helt enkelt.

"Nedstämdhet sänkt självkänsla, tankar kring självmord och oförmåga att känna glädje är några kännetäcken när det gäller depressioner. Enligt DSM-IV för egentlig depression skall ”minst fem av följande symtom under samma tvåveckorsperiod där minst ett av symtomen nedstämdhet eller minskat intresse eller minskad glädje måste föreligga.
1. Nedstämdhet
2. Klart minskat intresse eller minskad glädje.
3. Betydande viktnedgång, eller viktuppgång > 5%/månad.
4. Sömnstörning varje natt.
5. Psykomotorisk agitation eller hämning.
6. Svaghetskänsla eller brist på energi.
7. Känslor av värdelöshet eller skuldkänslor.
8. Minskad tanke- eller koncentrationsförmåga eller obeslutsamhet.
9. Återkommande tankar på döden, återkommande självmordstankar, självmordsplaner, självmordsförsök” ( http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=384 )"

Sök hjälp! Tror att BUP fortfarande funkar. Tabletter finns om du vill det. Många lider av depression, mest vanligt bland tjejer däremot.
Citera
2011-06-04, 17:49
Bannlyst
Kan det vara blodsockret som åker bergodalbana? Äter du mycket socker och stärkelse?
Citera
2011-06-04, 18:24
Medlem
kNarkluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Kan det vara blodsockret som åker bergodalbana? Äter du mycket socker och stärkelse?

Äter väl normalt,värdet är normalt :/
Citera
2011-06-04, 18:29
Medlem
Det kan vara ren depression, eller instabilitet.
Svårt att avgöra genom att bara läsa detta. Men har du dina nergångar dagligen och/eller i perioder?
Att ta kontakt med någon som kan utreda kanske skulle göra det bättre?
Citera
2011-06-04, 18:59
Medlem
kNarkluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylittlebird
Det kan vara ren depression, eller instabilitet.
Svårt att avgöra genom att bara läsa detta. Men har du dina nergångar dagligen och/eller i perioder?
Att ta kontakt med någon som kan utreda kanske skulle göra det bättre?

Det har vart hela tiden,fast nu för tiden är det mer och mer. Ibland är det halva dagarna ibland är det bara någon timme om dagen. Oftast påminns jag om detta minst en gång varje dag,olika hur länge det varierar

Tänkte det,är det BUP man får uppsöka då? Och eftersom jag är över 18 behöver inte mina föräldrar veta om någonting?
Citera
2011-06-04, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kNarkluder
Det har vart hela tiden,fast nu för tiden är det mer och mer. Ibland är det halva dagarna ibland är det bara någon timme om dagen. Oftast påminns jag om detta minst en gång varje dag,olika hur länge det varierar

Tänkte det,är det BUP man får uppsöka då? Och eftersom jag är över 18 behöver inte mina föräldrar veta om någonting?

Om det bara är depressiva symptom du lider av så är det nog depression du har. Det låter inte som att du går i perioder eller så.

Är du över 18 så vänd dig till vuxenpsykiatri. Nej dina föräldrar behöver inte få veta, men blir det värre är det alltid bra med stöd från sin familj. Jag hoppas du får det bättre snart.
Citera
2011-06-04, 19:27
Medlem
Guildmasters avatar
Citat:
Om det bara är depressiva symptom du lider av så är det nog depression du har. Det låter inte som att du går i perioder eller så.

Är du över 18 så vänd dig till vuxenpsykiatri. Nej dina föräldrar behöver inte få veta, men blir det värre är det alltid bra med stöd från sin familj. Jag hoppas du får det bättre snart.

Säker? Jag har för mig att BUP är till för tonåringar till 25 åringar eller något sådant. Jag kanske har fel dock.
Citera
2011-06-04, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guildmaster
Säker? Jag har för mig att BUP är till för tonåringar till 25 åringar eller något sådant. Jag kanske har fel dock.

Om man inte redan går i behandling med BUP ska man ta kontakt med vuxenpsyk. Jag vet rätt så säkert att man åker till vanliga psyk-akuten när man är över 18 år och så. Sen kanske de väljer att sätta en i en terapi som BUP har hand om, det beror kanske på vad själva problemet är eller om det finns plats. Jag har för mig att det är såhär, men jag kan ha fel...

Om man är osäker kan man ju gå till närmaste vårdcentral och så får man se var remissen hamnar ^^
Citera
2011-06-04, 20:11
Medlem
Guildmasters avatar
Citat:
Om man inte redan går i behandling med BUP ska man ta kontakt med vuxenpsyk. Jag vet rätt så säkert att man åker till vanliga psyk-akuten när man är över 18 år och så. Sen kanske de väljer att sätta en i en terapi som BUP har hand om, det beror kanske på vad själva problemet är eller om det finns plats. Jag har för mig att det är såhär, men jag kan ha fel...

Om man är osäker kan man ju gå till närmaste vårdcentral och så får man se var remissen hamnar ^^

Fungerar det också!
Citera
2011-06-04, 22:33
Medlem
kNarkluders avatar
Oh! Tack så jätte mycket för alla glada svar och hjälp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem