Ursprungligen postat av http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-148105.html
Fråga
Ibland när jag tränar styrketräning börjar jag att lukta ammoniak. Lukten kommer oftast när jag har slarvat med kosten. Vad är det som händer i kroppen och varför luktar det ammoniak? Är det något som saknas i kroppen?
Svar:
Protein är uppbyggt av aminosyror och aminosyrorna i sin tur innehåller kväve i form av en så kallad aminogrupp som sitter bundet till aminosyran. Aminogruppen är nära besläktad med ämnet ammoniak. Om du äter för lite energi och/eller för mycket protein innan ett träningspass tvingas kroppen att förbränna stora mängder protein för att tillgodose ditt energibehov. Under nedbrytningen av protein bildas olika kväveföreningar och även små mängder ammoniak. Du kan då känna att du luktar ammoniak. De grenade aminosyrorna leucin, isoleucin och valin är de som lättast bildar ammoniak. Eftersom att ammoniak är giftigt är tillståndet inte att rekommendera. Det påverkar också prestationerna negativt.