2011-06-01, 20:06
Medlem
Kalle81s avatar
Varför luktar jag så illa? Ibland när jag svettas luktar kläderna smör. Vad beror det på?

Svettas ibland mycket på ryggen med. Är det riktig svett elle vad pågår?
Citera
2011-06-01, 20:27
Medlem
xkangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-148105.html
Fråga

Ibland när jag tränar styrketräning börjar jag att lukta ammoniak. Lukten kommer oftast när jag har slarvat med kosten. Vad är det som händer i kroppen och varför luktar det ammoniak? Är det något som saknas i kroppen?

Svar:

Protein är uppbyggt av aminosyror och aminosyrorna i sin tur innehåller kväve i form av en så kallad aminogrupp som sitter bundet till aminosyran. Aminogruppen är nära besläktad med ämnet ammoniak. Om du äter för lite energi och/eller för mycket protein innan ett träningspass tvingas kroppen att förbränna stora mängder protein för att tillgodose ditt energibehov. Under nedbrytningen av protein bildas olika kväveföreningar och även små mängder ammoniak. Du kan då känna att du luktar ammoniak. De grenade aminosyrorna leucin, isoleucin och valin är de som lättast bildar ammoniak. Eftersom att ammoniak är giftigt är tillståndet inte att rekommendera. Det påverkar också prestationerna negativt.

There you go
Citera
2011-06-01, 22:08
Medlem
Jag tycker att det luktar smör av mina svarta kläder bara av dom svarta och bara av dom närmast kroppen. Så min kroppslukt plus svarta kläder= äcklig gammal smör doft.
En lite kul grej med det hela är att när jag frågar frun vad det luktar svarar hon "inget särskilt det luktar lite du bara" och själv kräks man nästan av "stanken" tilläggas bör väl att jag duschar en-två gånger per dag samt att jag nästan helt slutat med svarta underkläder nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in