Citat:
Ursprungligen postat av xhavi
Nu har jag begivit mig till den lokala fiskutrustningsaffären. Köpt spö, rulle och lina.
Blev ett Ron Thompsson-spö 9fot, 7-25g. Rullen är en Okuma, Trio 20. Samt en lina som jag inte kommer ihåg vad den hette eller ens lintjocklek. Har för mig att det blev 0,16. Är ialla fall flätlina. En gul sådan.
Dessutom har jag köpt/fått med i köpet 3st spöketdrag. Detta för 1600kr. Kanske är lite dyrare än vad man kan få över nätet men kul också att premiera sina lokala affärer.
Detta spö är fyrdelat för övrigt. Han i affären sa att detta spö var riktigt bra. Tror rullen var bra också. Ordinarie pris var 1300kr.
Gottis!! Trevligt att du uppgraderade dig lite, vilken spömodell är det? Brukar stå på spöt vad det heter osv.
Spöket dragen är riktigt bra till havsöring.
Flätlinan kommer du märka mycket skillnad i jämfört med nylon, den är inte flexibel. Om du sätter ett drag i botten så vira inte linan runt handen och dra, risken är att du skär dig jäkligt illa. Jag brukar hålla i spolen så att rullen inte belastas och sen dra rakt bakåt utan att spö och rulle påverkas.
Ut och fiska lite och berätta sen hur det gått med dina kast, tänk också på att du behöver inte göra kasten svepandes i sidled, du kan kasta över huvudet också.
Jag tar fram spåkulan och förutspår att du om ett år kommer sitta hemma med 4-5 spön, lika många rullar och en massa drag och tillbehör.. Mitt första år spenderade jag nog 20.000 på fiskeprylar, kläder, fisketurer med mera.