2011-05-31, 06:07
Medlem
Gautamas avatar
Låt säga att man dricker typ 3 dl mjölk om dagen, då får man alltså i sig 9 ml fett om man dricker standardmjölk, och 3 ml fett om man dricker lättmjölk. Big deal liksom...
Citera
2011-05-31, 06:22
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Själv dricker jag minimjölk.
Är uppvuxen med den röda.
Det började med att jag bantade en gång och vande mig helt enkelt. Efteråt smakar fet mjölk grädde.
Dricker kanske en liter om dagen, så jag skippar nog att försöka vänja mig tillbaka till den röda.
Citera
2011-05-31, 06:27
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Låt säga att man dricker typ 3 dl mjölk om dagen, då får man alltså i sig 9 ml fett om man dricker standardmjölk, och 3 ml fett om man dricker lättmjölk. Big deal liksom...

Många bäckar små...

Lättmjölken är ju på 0,5% så jag förstår inte hur du får det till 3ml. Borde bli 1,5ml, eller?

100g Lättmjölk 0,5%: Energivärde 160 kJ/40 kcal
100g Standardmjölk 3%: Energivärde 260 kJ/60 kcal

Själv dricker jag inte lättmjölk för att jag tycker det smakar som utspädd mjölk.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Är uppvuxen med den röda.
Vilken variant som har vilken färg beror på vilket mejeri som förpackat mjölken så din hänvisning till rött säger tyvärr ingenting...
Senast redigerad av xituno 2011-05-31 kl. 06:32.
Citera
2011-05-31, 06:42
Medlem
elmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Vilken variant som har vilken färg beror på vilket mejeri som förpackat mjölken så din hänvisning till rött säger tyvärr ingenting...
Sant där, men många mejeriföretag har t.ex. grön mjölk som mellan mjölk, samma sak gäller den röda mjölken.
Sen tror jag att han menade Arlas röda mjölk, eftersom det är många i vårt land som dricker Arla, och då är det lättare att skriva "den röda mjölken" än "den vanliga mjölken som kan ha vilken färg som helst på förpackningen, men på Arla är den röd och det är den jag var uppvuxen med"
Senast redigerad av elmiss 2011-05-31 kl. 06:43. Anledning: Skrev fel.
Citera
2011-05-31, 06:49
Medlem
jonasians avatar
Citat:
Många bäckar små...

Precis!

Om det är så att man dricker en liter mjölk om dagen så gör lättmjölk oerhörd stor skillnad! 200kcal mindre om dagen - vilket resulterar i en viktminskning eller "förlorad" viktuppgång på 1kg fett varje 35e dag. (Ungefär 1kg/månad)

Sen kan man ju alltid snacka om att vanlig mjölk eventuellt skulle mätta mer, men jag anser dock inte det.

Jag prövade själv lättmjölk och första klunken smakade vattnigt, men när den första litern var slut så kunde man inte dricka vanlig mjölk lika lätt - den blev för krämig.
Citera
2011-05-31, 06:51
Medlem
sommarlovs avatar
Därför att de är dumma i huvudet.

Om de vill begränsa sitt fett/kalori-intag, drick då mindre mängd mjölk!
Billigare också!
Citera
2011-05-31, 07:22
Medlem
dgnrrds avatar
Lättmjölken är en aning mer läskande än vanlig mjölk. Håller med fler i den här tråden, röda mjölken påminner lite väl mycket om grädde för att vara god att häva. Man kan näst intill likna lättmjölken med att köpa smaksatt vatten lr dylikt.
Citera
2011-05-31, 07:24
Medlem
bpgreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Därför att de är dumma i huvudet.

Om de vill begränsa sitt fett/kalori-intag, drick då mindre mängd mjölk!
Billigare också!

a håller med!
Citera
2011-05-31, 07:39
Medlem
enoutarns avatar
Tycker att standardmjölken är godare, men det är inte som att jag egentligen bryr mig så mycket om det. Därför tycker jag inte det är några större problem att byta till lättmjölk som nu när man försöker bli av med några överflödiga fettkilon. I och för sig dricker jag inte mycket mjölk nu över huvud taget.

Däremot om man ska svulla choklad/godis, då är ju standardmjölken oersättlig
Citera
2011-05-31, 07:49
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmiss
Sant där, men många mejeriföretag har t.ex. grön mjölk som mellan mjölk, samma sak gäller den röda mjölken.
Sen tror jag att han menade Arlas röda mjölk, eftersom det är många i vårt land som dricker Arla, och då är det lättare att skriva "den röda mjölken" än "den vanliga mjölken som kan ha vilken färg som helst på förpackningen, men på Arla är den röd och det är den jag var uppvuxen med"

Det borde väl ändå vara lättare att skriva lättmjölk, mellanmjölk och standardmjölk än att skriva "den röda mjölken" osv, så framgår det tydligt för alla vad som avses oavsett vilken mejerikoncern som förpackat mjölken.

Arla är inte den enda mejerikoncernen i detta land. Förutom de andra stora; Skånemejerier, Norrmejerier och Milko, finns det ett antal mindre. Och Arlas färgkodning är inte på något sätt standard och att du pratar om röd mjölk säger mig fortfarande inte något om vilken mjölk det är, då jag inte är familjär med Arlas färgkodning.
Citera
2011-05-31, 07:58
Medlem
Citat:
Det borde väl ändå vara lättare att skriva lättmjölk, mellanmjölk och standardmjölk än att skriva "den röda mjölken" osv, så framgår det tydligt för alla vad som avses oavsett vilken mejerikoncern som förpackat mjölken.

Arla är inte den enda mejerikoncernen i detta land. Förutom de andra stora; Skånemejerier, Norrmejerier och Milko, finns det ett antal mindre. Och Arlas färgkodning är inte på något sätt standard och att du pratar om röd mjölk säger mig fortfarande inte något om vilken mjölk det är, då jag inte är familjär med Arlas färgkodning.

Precis! Arlas röda är ju tydligen standardmjölk, men här nere i Skåne(där mjölken är mycket godare för övrigt) så är den röda lättmjölk.

OnT så förstår jag inte heller detta, det är ungefär samma sak som folk som dricker light-läsk när dem inte är diabetiker.
Citera
2011-05-31, 08:08
Medlem
Det handlar mycket om vad man är van med/uppväxt med. De som inte druckit lättmjölk som barn utan kanske enbart standardmjölk tycker att lättmjölken smakar vatten och jag som druckit lättmjölk i hela mitt liv tycker att standardmjölk är vidrigt och i stort sätt smakar grädde. För tillfället dricker jag dock mellanmjölk då den håller sig längre Om man har som främsta prioritet att gå ner i vikt är det väll inte så konstigt om man väljer lättmjölk. Det kan säkert spela roll i långa loppet om man är storkonsument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in