Under min utforskning av Jesus-myten (Se tråd i Religion "Vilken är religionen?" ) - så stöter jag på en del roliga (nåja) historier om denne gestalt.
Detta postar jag lämpligtvis här.
--------------------------------------------- Vilken befolkningsgrupp tillhörde Jesus?
Jesus var svart
- han kallade alla för broder
- han gillade gospel
- han fick ingen rättvis rättegång
Jesus var jude
- han fortsatte i sin faders yrke
- han bodde hemma tills han var 33 år
- han var övertygad om att hans mor var oskuld
- hans mor var övertygad om att han var gud
Jesus var italienare
- han pratade med sina händer
- han hade vin till varje måltid
- han använde olivolja
Jesus var från Kalifornien
- han klippte aldrig sitt hår
- han gick barfota
- han startade en religion
(Stulet från internet)
---------------------------------------
Jesus står vid pärleporten som vikarie för St Peter.
En gammal man närmar sig och Jesus ber honom berätta.
- Jag var en fattig snickare, men fick vara del i en underbar historia. Min son föddes under mirakulösa förhållanden och genomgick en förbluffande förvandling. Han hade spikar i sina händer, men människor över hela världen känner till hans namn.
Jesus som nu är nära gråten går mot den gamle mannen, breder ut sina armar och ropar:
- Pappa!
Den gamle mannen kisar med ögonen och säger osäkert:
- Pinnocchio?
Eh .. nej? Lite OT va? Forsätter med mina halvroliga Jesus-skämt
-------------------------------------------------------------- Jesus ser dig!
En inbrottstjuv gör inbrott i ett hus på natten. När han är på väg att ta en CD-spelare hör han en röst som säger
- Jesus ser dig
Efter att ha lugnat ner sig så tänder han ficklampan och lyser runt.
Han ser inget och börjar att dra ut kablarna till stereon. Då hör han igen samma underliga röst:
- Jesus ser dig
I panik börjar han lysa runt hela rummet och till slut så upptäcker han i ena hörnet en fågelbur med en papegoja i.
- Var det du som pratade? väste han till fågeln.
- Jodå, svarade papegojan, jag ville bara varna dig!
- Varna? Vem i helvete är du?
- Moses
- Moses? skrattar tjuven, vilka idioter döper sin papegoja till Moses?
- Förmodligen samma sorts människor som döper sin rotweiller till Jesus, svarade papegojan.
Jesus står vid pärleporten som vikarie för St Peter.
En gammal man närmar sig och Jesus ber honom berätta.
- Jag var en fattig snickare, men fick vara del i en underbar historia. Min son föddes under mirakulösa förhållanden och genomgick en förbluffande förvandling. Han hade spikar i sina händer, men människor över hela världen känner till hans namn.
Jesus som nu är nära gråten går mot den gamle mannen, breder ut sina armar och ropar:
- Pappa!
Den gamle mannen kisar med ögonen och säger osäkert:
- Pinnocchio?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!