Har tröttnat nu på Swedbank och vill pröva något nytt. Har haft Swedbank hela mitt liv men behöver något annat.
De banker som jag har kikat på är Danske Bank, Handelsbanken och Skandiabanken. Danske bank faller bort för att tydligen måste man ha en dosa för att kunna föra över ett sparkonto på Danske bank till ett vanligt bankkonto på Danske bank. Hyffsat WTF då jag gör en del överföringar varje månad och då ska det gå smidigt.
Lite fakta om mig, jag tycker om att spara på ett konto med förmånlig ränta men jag vill samtidigt föra över pengar från mitt sparkonto varje månad till mitt slöseri-konto. Så det ska inte vara något bundet tjafs.
Eftersom jag försöker resa en del och är ute så värdesätter jag enormt mycket en bra, snygg och stabil mobilbankstjänst. Internetbankstjänst ska också vara viktigt då, jag som alla andra, för över räkningar och för över pengar till andra banker.
Jag har försökt att läsa på så mycket som möjligt och det är mellan Skandiabanken och SHB. Vilken bank tycker ni passar mitt behov bäst?
Senast redigerad av foxxi 2011-06-02 kl. 23:50.
jaha då kan man glömma skandiabanken den går och blir kundägd. dvs noll insyn nu jävlar höjs löner och pengar hit och dit till alla ingen ser nåt! varför! den är ju kundägd det är ju såbra! riktigt äckligt med dom där kundägda företagen, det enda som händer är att folk slutar jobba och lönerna höjs, det krävs aktieägare i bakgrunden som sätter press och vill ha insyn annars spårar det ur- jag vet sett det själv!
Jag har handelsbanken. Fördelarna är ur min synvinkel att jag har bra kontakt med min banktjänsteman som till skillnad från de jag stött på hos andra banker inte försöker pracka på mig "nyckelpaket", "fömånspaket" eller annan skit. Det är sjukt smidigt att sätta in kontanter när så krävs. Bra mobilapp och webb.
Enda nackdelen och som inte är Handelsbankens fel är verified by visa-skiten som man får dras med. Dvs jag kan inte spontanshoppa saker på nätet om jag inte har dosan med mig.
Att trixa runt pengar på sina konton med mobilappen är smidigt. Är en gräns på 50000 per dag som går att skyffla runt, men det bör väl inte vara några problem. Vill man flytta mer får man logga in på webben.
Har också Handelsbanken. Hade Swedbank förut. Handelsbanken är bättre. Fler kontor, bättre sajt, najs mobil app.
Mitt enda klagomål är hur allkortet hanteras. Det fungerar som ett kreditkort som debiteras i slutet av månaden, men man måste ändå ha pengar i ett speciellt kortkonto. Det blir rörigt, dålig överblick.
Jag hade föredragit att kortet var knutet direkt till ett konto som på swedbank, alternativt att det fungerade som ett riktigt kreditkort utan konto, bara en faktura.
Men man kan ju alltid skaffa sig ett kort från tredje part om man vill. Resursbank t.ex.
...Tydligen har Handelsbanken normalt bankkort också.
Konstigt nog berättade inte bankpersonen detta för mig när jag bytte för drygt ett halvår sedan. Det var allkort eller maestro som gällde.
Man behöver med andra ord inte dra in tredje part av den anledningen, som jag dillade om ovan.