• 1
  • 2
2011-06-01, 15:09
Medlem
arboreliuss avatar
Såg två skator som mobbade skiten ur en katt i förmiddags.

Varför gör det det?
Är det för att de är intelligenta nog för att inse att "det är kul att mobba en katt"?
Är det för att de vill skrämma bort den, för att skydda sin ungar?
Är det för att de vill säga "Hej där, kolla på mig. Se så modig och stor och stark jag är! Vill du knulla?"?

Eller finns det någon annan anledning?
Citera
2011-06-01, 15:42
Medlem
najass avatar
Skulle tippa på lite av alla tre.

Generellt så mobbar ju fåglar rovdjur för att tydligt visa rovdjuret att det är upptäckt och för att varna artfränder/flockmedlemmar. Detta beteende omöjliggör ju oftast en attack.

Sedan är ju skator intelligenta och fan vet om de inte tycker det är rätt kul också...
Citera
2011-06-01, 23:30
Medlem
seriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Sedan är ju skator intelligenta och fan vet om de inte tycker det är rätt kul också...
Haha, jag brukar hålla med dig, men här gör jag det inte

ot: ett vanligt flockbeteende. En varnar, andra lyssnar. Genom att göra utfall stör man ju dessutom maximalt, hotet ger sig av snabbare än om man inte gör utfall. Knallar man omkring på stranden får man ju ibland en ilsk fågel efter sig som gör utfall och (iaf vad man uppfattar) snuddar vid hjässan. Man är för nära dess bo och fågeln försöker göra hotet (en själv) så irriterat att det inte vill vara kvar.
Jämför med gnuer på savannen. De lyssnar ju inte sällan på varningsrop från andra djur, ställer sig, spanar och när de ser lejonet i gemensam trupp knallar fram och praktiserar arga leken. Överraskningsmomentet är kört och lejonen har mycket marginell chans till lyckad jakt, efter ett tag linkar de iväg.

Rent evolutionärt finns det hyllmeter med teorier om flockar och dess beteende. Mycket intressant för den vetgirige
Senast redigerad av serious 2011-06-01 kl. 23:32.
Citera
2011-06-05, 12:17
Medlem
Lys avatar
Jag tror skator mobbar katter för att de tycker det är kul. De luras och katten går på det hela tiden. Har min katt varit ute kommer det ofta en skata och retas och en annan skata sitter en bit ifrån och hejar på! Mycket frustrerande för katten. Har även sett andra fåglar reta katter. Tex kråkor, måsar, ringduva och en liten modig sädesärla. De gillar väl att mobba och utmana rovdjuret när de vet att de själva har kontroll och inte kan bli fångade.
Citera
2011-06-05, 12:48
Medlem
Med tanke på att katter ur ett skat-perspektiv är barnätande monster så känns alternativ två ganska troligt. Speciellt med tanke på årstiden och det faktum att det var just två skator.

Men även utan ungar så är skatorna inte dummare än att de fattar att katten är farlig, och de vill inte ha den där.

Att de gör det för att imponera låter väldigt långsökt, samma sak med "intelligenta nog att fatta att mobba en katt är kul"-teorin. Så intelligent är tydligen inte ens jag
Citera
2011-06-09, 16:44
Medlem
Kariminells avatar
Skator är elaka djur..
Nä men i och med att de inte kan bli fångade om de flyger i luften så passar de förmodligen på att jävlas med rovdjuret, i detta fall katten.
Om jag själv hade kunnat sväva över min fiende hade jag lätt gjort samma sak
Citera
2011-06-09, 17:42
Medlem
Trapeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arborelius

Varför gör det det?
Är det för att de är intelligenta nog för att inse att "det är kul att mobba en katt"?
Är det för att de vill säga "Hej där, kolla på mig. Se så modig och stor och stark jag är! Vill du knulla?"?

Precis vad det är.
Citera
2011-06-13, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arborelius

Varför gör det det?

Japp, beteendet gäller generellt för djur med ungar. Man attackerar för att avvärja och att andra skall observera faran.

Häromveckan såg jag en kaja sega sig upp i höjd och göra utfall mot en ormvråk! Efter ett tiotal attacker surnade vråken och seglade bort. Imponerande arbetsinsats av kajan.
Citera
2011-06-16, 22:33
Medlem
towbs avatar
Har funderat på det här senaste dagarna. Skrev en tråd om en närgången räv med ungar för ett tag sen, kanske postade i fel forum ser jag nu, vildmark tror jag det var. Avslutade i alla fall den tråden med att även fåglarna nu blivit galna.

Det var ett gäng med både skator och kajor som retade en katt. Hade en kaja inne också men den var inte så jävla kaxig, satte sig högt och sket ner gardinerna i sin rädsla. Mina katter var bra sugna på den men jag avlägsnade dom så man slapp en massaker i vardagsrummet.

Hur som helst så har fåglarna vart tokiga sen den dagen! Inte lika ivriga som vid första händelsen, men dom är ovanligt kraxiga varje dag. Undrar om dom inte insett att katterna i området är ett hot. Kanske någon som tog en fågel och sen dess är dom tokiga?

Bara för det så blev det ett jävla liv utanför fönstret nu. Kan man hyra in någon som utför masslakt på flygande oljudsmaskiner? Nej, nu ska jag sluta svamla och hoppa i säng som planerat.
Citera
2011-06-16, 23:37
Medlem
hejsantests avatar
Korpar är ju en fågel som kan ha kul, de åker ju ner för snöbackar på fötterna och flyger sedan upp igen och åker ner.

Att skator också skulle kunna ha kul och retas skulle inte förvåna mig.
Citera
2011-06-17, 09:35
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsantest
Korpar är ju en fågel som kan ha kul, de åker ju ner för snöbackar på fötterna och flyger sedan upp igen och åker ner.

Att skator också skulle kunna ha kul och retas skulle inte förvåna mig.
Alla dessa kråkvarianter verkar ha lite udda humor
Citera
2011-06-17, 15:45
Medlem
Eliza CTs avatar
Som kattägare hela livet har jag sett en hel del av skators beteende mot katt.
Och som TS skriver - jag tror det är lite av varje där.
Då vi bor i stad har vi innekatt. Stor innätad balkong och tidigare stor nätad uteplats för oss, gäster o. katten vid vår stuga.
"Reta katten" är en populär lek. Vi har nätet innanför balkongräcket och där är plats för fåglar att sitta på utsidan. Katten på insidan - bara cm mellan. Högst upp har vi ett par cm fritt - sitta där på nätkanten är också populärt.

Måsar och tärnor har vi gott om då folk matar generöst. Men dom skrämmer kattstackarn genom att störtdyka skrikande mot balkongen.
En och annan fågel - bl.a skator har blivit av med lite fjädrar när dom tuffat till sej och varit inne på balkongen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in