• 1
  • 2
2011-05-31, 23:47
Bannlyst
Hej!

Jag överväger att installera Ubuntu på min dator.
Just nu har jag Windows 7.

Jag har dock hört att ibland kan .exe filer krångla, så, vad säger ni som använder Ubuntu?

En fråga angående att installera det.
Jag har just nu Ubuntu på ett USB minne, 4 GB.
Finns det någon risk att något går fel, så varken W7 eller Ubuntu finns installerat?
En vän till mig sa detta idag.
Citera
2011-05-31, 23:52
Medlem
persks avatar
Jag skulle lägga in ubuntu bredvid min w7 installation idag. Blev något fel under installationen men w7 fanns fortfarande kvar och fungerade lika bra som innan. Har dock hört att senaste versionen av ubuntu ska vara lite buggig.

MVH Persk
Citera
2011-05-31, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av persk
Jag skulle lägga in ubuntu bredvid min w7 installation idag. Blev något fel under installationen men w7 fanns fortfarande kvar och fungerade lika bra som innan. Har dock hört att senaste versionen av ubuntu ska vara lite buggig.

MVH Persk

Hmm, hur gör man detta?
Citera
2011-05-31, 23:59
Medlem
ryskflaskhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeroi
Hmm, hur gör man detta?
Det var längesen jag installerade ubuntu men jag tror det var såhär ungefär:
När du bootar upp datorn med usbn så kommer den att fråga dig om du vill installera som en "test" eller hela Ubuntu samt ta bort alla Windows filer eller att installera ubuntu på sidan om. Du borde antagligen testa Ubuntu först innan du installerar det på riktigt.

Varför vill du ha ubuntu förresten? kan vara intressant att få läsa
Senast redigerad av ryskflaskhals 2011-06-01 kl. 00:03.
Citera
2011-06-01, 00:05
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Hej!

Jag överväger att installera Ubuntu på min dator.
Just nu har jag Windows 7.

Jag har dock hört att ibland kan .exe filer krångla, så, vad säger ni som använder Ubuntu?

En fråga angående att installera det.
Jag har just nu Ubuntu på ett USB minne, 4 GB.
Finns det någon risk att något går fel, så varken W7 eller Ubuntu finns installerat?
En vän till mig sa detta idag.

Du kan egentligen inte köra några *.exe filer. För det krävs en emulator som exempelvis Wine e.t.c.. Men det är inte säkert att det funkar via emulatorer heller...
Citera
2011-06-01, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ryskflaskhals
Det var längesen jag installerade ubuntu men jag tror det var såhär ungefär:
När du bootar upp datorn med usbn så kommer den att fråga dig om du vill installera som en "test" eller hela Ubuntu samt ta bort alla Windows filer eller att installera ubuntu på sidan om. Du borde antagligen testa Ubuntu först innan du installerar det på riktigt.

Varför vill du ha ubuntu förresten? kan vara intressant att få läsa

Som jag förstått det, är Ubuntu ett snabbare system, inte lika många processer, opensource, bra för en programmerare!

Alltså, miljön man arbetar i.
Verkar mycket smidigare att navigera i, sen är det ju så snyggt!
Senast redigerad av Zeroi 2011-06-01 kl. 00:08.
Citera
2011-06-01, 00:10
Medlem
ryskflaskhalss avatar
Citat:
Som jag förstått det, är Ubuntu ett snabbare system, inte lika många processer, opensource, bra för en programmerare!
Men du är medveten om att det kommer vara ett helt nytt system för dig? När du ska installera saker osv kommer du inte göra på det gamla "windowssättet" om du förstår vad jag menar.
Jag säger självklart inget ont om Linux, inte alls, Ubuntu är en lysande distrubition för de som vill övergå från Windows till Linux. Men, som sagt, testa det först... Så du inte blir besviken sen.
Citera
2011-06-01, 00:14
Bannlyst
Citat:
Men du är medveten om att det kommer vara ett helt nytt system för dig? När du ska installera saker osv kommer du inte göra på det gamla "windowssättet" om du förstår vad jag menar.
Jag säger självklart inget ont om Linux, inte alls, Ubuntu är en lysande distrubition för de som vill övergå från Windows till Linux. Men, som sagt, testa det först... Så du inte blir besviken sen.

Har testat lite, men det laggar väldigt mycket. (skärmen blinkar, kan inte klicka på något).
Tror dock detta är just för jag använder ett USB minne (testade från det, finns ju i menyn när man bootar från USB).

Datorn bör klara av Ubuntu:
4 GB Ram
AMD Phenom II X4 955 Processor (4 CPUs), 3.2Gz.

Forsätter på frågan:
Jag är helt medveten om det, och jag vill gärna testa.
Om jag nu kan installera det på en annan partion(hur isådanafall?), gör jag det mer än gärna, så jag kan gå tillbaka till W7.
Citera
2011-06-01, 00:18
Medlem
ryskflaskhalss avatar
Citat:
Har testat lite, men det laggar väldigt mycket. (skärmen blinkar, kan inte klicka på något).
Tror dock detta är just för jag använder ett USB minne (testade från det, finns ju i menyn när man bootar från USB).

Datorn bör klara av Ubuntu:
4 GB Ram
AMD Phenom II X4 955 Processor (4 CPUs), 3.2Gz.

Forsätter på frågan:
Jag är helt medveten om det, och jag vill gärna testa.
Om jag nu kan installera det på en annan partion(hur isådanafall?), gör jag det mer än gärna, så jag kan gå tillbaka till W7.
Först och främst måste du ju ta reda på vilken partion som du har dina windowsfiler på, så du inte mixar ihop någonting.
När du kommit några steg i installationen så kommer du att se vilka partioner du har och hur mycket du har använt dig av dem(tror jag?) Det du borde göra är att följa en guide så du inte missar några viktiga steg som jag har glömt..
Citera
2011-06-01, 00:21
Bannlyst
Citat:
Först och främst måste du ju ta reda på vilken partion som du har dina windowsfiler på, så du inte mixar ihop någonting.
När du kommit några steg i installationen så kommer du att se vilka partioner du har och hur mycket du har använt dig av dem(tror jag?) Det du borde göra är att följa en guide så du inte missar några viktiga steg som jag har glömt..

Jag måste väl dela upp min hårddisk i partioner själv? Eller är jag helt ute och cyklar?
Just nu har jag endast Local Disk (C, 231 gb free of 465 gb.
Citera
2011-06-01, 00:27
Medlem
ryskflaskhalss avatar
Citat:
Jag måste väl dela upp min hårddisk i partioner själv? Eller är jag helt ute och cyklar?
Just nu har jag endast Local Disk (C, 231 gb free of 465 gb.
Partionering sker efter installation, har jag för mig... Som sagt: google
Citera
2011-06-01, 00:32
Bannlyst
Citat:
Partionering sker efter installation, har jag för mig... Som sagt: google

Googlat en hel del, vill dock inte riskera att något går fel!
Får se hur jag gör då, har inget viktigt på denna datorn endå, så om något går fel kan jag ju ta och installera W7 direkt.

Dock vill jag veta om installation från USB minne är riskabelt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in