Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-06-03, 01:29
Medlem
Alla som kan lite om Islam, som läst på lite om den historiska personen Muhammed, och vet en del om vad muslimer gör runt om i världen, är också dystert medvetna om allt våld som begås i Islams namn, och förstår hur man kan koppla det till den religionens natur.

Men det kräver egna studier, kritiska ögon och öron. För parallellt med censuren och mörkläggandet, så sköljer en våg av PK-sagor över oss uppifrån, på mer eller mindre daglig basis. Makten och alla ”intellektuella” är nämligen fast beslutna att lura folket att kristendomen och judendom är ”precis lika våldsamma och hemska” som Islam. Samtidigt som dom gör allt för att hjärntvätta oss till att tycka om just denna ondska, så att vi istället ska se den som en ”underbar färgklick i den mångkulturella väven” (ni vet, detta gigantiska samhällsproblem, och hot mot världsfreden, som ”berikar oss alla, åh så mycket”).

Jag känner mig därför nödgad att upplysa om hur det verkligen ligger till. Och det första jag vill påpeka är att dom flesta av våldsskildringarna i Bibeln, är deskriptiva berättelser av den påstådda historien. Det är alltså inte preskriptiva befallningar från Gud själv (som gäller på alla platser och för all tid), på samma sätt som Allahs personliga och tidlösa våldsuppmaningar i Koranen (vilka t.ex. manar till slakt av judar, kristna och "otrogna"). Och i dom andra fallen, som inte härrör ur Mose lag, så gäller det också folkslag som idag är utdöda (som t.ex. kaanaiterna). Så jag hoppas att ni förstår hur detta gör majoriteten av Gamla testamentets våldsamheter helt ojämförbara med Koranen och Haditherna (när man skall jämföra Islam och Kristedomens/Judendomens potential till att t.ex. uppvigla till mord).

Därför, när vi jämför islam och kristendomens ortodoxi och ortopraxi, så bör vi genast stryka dessa våldskildringar ur ekvationen.

Men hur är det då med dom våldsuppmaningar i Gamla testamentet, vilka härrör ur Mose lag? Ja, även detta bör vi stryka, för nästan direkt efter Kristendomens födelse, så var det nämligen mer eller mindre konsensus kring att Mose lag var för israeliter i Israel, att Mose lag alltså inte gällde för "Gentile converts", och dessutom inte skulle påtvingas andra nationer (tillskillnad från Islam, vars mål är att tvinga på hela världen Sharia). Och inte nog med det, Bibelns Jesus bröt själv personligen mot, och uppmanade t.o.m. andra att bryta emot Mose lag. Bl.a. när han sägs ha sagt; "Låt den som är utan synd kasta första stenen" till en uppretad pöbel som ville stena en kvinna, men också när han plockade majs på sabbaten osv.

För att illustrera hur Mose lag inte är bindande för kristna, kan man t.ex. peka på hur det redan på den antika staden Bysantiums tid, sågs det som suspekt och okristet att som kristen följa Mose lag:

Citat:
"I renounce all customs, rites, legalisms, unleavened breads & sacrifices of lambs of the Hebrews, and all other feasts of the Hebrews, sacrifices, prayers, aspersions, purifications, sanctifications and propitiations and fasts, and new moons, and Sabbaths, and superstitions, and hymns and chants and observances and Synagogues, and the food and drink of the Hebrews; in one word, I renounce everything Jewish, every law, rite and custom and if afterwards I shall wish to deny and return to Jewish superstition, or shall be found eating with the Jews, or feasting with them, or secretly conversing and condemning the Christian religion instead of openly confuting them and condemning their vain faith, then let the trembling of Gehazi cleave to me, as well as the legal punishments to which I acknowledge myself liable. And may I be anathema in the world to come, and may my soul be set down with Satan and the devils"

A Profession Of Faith From The Church Of Constantinople in the year 325 C.E.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nazaren..._and_practices

Detta citat från 325 e.Kr. är från Ekumeniska patriarkatet i Konstantinopel i påvesätet Byzantion (nuvarande Istanbul), och det var inte vilken plats som helst, utan den kristna civilisationens dåtida blomma. Men även andra forna kristna metropoler och deras främsta företrädare, visar på samma sak. Här är några andra kristna auktoriteters åsikter om "Nazarenerna", en tidig liten sekt av judiska kristna från Jerusalem som följde Mose lag:

Epiphanius den helige (310 – 403). Panarion 29.7.2, 29.7.4:

Citat:
"They disagree with Jews because they have come to faith in Christ; but since they are still fettered by the Law – circumcision, the Sabbath, and the rest – they are not in accord with the Christians."

"They use not only the New Testament but the Old Testament as well, as the Jews do."

St. Jerome (347 – 420) den Illyriska katolska prästen som översatte Bibeln till Latin (the Vulgate), doktor och helgon både för katoliker och ortodoxa:

Citat:
"The Nazarenes... accept Messiah in such a way that they do not cease to observe the old Law.

—Jerome, On. Is. 8:14

http://en.wikipedia.org/wiki/Nazaren...orah_Observant

Men när det gäller kristendomens syn på Mose lag, kan man faktiskt gå ännu längre tillbaka för att se hur mycket Kristendomen och Islam faktiskt skiljer sig. Paulus, som föddes cirka år 3 i Tarsus och räknas som den kanske absolut mest inflytelserika för kristendomen efter Jesus, han såg nämligen på Mose lag på detta sätt:

Citat:
”Paulus influenser på det kristna tänkandet har hävdats vara mer signifikant än någon annan författare i Nya Testamentet.[4] Kristendomen sägs allmänt vara beroende av Paulus lika mycket som av Jesus.[5][6] Enligt de kristna lärde Paulus att tron på Jesus gjorde att Torahn (Lagen) blev onödig för att nå frälsning. Paulus helgondag firas den 29 juni, som skall ha varit hans dödsdag.”

http://sv.wikipedia.org/wiki/Paulus
Citera
2011-06-03, 01:29
Medlem
forts.
Citat:
“Galatians is reserved about the teaching of the Jerusalem church and is hostile toward Jews (whom he calls "Judaizers") who would impose Jewish distinctives, codified in the Mosaic Law, on Gentile converts; in Romans Paul is deeply concerned about the spiritual condition and ultimate destiny of the Jewish people.”

“Judaizers is a Christian term. According to the Concise Oxford Dictionary of World Religions this term includes groups who claim the necessity of obedience to the Mosaic Laws which are found in the first five books of the Christian Old Testament.[1]

The issue of Biblical law in Christianity is complex, however, most traditional Christians believe much of it has been superseded while some modern Protestants believe it has been completely abrogated. Thus, "one who has Judaized", refers to a Christian who has accepted the necessity of adhering to the Mosaic Laws or to specific laws that are believed to be superseded, such as circumcision, Sabbath observance, or observation of the Passover. The ongoing Christian debate over Judaizing in Christianity began in the lifetime of the apostles, notably at the Council of Jerusalem and Incident at Antioch, and parallels the ongoing debate about Paul of Tarsus and Judaism and Protestant views of the Ten Commandments.”

http://en.wikipedia.org/wiki/Pauline...ty#Other_views

Men detta sätt att se på Mose lag, gällde faktiskt inte enbart dom kristna. Tillskillnad från hur dom stora lagskolorna idag uttolkar Sharia, så följde inte ens dom dåtida judarna Mosaisk lag bokstavstroget:

Citat:
"Forty years before the destruction" of the Temple in Jerusalem in 70 CE, i.e. in 30 CE, the Sanhedrin effectively abolished capital punishment, making it a hypothetical upper limit on the severity of punishment, fitting in finality for God alone to use, not fallible humans.

While allowing for the death penalty in some hypothetical circumstances, scholars of Judaism are broadly opposed to the death penalty as practiced in the modern world. The Jewish understanding of Biblical law is not based on a literal reading of the Bible, but rather through the lens of Judaism's oral law. These oral laws were first recorded around 200 CE in the Mishnah and later around 600 CE in the Babylonian Talmud. The laws make it clear that the death penalty was used only rarely. The Mishnah states:

A Sanhedrin that puts a man to death once in seven years is called destructive. Rabbi Eliezer ben Azariah says: a Sanhedrin that puts a man to death even once in seventy years. Rabbi Akiba and Rabbi Tarfon say: Had we been in the Sanhedrin none would ever have been put to death. Rabban Simeon ben Gamaliel says: they would have multiplied shedders of blood in Israel. (Mishnah, Makkot 1:10).

The 12th-century Jewish legal scholar Maimonides famously stated that "It is better and more satisfactory to acquit a thousand guilty persons than to put a single innocent one to death."

http://en.wikipedia.org/wiki/Religio...shment#Judaism

Så, jag hoppas att du nu kan förstå, hur också dom våldsuppmaningar i GT som härrör ur Mose lag, bör strykas ur ekvationen.

Och samtidigt vill jag också påpeka att Koranen och Islam är mycket våldsammare än Bibeln/Kristendomen, både när det gäller historiska illdåd utförda av dess anhängare, men också till själva innehållet. Den holländska succépolitikern, Geert Wilders, har t.ex. sagt att ”Koranen uppviglar till hat och mord” och att den "fri från alla hatverser, skulle ha samma storlek som en Kalle Anka-tidning". Några sanningar han förvisso står åtalad för att ha yttrat, men som inte är desto mindre sanna för det. Vilket t.ex. Professor Hans Jansen, en av en av dom mest respekterade islamologerna i västvärlden, vittnat om i rättegången mot Wilders:

Citat:
“Yes. Anyone who reads ten pages in the Quran will see that this is true, as long as it is only about unbelievers".

“There of course are verses that are not hateful. Care for the orphan, giving of alms. If you were to leave out all hateful verses from the Quran, it would be considerably thinner. Then about one quarter to one-fifth would remain.”

http://gatesofvienna.blogspot.com/20...jansen-at.html

I själva verket finns det inte en enda vers(!) i Koranen, där Muhammed uppmanar muslimer att älska människor från andra religioner, eller ingen religion alls (jag uppmanar alla att falsifiera mig!). Tvärtom, däremot, mängder med verser där han uppmanar muslimer att mörda oss, inte hälsa på oss först, inte beblanda sig med oss eller ta oss som vänner etc. Nästan var tolfte vers i Koranen handlar om Allahs hat mot icke-muslimer!

Men dom absolut viktigaste skillnaderna, mellan Islam och dom andra abrahamitiska religionerna, är nog ändå:

1) Att Koranen (som enligt Islam existerat för all tid i Paradiset) är Guds ofelbara, perfekt citerade ord som gäller för all tid, ”Alla böckers moder”, som inte får reformeras eller ifrågasättas (tillskillnad från Bibeln som är skriven av olika människor, och inte utger sig för att vara direkta citat från Gud själv) - vilket gör alla försök till reform väldigt svåra, och förklarar en hel del av den extrema bokstavstron bland världens muslimer.

2) Profeten Muhammeds livsexempel. Denna intoleranta, maktfullkomliga, halshuggande, rövarbandit och jihadkrigare, som förde ca. 78 oprovocerade angreppskrig, tog sexslavar och krigsbyten - han är nämligen enligt Allah och Islam - "den perfekta människan som alla muslimer bör sträva efter att efterlikna". Och eftersom Kristendomen och Islam definieras till stor del av deras viktigaste profeter, så blir resultatet som vi kan se i världen. För följer man verkligen Jesus strikt, då blir man en mjuk hippie som "älskar sina fiender", "vänder andra kinden till" och tar på sig skuld, medan man blir en halshuggande al-Qaida-terrorist, om man följer Muhammeds livsexempel.

Ja, jag kan hålla på hur länge som helst, men det orkar jag inte. Jag avslutar det här med att posta en länk om jämförelserna mellan Bibelns och Koranens våldsamheter. Kanske inget för en relativist som anser sig vilja veta om religioner, men som tur är så finns ju fler människor än dom:

http://www.meforum.org/2105/judeo-ch...lamic-violence
Citera
2011-06-03, 01:34
Medlem
Relaterat till tråden är t.ex. dessa länkar från min signatur:

Under moskéns täckmantel

The Third Jihad

Islam: What the West Needs to Know

Mark Steyn om Europas framtid

13-35% av Europas muslimer stödjer självmordsbomber

Muslimers sjuka åsikter

Svensk medias lögner om terrorism

Svenskar i minoritet innan år 2100

'Fredens religion' i aktion

PK's lögn om 'Det toleranta al-Andalus'
Citera
2011-06-03, 01:38
Medlem
ViktorNumondssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spetälske leif
Alla som kan lite om Islam, som läst på lite om den historiska personen Muhammed, och vet en del om vad muslimer gör runt om i världen, är också dystert medvetna om allt våld som begås i Islams namn, och förstår hur man kan koppla det till den religionens natur.

Men det kräver egna studier, kritiska ögon och öron. För parallellt med censuren och mörkläggandet, så sköljer en våg av PK-sagor över oss uppifrån, på mer eller mindre daglig basis. Makten och alla ”intellektuella” är nämligen fast beslutna att lura folket att kristendomen och judendom är ”precis lika våldsamma och hemska” som Islam. Samtidigt som dom gör allt för att hjärntvätta oss till att tycka om just denna ondska, så att vi istället ska se den som en ”underbar färgklick i den mångkulturella väven” (ni vet, detta gigantiska samhällsproblem, och hot mot världsfreden, som ”berikar oss alla, åh så mycket”).

Jag känner mig därför nödgad att upplysa om hur det verkligen ligger till. Och det första jag vill påpeka är att dom flesta av våldsskildringarna i Bibeln, är deskriptiva berättelser av den påstådda historien. Det är alltså inte preskriptiva befallningar från Gud själv (som gäller på alla platser och för all tid), på samma sätt som Allahs personliga och tidlösa våldsuppmaningar i Koranen (vilka t.ex. manar till slakt av judar, kristna och "otrogna"). Och i dom andra fallen, som inte härrör ur Mose lag, så gäller det också folkslag som idag är utdöda (som t.ex. kaanaiterna). Så jag hoppas att ni förstår hur detta gör majoriteten av Gamla testamentets våldsamheter helt ojämförbara med Koranen och Haditherna (när man skall jämföra Islam och Kristedomens/Judendomens potential till att t.ex. uppvigla till mord).

Därför, när vi jämför islam och kristendomens ortodoxi och ortopraxi, så bör vi genast stryka dessa våldskildringar ur ekvationen.

Men hur är det då med dom våldsuppmaningar i Gamla testamentet, vilka härrör ur Mose lag? Ja, även detta bör vi stryka, för nästan direkt efter Kristendomens födelse, så var det nämligen mer eller mindre konsensus kring att Mose lag var för israeliter i Israel, att Mose lag alltså inte gällde för "Gentile converts", och dessutom inte skulle påtvingas andra nationer (tillskillnad från Islam, vars mål är att tvinga på hela världen Sharia). Och inte nog med det, Bibelns Jesus bröt själv personligen mot, och uppmanade t.o.m. andra att bryta emot Mose lag. Bl.a. när han sägs ha sagt; "Låt den som är utan synd kasta första stenen" till en uppretad pöbel som ville stena en kvinna, men också när han plockade majs på sabbaten osv.

För att illustrera hur Mose lag inte är bindande för kristna, kan man t.ex. peka på hur det redan på den antika staden Bysantiums tid, sågs det som suspekt och okristet att som kristen följa Mose lag:

A Profession Of Faith From The Church Of Constantinople in the year 325 C.E.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nazaren..._and_practices

Detta citat från 325 e.Kr. är från Ekumeniska patriarkatet i Konstantinopel i påvesätet Byzantion (nuvarande Istanbul), och det var inte vilken plats som helst, utan den kristna civilisationens dåtida blomma. Men även andra forna kristna metropoler och deras främsta företrädare, visar på samma sak. Här är några andra kristna auktoriteters åsikter om "Nazarenerna", en tidig liten sekt av judiska kristna från Jerusalem som följde Mose lag:

Epiphanius den helige (310 – 403). Panarion 29.7.2, 29.7.4:

St. Jerome (347 – 420) den Illyriska katolska prästen som översatte Bibeln till Latin (the Vulgate), doktor och helgon både för katoliker och ortodoxa:

—Jerome, On. Is. 8:14

http://en.wikipedia.org/wiki/Nazaren...orah_Observant

Men när det gäller kristendomens syn på Mose lag, kan man faktiskt gå ännu längre tillbaka för att se hur mycket Kristendomen och Islam faktiskt skiljer sig. Paulus, som föddes cirka år 3 i Tarsus och räknas som den kanske absolut mest inflytelserika för kristendomen efter Jesus, han såg nämligen på Mose lag på detta sätt:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Paulus

Kul att du lyfter denna fråga!
Återkommer efter att jag fått mig en godnatts sömn. Tror inte jag lär spotta ur mig något vettigt halv två på natten.
Sov gott!
Citera
2011-06-03, 01:42
Medlem
Så vad säger ni, sätter inte detta saker i sitt rätta perspektiv? Är det inte dags att man avlivar myten om att "alla religioner är lika hemska (förutom Islam som är 'Fredens religion')"?

För att problemet inte handlar om 'fundamentalism' och 'extremism' - när man ska förklara varför just Islam skördar mordoffer som ingen annan religion varje år https://www.flashback.org/t1534035 - inser man snabbt när man t.ex. studerar religionen Jainismen.

För eftersom denna religions kärna och fundament är total fredlighet och icke-våld, så blir man bara fredligare och mindre våldsam - ju mer fundamentalist eller extremist man som jainist blir!

Som t.ex. Sam Harris så elokvent förklarar här:

http://www.youtube.com/playlist?p=PL5109DBFDABE9CFCB
Citera
2011-06-03, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViktorNumondsson
Kul att du lyfter denna fråga!
Återkommer efter att jag fått mig en godnatts sömn. Tror inte jag lär spotta ur mig något vettigt halv två på natten.
Sov gott!

Gör det du, sussa sött!
Citera
2011-06-03, 22:45
Medlem
Clock10s avatar
En väsentlig punkt förutom det du har tagit upp i dina inlägg är Kristendomens uppkomst vs Islams uppkomst. Det finns en vana att säga Kristendomen och Islam är samma tro idag. Kan du göra en analys av Kristendomens och Islams uppkomst förutom det du har tagit upp så slår du spiken i kistan i detta ämne utan tvekan.
Citera
2011-06-04, 09:35
Medlem
Patrik2108s avatar
Om man bortser ifrån skrifterna och ser till hur religionen har utövats så tycker jag mig se en annan skillnad. Kristendomen brukar beskyllas för korståg, häxbränningar osv. Genom århundraden har kristendomen fått blod på sig och vissa menar att detta är jämförbart med dagens muslimska aggressioner. Jag håller inte alls med om detta.

Enligt min mening så började kristendomen som en human rörelse på gräsrotsnivå. Det var inte en maktens religion, och det är förståeligt eftersom kristendomen i grunden inte har någon politisk dimension. Men när kristendomen växt sig tillräckligt stor så insåg makten att de måste ta den religionen till sig. Kristendomen tog inte makt till sig utan makten tog över kristendomen. Det kristna våldet genom historien är maktens våld, ett våld som kom till kristendomen och inte ur kristendomen. Det var överheten som utövade våld.

Jämför nu detta med islam. I många muslimska länder är makten någorlunda civilicerad. Ta Irak, Pakistan, Afghanistan, Egypten. Islam är en väsentlig del av desa länder men de styrande försöker upprätthålla nån sorts (skenbar?) humant system iaf. Problemet är mera att grupper av muslimer trakasserar bla. kristna. I alla dessa länder förekommer ständigt överfall på kristna grupper. Det är inte de styrande som systematiskt utför det utan det är troende muslimer som genom sin tro utövar brutalitet. Det är inte maktens våld, det är religionens våld.
Våldet i muslimska länder utövas främst utav i första hand maktlösa troende muslimer medan våldet i kristna länder alltid utövats i första hand av makthavarna.
Citera
2011-06-04, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clock10
En väsentlig punkt förutom det du har tagit upp i dina inlägg är Kristendomens uppkomst vs Islams uppkomst. Det finns en vana att säga Kristendomen och Islam är samma tro idag. Kan du göra en analys av Kristendomens och Islams uppkomst förutom det du har tagit upp så slår du spiken i kistan i detta ämne utan tvekan.

Vad tänker du på?
Citera
2011-06-04, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Om man bortser ifrån skrifterna och ser till hur religionen har utövats så tycker jag mig se en annan skillnad. Kristendomen brukar beskyllas för korståg, häxbränningar osv. Genom århundraden har kristendomen fått blod på sig och vissa menar att detta är jämförbart med dagens muslimska aggressioner. Jag håller inte alls med om detta.

Enligt min mening så började kristendomen som en human rörelse på gräsrotsnivå. Det var inte en maktens religion, och det är förståeligt eftersom kristendomen i grunden inte har någon politisk dimension. Men när kristendomen växt sig tillräckligt stor så insåg makten att de måste ta den religionen till sig. Kristendomen tog inte makt till sig utan makten tog över kristendomen. Det kristna våldet genom historien är maktens våld, ett våld som kom till kristendomen och inte ur kristendomen. Det var överheten som utövade våld.

Jämför nu detta med islam. I många muslimska länder är makten någorlunda civilicerad. Ta Irak, Pakistan, Afghanistan, Egypten. Islam är en väsentlig del av desa länder men de styrande försöker upprätthålla nån sorts (skenbar?) humant system iaf. Problemet är mera att grupper av muslimer trakasserar bla. kristna. I alla dessa länder förekommer ständigt överfall på kristna grupper. Det är inte de styrande som systematiskt utför det utan det är troende muslimer som genom sin tro utövar brutalitet. Det är inte maktens våld, det är religionens våld.
Våldet i muslimska länder utövas främst utav i första hand maktlösa troende muslimer medan våldet i kristna länder alltid utövats i första hand av makthavarna.

Ja, så är det ju faktiskt. Dessutom var de stora korstågen egentligen småskaliga försvarskrig.
Citera
2011-06-04, 11:16
Medlem
Clock10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spetälske leif
Vad tänker du på?

Tänkte på hur Kristendomen lyckades sprida sig och vinna många anhängare vs hur Islam lyckades sprida sig och vinna många anhängare. Religionernas första begynnelse med andra ord, där vilken av dem som spreds med fredliga medel.

Om en spreds med fredliga medel, och den andra med våld eller militära medel hur kan man då säga att dessa två religioner Kristendomen och Islam är en och samma tro?

Det jag tänkte på.

Mvh
Senast redigerad av Clock10 2011-06-04 kl. 11:18.
Citera
2011-06-04, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clock10
Tänkte på hur Kristendomen lyckades sprida sig och vinna många anhängare vs hur Islam lyckades sprida sig och vinna många anhängare. Religionernas första begynnelse med andra ord, där vilken av dem som spreds med fredliga medel.

Om en spreds med fredliga medel, och den andra med våld eller militära medel hur kan man då säga att dessa två religioner Kristendomen och Islam är en och samma tro?

Det jag tänkte på.

Mvh

Jo, de tidigare kristna var ju förföljda och i opposition, så det är sant. Medan Muhammed var en galen och intolerant krigsherre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in