2011-05-31, 16:27
Medlem
Om den ena parten är totalt överlägsen i en maktrelation gäller det för den undre parten att "vinna", d.v.s. överleva, inte med styrka/maktbalans utan genom att vara älskvärd nog för att trigga mästarens barmhärtighet. Eller genom att göra sig användbar, återigen inte genom styrka (såsom att kunna hjälpa mästaren i krig), utan genom att producera något som mästaren har användning av.

Idag lever vi i en värld där vissa länder har atombomber nog att förstöra hela länder, medan andra inte har det. Då gäller det för mindre länder att antingen göra sig användbara för de länder som har atombomber, för att det ska finnas en anledning för mästaren att inte utplåna dem. Till exempel genom att producera häftiga bilmärken. Eller att vara älskvärd på något sätt (Grekland har till exempel vackra medelhavsöar som i stort sett ingen vill utplåna).

Samma överlägsna maktförhållande kan råda i individuella relationer. Kvinnor har sedan länge erfarenhet av detta sätt att leva där det gäller att överleva i stället för att dominera.

De som inte vågar se detta faktum i vitögat (att den övre parten är totalt överlägsen) går in i en så kallad maktpsykos, där man inbillar sig ha mer makt än man har, och inte vill se att man kan bli utplånad direkt av den övre parten. Då skapar man bubblor av uppror, men som i slutänden slås ner brutalt av den övre parten, vilket man inte vill förutse, utan man skapar illusionen av att man kan vinna. Varpå reaktionen från den övre parten blir en upplevelse av att man är alldeles oanvändbar.

Jag tror att många maktrelationer som vi lever i är av denna typ egentligen (där den ena parten är totalt överlägsen), men att vi inte vill se det. Vi har visserligen garantier om mänskliga rättigheter och barnens rättigheter liknande som får oss att tro att vi har mer makt än vi har, men vad väger dessa garantier om ömsesidig respekt egentligen mot det samlade maktetablissemangets konkarrong? Vi bör därför bete oss underdåningt i dessa relationer.

Jag har lite problem med att formulera en klar frågeställning för tråden, men jag skulle vilja ha kommentarer på vad jag har skrivit.
Citera
2011-05-31, 16:31
Medlem
50/50 ska det vara. Det är lättare att bestämma tillsammans. Jag mår extremt dåligt om man inte balanserar makten inom förhållandet, dvs. även om det är jag som har all makt.
Citera
2011-05-31, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UllaBullaKnulla
50/50 ska det vara. Det är lättare att bestämma tillsammans. Jag mår extremt dåligt om man inte balanserar makten inom förhållandet, dvs. även om det är jag som har all makt.

Men om det är du som egentligen har all makt så ligger det faktumet kvar som en grundplafond till förhållandet i alla fall.
Citera
2011-05-31, 17:49
Medlem
Eustaches avatar
Är du bekant med Hegels Master-Slave dialektik? Du kommer nog finna den ytterst intressant!

http://armageddonconspiracy.co.uk/Ma...e(1437970).htm

"As above, so below".
Citera
2011-05-31, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Är du bekant med Hegels Master-Slave dialektik? Du kommer nog finna den ytterst intressant!

http://armageddonconspiracy.co.uk/Ma...e(1437970).htm

"As above, so below".

Hmm, intressant. Några tankar:

Hegel förutspår att ett jämlikt förhållande ska uppstå i slutänden, men detta till följd av att slaven först inrättar sig som slav och börjar producera, det vill säga forma sin omgivning. Medan herren snarast är inriktad på att forma människor, det vill säga forma slaven. Och att slaven på sikt realiserar sig mer än herren. Men detta kräver att slaven först inrättar sig som slav. Om slaven tror sig redan vara jämlik så kommer han att bete sig på ett sätt som herren uppfattar som oanvändbart.

Och detta är vad jag tror händer ofta i vårt samhälle, där det finns en retorik från maktens sida om att vi redan är jämlika i många avseenden. Vem har inte känt av känslan av att en chef deklarerar att nu ska vi ha ett 50/50-förhållande, men att arbetaren känner av tydligt att något sådant förhållande inte existerar i grunden, och att arbetaren därför måste fortsätta bete sig slav-aktigt, av rädsla. Om arbetaren börjar bete sig jämlikt på riktigt så ses det som en "maktpsykos" av det slag som jag nämnde i första posten.

Det kan nästan kännas som en ökning av terrorn när en makthavare deklarerar att vi nu ska ha jämlika relationer, därför att makthavaren fortfarande har makt att avskeda folk eller liknande.

Slaven skaffar sig istället makt på ett annat sätt, genom att just producera tjänster och varor och därför realisera sig själv i omgivningen på ett sätt som herren inte gör. Och det är på denna väg som slutligen jämlikhet uppnås, genom på kort sikt "maximering av ojämlikheten"???
Citera
2011-08-09, 20:57
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psilosofisk
Hmm, intressant. Några tankar:

Hegel förutspår att ett jämlikt förhållande ska uppstå i slutänden, men detta till följd av att slaven först inrättar sig som slav och börjar producera, det vill säga forma sin omgivning. Medan herren snarast är inriktad på att forma människor, det vill säga forma slaven. Och att slaven på sikt realiserar sig mer än herren. Men detta kräver att slaven först inrättar sig som slav. Om slaven tror sig redan vara jämlik så kommer han att bete sig på ett sätt som herren uppfattar som oanvändbart.

Och detta är vad jag tror händer ofta i vårt samhälle, där det finns en retorik från maktens sida om att vi redan är jämlika i många avseenden. Vem har inte känt av känslan av att en chef deklarerar att nu ska vi ha ett 50/50-förhållande, men att arbetaren känner av tydligt att något sådant förhållande inte existerar i grunden, och att arbetaren därför måste fortsätta bete sig slav-aktigt, av rädsla. Om arbetaren börjar bete sig jämlikt på riktigt så ses det som en "maktpsykos" av det slag som jag nämnde i första posten.

Det kan nästan kännas som en ökning av terrorn när en makthavare deklarerar att vi nu ska ha jämlika relationer, därför att makthavaren fortfarande har makt att avskeda folk eller liknande.

Slaven skaffar sig istället makt på ett annat sätt, genom att just producera tjänster och varor och därför realisera sig själv i omgivningen på ett sätt som herren inte gör. Och det är på denna väg som slutligen jämlikhet uppnås, genom på kort sikt "maximering av ojämlikheten"???

Ursäkta mitt extremt sena svar

Hegel's M/S-dialektik är väldigt abstrakt men det verkar som att du är något på spåren. Jag har själv svårt att anamma dess fundamentala betydelse, jag jobbar faktiskt på bland annat den biten för tillfället (en av anledningarna till mitt sega svar faktiskt). Lycka till i fortsättningen!
Citera
2011-12-12, 22:00
Medlem
Detta är en helt annan tanke om makt men jag bifogar den till den tidigare döda tråden iallafall, detta får bli tråden om "Psilosofisks tankar om makt".

Min tanke är att makt kan utövas på olika plan, av vilka särskilt två kan identifieras:

* Det fysiska planet
Häri utövar en person makt över en annan person i fysiskt hänseende. Häri innefattas olika typer av mobbning och pennalism. Detta fysiska maktutövande sker alltid i små sammanhang, och är inte lätt att utvidga till större sammanhang. Det skulle väl i så fall vara de fysiska hot med vilka till exempel en militärmakt styr folkmassor.

* Det mentala planet
Häri innefattas all sorts maktutövning som sker rent språkligt eller med hjälp av olika medier, till exempel film eller TV. Med hjälp av budskap som vidarebefordras verbalt eller skriftligt eller med hjälp av olika (mass-)medier, så påverkas enskilda eller en mängd individer till att få nya uppfattningar om saker och i förlängningen agera annorlunda på grund av detta.

Frågan här är hur ofta dessa maktutövningar så att säga samtidigt "går i olika riktningar." D.v.s. att ett mobb-offer samtidigt påverkar sina mobbare på det mentala planet medan han/hon domineras på det fysiska planet?

De tankar som låg till grund för pennalistiska internatskolor handlade om att det skulle ske ett urval av ledare bland eleverna enligt vem som "naturligt" (i Darwinistisk eller enligt vissa kvasi-Darwinistisk anda) dominerade de andra. Men frågan är här om man lagt för stor tonvikt vid det fysiska planet av maktutövning, och bortsett från det mentala planet. Bara för att någon utför mobbning eller till och med utdelar "bestraffningar" så behöver denna inte betraktas som en ledare, utan maktutövningen kan gå i olika riktningar på samma gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in