Citat:
Generetllt sett kan man säga att det lag som skapar många chanser, men inte lyckas sätta dit den, har otur, då det kan röra sig om extremt små marginaler i ögonblicket. Att skapa chanser, att pressa, att ha bollinnehav och kontroll på matchen är givetvis ofta ett tecken på att man är bättre. Det du säger är ologiskt och korkat.
Ursprungligen postat av Bisarro
Generetllt sett kan man säga att det lag som skapar många chanser, men inte lyckas sätta dit den, har otur, då det kan röra sig om extremt små marginaler i ögonblicket. Att skapa chanser, att pressa, att ha bollinnehav och kontroll på matchen är givetvis ofta ett tecken på att man är bättre. Det du säger är ologiskt och korkat.
Stämmer till en del. Men Bayern hade inte speciellt många chanser i mitt tycke. Skulle jag varit Bayern-fan så skulle jag varit besviken över hur lite man egentligen skapade. Jag kommer inte ihåg tex att det skulle ha varit speciellt farligt på en enda hörna. I övrigt så var man ganska stressade när chanserna uppstod eller så kom de på nåt sätt överraskande för spelaren själv. Skotten var överlag dåliga. Gjorde Cech en enda kvalificerad räddning (förutom straffen)? Tyskar brukar ju kunna skjuta och vara bra på fasta situationer men det gällde inte Bayern igår.
Men man får också beakta att det beror på att Chelsea har gjort spel utan boll till sin specialitet. Man orkar fysiskt och mentalt springa och täcka upp en hel match. Man kunde ibland ana att Bayern blev lite less på det hela. Men jag frågar mig varför Bayern inte körde med mera inläggsfotboll. Det har tex. ManU gjort vid åtskilliga tillfällen. Man bara pumpar in bollar i straffområdet så mycket man hinner. Bayern skulle ha hunnit med en hel del. Men man är så bekväma i sitt bollande, precis som Barca, att man inte vågar släppa iväg bollen på chans. Det är en svaghet egentligen. Och då kan man inte säga att bollinnehavet vittnar om en styrka. Man håller bollen för att man är bekväm med det.