2004-10-18, 08:18
Medlem
Ja, jag undrar hur det är. Ngn här som har fått utstå det?

Vilka friheter får man? Jag menar man måste ju kunna gå o handla o sånt.

Hur är det med nykert leverne (har jag hört någonstans att det ska vara krav).

Får man påhälsning av övervakare och så?

Ngt mer man bör veta?
Citera
2004-10-18, 08:34
Medlem
FetFulElaks avatar
Beror lite på vilket brott. sitterdu för rattfylla så är det 0 promille som gäller. De kommer från frivården på slumpmässiga tider, och så får du blåsa. Ang. handla och sånt, så får du iinte det, uten detta sköts av sambo eller dylikt. De gör en prövning för att se om du lever ett sådant liv att det fungerar praktiskt med boja. Du har möjlighet att ta dig till och från jobb, men ej att gå ut med sopor, hund etc. På helgerna har du en timma "rast" då du får göra vad du vill..
I grova drag vad som gäller..
Citera
2004-10-18, 09:19
Medlem
Om man bor ensam då o inte kan ordna så att ngn annan handlar mat till en, blir det kåken alternativt att svälta?
Citera
2004-10-18, 09:34
Medlem
wpctds avatar
Har för mig min polare hade 1 timme mitt i veckan och 2 timmar i helgen han fick lämna lägenheten (för att tvätta). I övrigt så gick larmet när han missade busssen efter jobbet en gång. Man känner sig jävligt isolerad skulle jag tro, se till att ha polare eller flickvän som hälsar kommer hälsa på annars kan du lika gärna ta kåken.
Citera
2004-10-18, 11:25
Bannlyst
Fotboja är en barnlek jämnfört med fängelse. kravet för att få fotboja är att du har nån sysselsättning kan vara jobb eller plugg ja i princip vad som helst där du kan ha nån som fyller i tidrapporter, ska vara 3-8 timmar om dagen.
du gör upp ett schema om hur lång tid du behöver för att ta dej till jobbet och på den tiden har du 10 minuter plus minus att diffa på samma sak med tiden att vara hemma.
sen på lördagen får man två timmar utevistelse och en timme på söndagen den här tiden bestämmer du själv när du vill ha i förväg. sen har du en timma i veckan nån vardag att gå och handla. sen om du behöver tvätta eller så då ringer man ett journummer så är det inga problem alls.
är du dömd för rattfylla är det iaf helt nyktert, kommer kontrollanter flera gånger på helgerna kan även så vara mitt i natten och vardagar i vissa fall. är du dömd för rattfylla så ska du medverka i ett alkoholprogram en gång i veckan.
numera behöver man inte ha vanlig telefon hemma heller utan det finns mobilenheterer som dom använder sej utav. det fungerar så här att det står en box hemma hos dej o känner av så att du är i närheten och den larmar om du inte går ut eller är tillbaka på bestämd tid. och när jag säger larmar så menar jag att nån från frivåden ringer din mobil o frågar om du kanske har försovit dej eller om nått annat har hänt.
så att ha en fotboja är som sagt en barnlek är bara helgen som kan bli lite tradig men ett par filmer o nån bok o lite sällskap så är det ordnat. får ha hur mycket folk hos dej som du vill får till o med ha fest men du själv får ju dock vara nykter.
Citera
2004-10-18, 23:30
Medlem
Om det inte är rattfylla, slipper man alkokollen då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in