2011-06-01, 00:58
Medlem
redbullzs avatar
Tagit ca 400mg Tramadol Retard Depå utan att krossa under ca 6h, är det fortfarande farligt om jag överskrider 500mg gränsen, jag har ju dragit ut på det såpass länge att det inte känns som det borde vara samma riskgräns längre.

några tankar?
Citera
2011-06-01, 01:09
Medlem
Snes avatar
Det lär inte vara någon fara, jag brukar stoppa i mig 400mg krossat på direkten för ett skönt rus, men har du ett gott rus nu så varför slösa?
Tramadol har också en halveringstid på ca 12h om jag inte minns fel så risken är ju inte mer eller mindre för att du späder ut ditt intag.

Samtidigt så kanska jag ska avråda dig från att göra det, finns ju risker för krampanfall.
Citera
2011-06-01, 01:11
Medlem
det finns ingen magisk 500mg-gräns. kör på.
Citera
2011-06-01, 01:13
Medlem
Snes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
det finns ingen magisk 500mg-gräns. kör på.

jo gränsen anses gå där för risk för krampanfall.

det finns vissa med större tolerans och andra inte, har själv varit med när en polare krampade på 600mg.
Andra har klämt i sig 1g utan större problem...
Senast redigerad av Sne 2011-06-01 kl. 01:15.
Citera
2011-06-01, 01:13
Medlem
8 stycken 50 mg är inte nån farlig dos.. men du kan ha otur och få bieffekt som med allt annat
Citera
2011-06-01, 01:19
Medlem
Doktor-B.Alles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sne
Det lär inte vara någon fara, jag brukar stoppa i mig 400mg krossat på direkten för ett skönt rus, men har du ett gott rus nu så varför slösa?
Tramadol har också en halveringstid på ca 12h om jag inte minns fel så risken är ju inte mer eller mindre för att du späder ut ditt intag.

Samtidigt så kanska jag ska avråda dig från att göra det, finns ju risker för krampanfall.

Halveringstiden på tramadol är 6 timmar.

Citat:

det finns vissa med större tolerans och andra inte, har själv varit med när en polare krampade på 600mg.

Finns ingen speciell gräns som du pratar om, har varit med om folk på flashback som krampat på 100mg till 2000mg, det kan hända vid vilken dos som helst men efter 400mg så ökar risken lite.
Men eftersom TS bara har tagit 400mg utan att krossa dom dvs. depot-effekten används så skulle jag inte oroa mig för att ta någon hundra mg till.
Citera
2011-06-01, 02:33
Medlem
Citat:

Du kan ta 100mg och krampa och du kan ta 1000mg utan att krampa. ju mer du tar desto större är risken men det finns ingen magisk gräns.
Citera
2011-06-01, 04:20
Medlem
redbullzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-B.Alle
Halveringstiden på tramadol är 6 timmar.

Finns ingen speciell gräns som du pratar om, har varit med om folk på flashback som krampat på 100mg till 2000mg, det kan hända vid vilken dos som helst men efter 400mg så ökar risken lite.
Men eftersom TS bara har tagit 400mg utan att krossa dom dvs. depot-effekten används så skulle jag inte oroa mig för att ta någon hundra mg till.
okey men är det ultramegafarligt ifall jag nu krampar, uppe i 700mg nu, ca 8h sen jag tog första
Citera
2011-06-01, 06:29
Medlem
Charmaines avatar
"Magisk gräns" vet jag inte om man kan säga direkt, men inom vården är 400 mg rekommenderad maximal dygnsdos. Allt över det får nog anses vara farligare. Observera också att 400 mg per dygn inte innebär 400 "i ett svep" utan utspritt under dagen med "intervaller".

Annars stämmer det bra att man kan ta väldigt höga doser utan att krampa, och man kan ta en väldigt låg dos och få kramp. Det är individuellt och kan bero på så många faktorer: Sömn, näring, "känslighet" för kramp, vitamin- och/eller mineralbrist... Så man ska inte säga "den här mängden är ofarlig men den här mängden är det inte" för det kan ingen veta.

Vill också passa på att [försöka] avliva myten om att intag tillsammans med benso skulle riska minsken för kramp. Vissa bensodiazepiner är kramplösande, det är alldeles korrekt, men kramplösande betyder att de kan häva ett pågående krampanfall. Att själv ta något kramplösande under ett anfall torde vara riktigt svårt, det är också svårt för en eventuell kompis att administrera det. Dessutom känner man inte av innan att ett anfall är på väg, det säger i princip "tjoff!" sedan vaknar du, mörbultad, trött och desorienterad och undrar vad f*n som hände.

Att försöka sig på att äta epilepsimedicin som exempelvis Tegretol är heller ingen lyckad idé. Det skulle naturligtvis kunna minska risken för kramp - om man ätit det regelbundet under en längre tid. Som "behovsmedicin" fungerar det dock inte (och man ska inte äta det regelbundet om man inte behöver det. Tegretol är ingen rolig medicin att äta).

En sista förmaning: Alvedon, Ipren etc fungerar inte som "boost" av ruset. De boostar den smärtstillande effekten av preparatet, vilken givetvis är bra om man verkligen har ont, men annars sliter det bara på lever, njurar, mage osv helt i onödan.

Och som vanligt har jag säkert skrivit allt detta helt i onödan...
Citera
2011-06-01, 06:31
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbullz
okey men är det ultramegafarligt ifall jag nu krampar, uppe i 700mg nu, ca 8h sen jag tog första
Nä, men när du tog 400 utan att krossa har du kanske bara 100-200mg i blodet under en längre tid, du kan alltså käka 2-300mg krossat nu om du vill.
Citera
2011-06-01, 22:12
Medlem
redbullzs avatar
Slutade med att jag och tjejkompisen körde ca 1g tram var, utdraget mellan 22:00 och 07:00, skulle sett hur vi såg ut när vi traskade till affären klockan 8 ^^ jag fick ge henne grejerna i kassan och springa ut för jag skulle spy, hon käkade halva sin panpizza sen spydde hon också, hela morgonen och förmiddagen höll på så och allt vi stoppade i oss kom upp lika snabbt, första nu fick jag i mig en panpizza utan att kalva... tror vi drog i oss lite för mycket
blir 300mg var ikväll, krossat och drickas för att ta det sista från kartan, förstått att krossat/dricks är snabbaste sätt att ta upp på?

Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
Nä, men när du tog 400 utan att krossa har du kanske bara 100-200mg i blodet under en längre tid, du kan alltså käka 2-300mg krossat nu om du vill.
Gjorde detta, gick upp till ca 1g
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
text:

Absolut inte skrivet i onödan, läste med djup inlevelse väl formulerat, däremot tycker jag ändå Paracetamol och Ibuprofen boostar ändå, även om det bara boostar smärtstillandet så är det ändå en del av själva ruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in