2011-05-31, 23:50
Medlem
99stoffe99s avatar
Hej,

Min dotter skall börja på dagis i höst och vi har fått hem blankett där man skall fylla i sina inkomstuppgifter. Till saken hör den att jag nolltaxerar och har gjort det dom senaste fem åren då jag arbetar till sjöss och vi inte enligt lag behöver skatta i Sverige. Det syns alltså inte att jag har en anställning eller inkomst hos någon utav myndigheterna i Sverige. Men sambo arbetar halvtid.

Men fyller jag i att jag inte har nån inkomst så räknas jag ju som arbetslös och får inte ha dottern på dagis.

Då jag inte har rätt till vare sig sjukpenning eller föräldrapenning från försäkringskassan så känner jag inte heller för att betala maxtaxa för en dagisplats.. Kan låta sniket men så är fallet.

Hur ska jag gå tillväga?
Moraltanter behöver inte bemöda sig att svara i tråden tack!
Citera
2011-06-01, 04:55
Medlem
Privat dagmamma där du betalar pengar för att ha ungen skulle nog vara det lättaste. Eftersom du nolltaxerar så antar jag att du har minst en del pengar kvar varje månad, eller lever the good life!
Citera
2011-06-02, 21:43
Medlem
Ehm .. kan ha fel men arbetslös räknas du väl inte som förrän du anmält dig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen?
Citera
2011-06-10, 09:34
Medlem
kjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99stoffe99
Min dotter skall börja på dagis i höst och vi har fått hem blankett där man skall fylla i sina inkomstuppgifter. Till saken hör den att jag nolltaxerar och har gjort det dom senaste fem åren då jag arbetar till sjöss och vi inte enligt lag behöver skatta i Sverige. Det syns alltså inte att jag har en anställning eller inkomst hos någon utav myndigheterna i Sverige.

Hur ska jag gå tillväga?

Strikt definierat är de ju inte ute efter dina skatteuppgifter, utan de vill endast ha dina inkomstuppgifter.

Fyll i dina riktiga inkomster, om du har legitima svar för din nolltaxering.
Citera
2014-01-11, 12:56
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeddie
Ehm .. kan ha fel men arbetslös räknas du väl inte som förrän du anmält dig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen?
Arbetslös är man om man inte har nåt jobb.
Citera
2014-01-11, 13:11
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjp
Strikt definierat är de ju inte ute efter dina skatteuppgifter, utan de vill endast ha dina inkomstuppgifter.

Fyll i dina riktiga inkomster, om du har legitima svar för din nolltaxering.

Exakt.

Då blir det dock så att avgiften beräknas på de uppgifterna som du lämnar på blanketten men det är ju ett litet pris att betala för att kunna ha ditt barn på dagis och slippa säga upp dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in