• 1
  • 2
2011-05-31, 19:41
Medlem
Bennyjs avatar
Jag är en sån där amatörhobbykock som älskar och ofta lagar mat. Lite sådär stänkig, fettig mat som vi alla älskar. Mitt universalverktyg då jag donar i köket är kökshanduken. Tar ut plåtar ur ugnen, torkar tillhyggen man snabbdiskar, lyfter saker med, torkar sina egna händer osv. Denna rackare blir ju självklart skitig rätt så ordentligt. Detta är väl naturligt iomed vilket grovgöra den utför.

Men den jäveln går ju inte o få ren? En tvätt lämnar bruna märken som inte är speciellt smickrande och den en gång så vackra lena duken är nu en jävla trasa. Detta har skett på typ 1 vecka.

Är det meningen att man ska behöva köpa kökshandukar konstant? Eller är bara mitt användande och kladdande med dukarna överdrivna och onormala? Hur fasen håller/får man man skiten ren?

Senast redigerad av Bennyj 2011-05-31 kl. 19:48.
Citera
2011-05-31, 19:46
Medlem
På jobbet tvättas de i 90 grader, kanske gör susen? Några fläckar stannar dock kvar då och då...
Citera
2011-05-31, 20:52
Medlem
Jag kör vita handdukar tillsammans med trasor och liknande i 95 °C med vittvättmedel. Fast vissa fläckar är ändå envisa, då får man spraya på Tabort, Vanish eller liknande före tvätt.

Självklart har jag en separat, ren, handduk för att torka vinglas, knivar osv på.
Citera
2011-05-31, 21:05
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennyj
Jag är en sån där amatörhobbykock som älskar och ofta lagar mat. Lite sådär stänkig, fettig mat som vi alla älskar. Mitt universalverktyg då jag donar i köket är kökshanduken. Tar ut plåtar ur ugnen, torkar tillhyggen man snabbdiskar, lyfter saker med, torkar sina egna händer osv. Denna rackare blir ju självklart skitig rätt så ordentligt. Detta är väl naturligt iomed vilket grovgöra den utför.

Men den jäveln går ju inte o få ren? En tvätt lämnar bruna märken som inte är speciellt smickrande och den en gång så vackra lena duken är nu en jävla trasa. Detta har skett på typ 1 vecka.

Är det meningen att man ska behöva köpa kökshandukar konstant? Eller är bara mitt användande och kladdande med dukarna överdrivna och onormala? Hur fasen håller/får man man skiten ren?

Du skall ha grytlappar när du hanterar heta kastruller och plåtar
Citera
2011-05-31, 22:15
Medlem
Det som gäller är husmorstipset blötläggning+klorin+kokning, och då menar jag verkligen att koka de på platta.
Själv har jag gett upp och delat upp mina handdukar i finhandukar och kökshandukar. Fläckarna är ju efter tvätt inte smuts utan bara missfärgningar.
Citera
2011-05-31, 23:45
Medlem
Jag är också precis osm dig, handduken är allt-i-allo. Jag har köpt 12 stycken nu på ikea, nu jävlar bryr jag mig inte ens om att tvätta dom jävlarna!!
Citera
2011-06-01, 01:28
Medlem
Har en som hänger på spisluckan, den torkar jag händerna på och torkar knivar etc.
En får ligga och slänga. Den använder jag som grytlapp etc.

Sen tvättar jag dom rätt ofta också.
Citera
2011-06-01, 17:18
Medlem
Fickludds avatar
Och så har vi kusinen disktrasan. Är det bara jag som ibland glömmer bort mig och även använder den på golvet när man spillt något? Lätt äckligt, om man tänker efter.
Citera
2011-06-01, 17:29
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Och så har vi kusinen disktrasan. Är det bara jag som ibland glömmer bort mig och även använder den på golvet när man spillt något? Lätt äckligt, om man tänker efter.
Det är bara att köra dem i tvättmaskinen du skall ha flera stycken disktrasor att varva med. Samma sak med handdukar.
Citera
2011-06-01, 17:55
Medlem
evolzors avatar
Lösningen: Köp mörkfärgade/svarta kökshanddukar.
Citera
2011-06-01, 17:57
Medlem
wonderlands avatar
Om det är tvättat men ändå fläckar kvar så är det ju ändå rent, fläcken är mer av en missfärgning.

Men håller med om de jäklarna fort blir smutsiga, och då kör jag ändå med grytlapp, hushållspapper osv. Har ovana att torka händerna på köksduken. Så bästa är två, en som enbart är till att torka disken.
Citera
2011-06-01, 18:26
Medlem
Våra slängar(som div.handdukar kallas i rest.kök) är klippta av dukar som är kasserade,hemma tar jag
och klipper utnötta lakan till slängar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in