Ålder 20-25.
Inkomst: ca 20 000
Bank: 30 000 vid OKQ8 VISA (2.75% ränta, 1% vid återköp)
Bankfack: Investeringsguld värt ca 20 000, 5000 i kontater.
Aktier värda ca 160.000 i dagsläget.
Inventarier värda ca 50 000
Hur skulle ni utveckla min privatekonomi? I dagsläget sparar jag ca 7500 kronor i månaden.
Mina mål är:
1. 50.000 i buffert på mitt sparkonto
2. 100.000 I brummer Lynx
3. 100.000 I Avanza Zero
4. Bostadsrätt
Jag tror mig kunna öka mina inkomster i framtiden men detta är vad jag har att spela med i dagsläget.
Är jag dum om jag inte satsar på att köpa bostadsrätt på en gång?
Ålder 20-25.
Inkomst: ca 20 000
Bank: 30 000 vid OKQ8 VISA (2.75% ränta, 1% vid återköp)
Bankfack: Investeringsguld värt ca 20 000, 5000 i kontater.
Aktier värda ca 160.000 i dagsläget.
Inventarier värda ca 50 000
Hur skulle ni utveckla min privatekonomi? I dagsläget sparar jag ca 7500 kronor i månaden.
Mina mål är:
1. 50.000 i buffert på mitt sparkonto
2. 100.000 I brummer Lynx
3. 100.000 I Avanza Zero
4. Bostadsrätt
Jag tror mig kunna öka mina inkomster i framtiden men detta är vad jag har att spela med i dagsläget.
Är jag dum om jag inte satsar på att köpa bostadsrätt på en gång?
Dum och dum. Bostadsmarknaden är väl osäker just nu känns det som. Å andra sidan sett så lär väl priserna öka sett på lång sikt. Dessutom så lär du få ta lån om du ska köpa bostadsrätt vilket innebär ökade kostnader = sämre ekonomi. Fast det beror ju på hur du bor idag. Bor du i hyresrätt idag och kan få ner den totala kostnaden (exklusive amorteringar) genom att köpa bostadsrätt så hade jag kört på det. Om du däremot bor hemma så lär du rent ekonomiskt spara mer på att stanna kvar där ett tag till. Sen finns det ju enorma andra fördelar med att ha sitt eget, men det beror ju lite på vad du har för situation idag.
Bolåneräntorna är på väg upp. Om du inte är säker på att bo kvar på ett ställe i många år så skulle jag välja hyresrätt, alternativt en brf-lgh med låga totalkostnader och välja bolån delat på rörlig, 1-, 2- o 3-årigt låst ränta.
Du verkar ha en bra idé på diversifiering och ambitiöst sparande. Avanza Zero och Brummers hedgefonder är bra val. Tänk även på Brummers multistrategifond, med eller utan hävstång, där minsta insättning är 10.000:- (istf 100.000:- i Lynx). Lynx-varianten Lynx Dynamic finns på andra fondtorg även, men kan då ha ett inköpspris som känns surt.
IPS-sparande 1.000:-/mån är nog förnuftigt, avdragsgillt på skatten upp till 12.000:-/år, men då är pengarna låsta i många år.
Ett högräntekonto som Bluestep, OKQ8 med kort är helt rätt.
Du har dessutom guld, den står på rekordprisnivåer, oklart hur det kommer att utvecklas; frestande att sälja nu men det är fullt möjligt att priset står sig eller t o m stiger när indier och övriga växande medelklasser med guld för ögat får köpkraft och USD är i gungning.
I övrigt skulle jag spara i en vp-depå med lågt courtage och köpa kvalitetsbolag som är långsiktigt intressanta att behålla, gärna med hygglig direktavkastning (utdelning). För riskspridning kan investmentbolag var intressant, men ibland är det billigare att köpa de enskilda bolagen som investmentbolaget äger, man slipper då en exekutiv nivå som ska ha sin feta lön; men det finns investmentbolag som handlas med substansrabatt så det kan vara en idé. Intressant är även private equity-fonder, SEB har t ex en sådan.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!