2011-06-04, 10:56
Medlem
kitsoves avatar
har en gammal 90:a audi 100 med en riktigt läbbig temperaturmätare sedan jag lagade ett läckage med kylarcement.
så fort den står still, rödljus eller liknande så visar tempen snabbt 99 grader! men den stannar där på punkt och pricka!!!!! alltså en halv mm ifrån 100grader punkten.

kan inte vara så bra men jag undrar vid vilken temp en ""toppen"" helt enkelt pajjar?
är det verkligen 100 grader som är ödessiffran?

Edit: skrev fel "" "".
Senast redigerad av kitsove 2011-06-04 kl. 11:03.
Citera
2011-06-04, 11:01
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitsove
har en gammal 90:a audi 100 med en riktigt läbbig temperaturmätare sedan jag lagade ett läckage med kylarcement.
så fort den står still, rödljus eller liknande så visar tempen snabbt 99 grader! men den stannar där på punkt och pricka!!!!! alltså en halv mm ifrån 100grader punkten.

kan inte vara så bra men jag undrar vid vilken temp en topplockspackning helt enkelt pajjar?
är det verkligen 100 grader som är ödessiffran?
ett tips är att när detta händer är det bara att slå på max värme i bilen och full fläkt. det får ner tempen mer än vad man tror. topplockspackningen tror jag inte går bara för att vattnet kommer upp i hundra grader värre äre nog för toppen att den riskerar att slå sig på grund av värmen...
Citera
2011-06-04, 11:03
Medlem
kiwigurkas avatar
Eftersom det är ett övertryck i kylsystemet ligger kokpunkten högre. Vet inte exakt vad den ligger på men det är kanske läge att se över kylsystemet ändå. Det är väl antingen termostaten som behöver bytas eller kylaren för jag antar att du kollat kylvätskenivån.

En begagnad kylare från en självplocksskrot kostar inte mycket. Returbilen tar 250 kr.
Citera
2011-06-04, 11:03
Medlem
Finns ingen riktig ödessiffra, desto varmare desto mer skada. Men ökar trycket såpass mycket att den kokar kraftigt kan du smälla kylradiatorn eller packningar. Skulle tippa på att du har kloggat igen kylsystemet eller något, går fläkten igång nån gång ?
Citera
2011-06-04, 11:06
Medlem
tomssons avatar
Kolla att du har fullt med vätska i tanken.
Normalt värde brukar ligga mellan 85-95grader.
Kokpunkten är inte 100grader eftersom att systemet är satt under tryck.

edit: lite efter
Citera
2011-06-04, 11:08
Medlem
Folkskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomsson
Kolla att du har fullt med vätska i tanken.
Normalt värde brukar ligga mellan 85-95grader.
Kokpunkten är inte 100grader eftersom att systemet är satt under tryck.

edit: lite efter

Kylarvattnets kokpunkt påverkas av glykolen också.
Citera
2011-06-04, 11:21
Medlem
kitsoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugeSackOfNachos
Skulle tippa på att du har kloggat igen kylsystemet eller något, går fläkten igång nån gång ?

japp antagligen kylarcementet som satt sig på en olämplig plats, fläkten går igång vid 92 grader på mätaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Folkskygg
Kylarvattnets kokpunkt påverkas av glykolen också.
jasså? jag har hört tvärtom att det inte påverkar alls utan bara verkar som korrosionsskydd och sänker fryspunkten.
var har du hört det?

tack för alla svar, snart är jag utbildad bilmekaniker á la flashback hehe
Citera
2011-06-04, 11:22
Medlem
Har också en Audi 100, fast en tidigare årsmod. och den är lite halvläskig att köra runt i i staden med, fläkten går så fort man kör i kryphastighet i mer än 3-4 minuter, och temperaturmätaren klättrar sakta, men stadigt uppåt.. Det är lite som rysk roulette det där..

Citat:
I kylare på bilar har glykolen två funktioner, dels som frostskydd för kylsystemet, dels som rostskydd i kylsystemet. En blandning av 50 procent vatten och 50 procent glykol ger en fryspunkt på ca -40 grader celsius samtidigt som den höjer kokpunkten till ungefär 108 grader celsius. Övertrycket i en bils kylsystem innebär detta att vätskan kokar vid ungefär 120 grader celsius. Den höjda kokpunkten medger att en bil kan köras på högre temperatur och därför få effektivare förbränning.

//wikipedia
Senast redigerad av Hoocher 2011-06-04 kl. 11:23. Anledning: felstavning :)
Citera
2011-06-04, 12:29
Medlem
Jo, glykol både sänker fryspunkten och höjer kokpunkten, det är därför det kan vara bra på sommaren också. Sen är ju allt under tryck också så vattnet börjar inte koka på 100 grader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in