äntligen någon som kom längre än matte A under gymnasiet och förstår självklarheter...
Citat:
Ursprungligen postat av fredricos
Du har en bra poäng och har förklarat det hela väldigt bra. Men att räkna så som du gör blir ändå lite fel. Det är mer som spelar in. Dagsform osv. Om man möter lag där man är storfavoriten alltså 1.05 gånger pengarna att man går vidare så behövs inte samma fokus och slit och man kan alltså vila mycket spelare. Sen kommer en match där det är 1.55 gånger pengarna, då kan man lägga all fokus och en toppad startelva på den matchen. Om man istället har flera halvsvåra matcher så måste man ha mer fokus och kanske inte våga vila spelare i den grad som man kan när man möter skitmotstånd. Med det sagt menar jag inte att du har fel angående vilka som haft enklast lottning utan jag menar bara att det är fler aspekter att väga in än att bara multiplicera oddsen.
jag kan se hur du menar, oddset är ju självklart bara ett slags "average" av alla olika utfall, visst kan t.ex. APOEL göra en bra insats emot real där dom i verkligheten har 4 % chans istället för 2 %, men sånna avvikelser är ju redan inräknade i oddset (dvs "medelvärdet") där ett medel har skapats som ska reflektera alla olika utfall i matchserien. jag kan dock köpa det med att man kan vila spelare.
Citat:
För att dra ett lite överdriver exempel så hade jag ju hellre valt att möta 10 div 4 lag och till sist Real Madrid tex än att möta 10 div 1 lag och till sist Chelsea. Vet att det var ett överdrivet exempel, vill bara visa hur jag menar med ovanstående text så kommentarer om att det inte är samma sak undanbedes då jag redan vet det.
utan statistik om vilken risk man utsätter sig för att möta ett division 1 lag istället för ett division 4 lag blir det ju lite svårt att göra ett val där

men jag förstår igen precis hur du menar. sen är det ju ingen stor skillnad mellan de olika procenten i uträkningarna jag gjorde, det handlar alltså om 5 % (kanske till och med reducerat till typ 3 % om man hade orkat ta bort vigen från oddset). jag störde mig bara på hur vissa här blint skriker att barcelona mååååååste haft en svårare väg för dom fått 2 halvbra lag (sett till de olika alternativen, dom är ju självklart asbra lag om man jämför med typ europa league-gruppspelet), samtidigt som dom inte inser hur stor påverkan på svårighetsgraden det har att möta det bästa laget (RM och barca borträknat) i semifinalen, där man har ca 40 % chans att gå bort sig. det är bara den rena okunskapen i basala mattekunskaper som irriterade mig och som jag vägrar ge upp, eftersom jag vet att jag till stor del har rätt.
Citat:
Avslutningsvis vill jag bara påpeka att Chelsea inte måste ha 20% chans att gå vidare bara för oddset är 1.2 då alla dessa oddssättare såklart sänker oddset en del i förhållande till den verkliga vinstprocenten. Hade de inte gjort detta hade de inte tjänat några pengar. Din poäng är densamma för det gäller ju alla odds, menar bara att man inte kallt kan räkna med att Chelsea har 20% chans till avancemang. Man kan dock aldrig veta hur stor procent ett lag har att vinna, allt är spekulationer men självklart har oddssättarna bra mycket bättre koll på det hela än vad vi.
självklart har du rätt i det du säger här, det finns vig på alla bets of spel. i mina uträkningar jämförde jag givetvis båda odds (1,17 på barca, 5.00 på chelsea) och den relativa "chance of winning" hamnar på 81 % där (detta kan du kolla på t.ex.
http://www.calculatorsoup.com/calculators/games/odds.php)