2011-08-30, 10:52
Medlem
Nu har jag mätt.... Spöt är 1,95m. Gissar på att det är väldigt kort.

Jag kastade nu på min gräsmatta ca 27m. Kanske kan kasta lite längre vid havet. Nu ville jag inte ta i för mkt med risk för att träffa träd etc.

Är detta för korta kast för att det ens ska gå att fånga tex öring från kusten? Är det just snärten som man ska öva på för att få kasten längre? större rotation??
Citera
2011-08-30, 11:05
Medlem
Fogelbergs avatar
Vad är det för ett spö? Vilken vikt är det anpassat för? Är det avsett för kustfiske eller havsfiske?
Vad kastar du? beskriv ditt drag och hur mycket väger det?

Mitt kustspö är 10fot, alltså 3 meter långt och är anpassat för kastvikten 15-55 gram.
Jag kastar utan problem 50-75 meter beroende på vilket drag jag använder också.

Folk har en tendens att tro att de kastar 100 meter när de fiskar, avstånd är svårt att bedömma över vatten eftersom det inte finns referenspunkter. När jag fiskar med surfcasting utrustningen så kastar jag drygt 125 meter med ett spö som är 13 fot långt och kastvikter på 125-175 gram men den utrustningen är avsedd för att kasta lång men med ett normalt kustspö så bör du minst kunna kasta 50 meter. Det enda säkra sättet att veta hur långt man kastar är att mäta upp sina kast, gör 5 bra kast och räkna ut ett medeltal av dem. Då bör du ju även kasta med ett likadant drag som du normalt använder vid fisket så att du inte tar en blytyngd som har hög densitet och väger mer än de drag du normalt använder. Men var försiktig med din omgivning.

Gällande havsöring så behöver du inte kasta långt för att nå ut till fisken, jag har haft öring nappat cirka 6 meter från där jag stått, de går ofta nära land.
Citera
2011-08-30, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
Vad är det för ett spö? Vilken vikt är det anpassat för? Är det avsett för kustfiske eller havsfiske?
Vad kastar du? beskriv ditt drag och hur mycket väger det?

Mitt kustspö är 10fot, alltså 3 meter långt och är anpassat för kastvikten 15-55 gram.
Jag kastar utan problem 50-75 meter beroende på vilket drag jag använder också.

Folk har en tendens att tro att de kastar 100 meter när de fiskar, avstånd är svårt att bedömma över vatten eftersom det inte finns referenspunkter. När jag fiskar med surfcasting utrustningen så kastar jag drygt 125 meter med ett spö som är 13 fot långt och kastvikter på 125-175 gram men den utrustningen är avsedd för att kasta lång men med ett normalt kustspö så bör du minst kunna kasta 50 meter. Det enda säkra sättet att veta hur långt man kastar är att mäta upp sina kast, gör 5 bra kast och räkna ut ett medeltal av dem. Då bör du ju även kasta med ett likadant drag som du normalt använder vid fisket så att du inte tar en blytyngd som har hög densitet och väger mer än de drag du normalt använder. Men var försiktig med din omgivning.

Gällande havsöring så behöver du inte kasta långt för att nå ut till fisken, jag har haft öring nappat cirka 6 meter från där jag stått, de går ofta nära land.

Det är ett rätt billigt spö från Fladen. Ett allroundspö som ska klara insjö samt lättare havsfiske. Draget jag kastade nu är ett silvrigt öringsdrag. 28g. skeddrag. långsmalt men inte jättesmalt. Såg nu att det är anpassat efter 10-30g.

Till saken hör också att jag är nybörjare så jag kanske kan lära mig att kasta längre. Men om den mesta fisken är vid land kanske jag inte behöver kunna kasta längre??

Fisk jag vill fånga är allt som är längs västkusten.

Om ni inte tycker att detta spö håller måttet ur kastsynpunkt eller annat så vad rekommenderar ni?
Senast redigerad av xhavi 2011-08-30 kl. 11:31.
Citera
2011-08-30, 11:29
Medlem
Fogelbergs avatar
Jag har tyvärr inga bra erfarenheter av fladenspön och rullar som man köper i blisterförpackningar.

Om fisket är något du tänker satsa på så hade jag lagt lite pengar på nytt spö och ny rulle.

När du kastar så behöver du inte göra några knyck, se på filmen, spola fram till 6:10 så ser du hur jag kastar med ett spö som var gjort för max 20 gram, draget väger 17gram. Spöt på bilden är mjukt som sjutton och jag var försiktig när jag kastade eftersom jag var rädd att knäcka det.
http://www.youtube.com/watch?v=b2CFq...eature=related

I denna filmen så ser du både mig och min dotter när vi fiskar.
http://www.youtube.com/user/wwwfiske.../2/OhXjaGhuutg
Citera
2011-08-30, 13:04
Medlem
Citat:
Jag har tyvärr inga bra erfarenheter av fladenspön och rullar som man köper i blisterförpackningar.

Om fisket är något du tänker satsa på så hade jag lagt lite pengar på nytt spö och ny rulle.

När du kastar så behöver du inte göra några knyck, se på filmen, spola fram till 6:10 så ser du hur jag kastar med ett spö som var gjort för max 20 gram, draget väger 17gram. Spöt på bilden är mjukt som sjutton och jag var försiktig när jag kastade eftersom jag var rädd att knäcka det.
http://www.youtube.com/watch?v=b2CFq...eature=related

I denna filmen så ser du både mig och min dotter när vi fiskar.
http://www.youtube.com/user/wwwfiske.../2/OhXjaGhuutg

Fina filmer! Ser jäkligt lugnt och fint ut när du kastar! Jag skulle vilja köpa ett komplett set spö och då haspelspö. Får man något ok för max 1000kr? Har du något set att reka i så fall?
Citera
2011-08-30, 13:45
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xhavi
Fina filmer! Ser jäkligt lugnt och fint ut när du kastar! Jag skulle vilja köpa ett komplett set spö och då haspelspö. Får man något ok för max 1000kr? Har du något set att reka i så fall?
tack.

Det finns massor att välja mellan men lite förslag kommer:

Detta kostar lite mer än 1000:- men shimano gör i regel bra grejer.
http://www.sportfiskegiganten.se/pro...2.php?pid=2722

Övriga priser är hämtade hos Sportfiskegiganten i Malmö, skriver bara vilka produkter det är som verkar OK till din budget.

Spö:
Abu Garcia Devil Spinning - 902M (9 fot 15-40 gram) 499:-
Berkley Phazer II Spinning - PZS 1002-M (10 fot 7-29gram) 699:-

Rullar:
ABU Garcia Stealth 2000FD - 699:- (Har en själv och tycker den är riktigt härlig)
Shimano TX FD 2500FD - 599:-

Lina:
Jag personligen rekommenderar flätad lina, vilken du sen ska använda av de som finns är upp till dig.

Men det bästa tipset jag kan ge dig är att sticka till närmsta välrenommerade fiskebutik och be dem om hjälp, berätta vad du är ute efter och vad du riktar ditt fiske till så kan de komma med förslag som du dessutom kan känna och klämma på i butiken.

Kolla även i denna tråden.
Köptråd ang spön rullar drag linor mm
https://www.flashback.org/t1207599
Citera
2011-08-30, 14:36
Medlem
Citat:
tack.

Det finns massor att välja mellan men lite förslag kommer:

Detta kostar lite mer än 1000:- men shimano gör i regel bra grejer.
http://www.sportfiskegiganten.se/pro...2.php?pid=2722

Övriga priser är hämtade hos Sportfiskegiganten i Malmö, skriver bara vilka produkter det är som verkar OK till din budget.

Spö:
Abu Garcia Devil Spinning - 902M (9 fot 15-40 gram) 499:-
Berkley Phazer II Spinning - PZS 1002-M (10 fot 7-29gram) 699:-

Rullar:
ABU Garcia Stealth 2000FD - 699:- (Har en själv och tycker den är riktigt härlig)
Shimano TX FD 2500FD - 599:-

Lina:
Jag personligen rekommenderar flätad lina, vilken du sen ska använda av de som finns är upp till dig.

Men det bästa tipset jag kan ge dig är att sticka till närmsta välrenommerade fiskebutik och be dem om hjälp, berätta vad du är ute efter och vad du riktar ditt fiske till så kan de komma med förslag som du dessutom kan känna och klämma på i butiken.

Kolla även i denna tråden.
Köptråd ang spön rullar drag linor mm
https://www.flashback.org/t1207599

Blir väl till att kolla i den lokala fiskutrustningsaffären. Dock tror jag den är riktigt liten. Men de kanske har bra grejer. Blir sugen på spöt och rullen från Abu som du skriver om. Om man skulle köpa dem så är det bara attt sätta ihop dem. Inget annat som ska till?
Citera
2011-08-30, 14:41
Medlem
Fogelbergs avatar
Du kommer behöva lina och lite beteslås osv...
Citera
2011-08-30, 15:01
Medlem
Citat:
Du kommer behöva lina och lite beteslås osv...

Haha. Amatör som jag är så trodde jag att det var lina på alla rullarna. Beteslås har jag redan massa. Tack för alla svar!
Citera
2011-08-30, 18:41
Medlem
Nu har jag begivit mig till den lokala fiskutrustningsaffären. Köpt spö, rulle och lina.

Blev ett Ron Thompsson-spö 9fot, 7-25g. Rullen är en Okuma, Trio 20. Samt en lina som jag inte kommer ihåg vad den hette eller ens lintjocklek. Har för mig att det blev 0,16. Är ialla fall flätlina. En gul sådan.

Dessutom har jag köpt/fått med i köpet 3st spöketdrag. Detta för 1600kr. Kanske är lite dyrare än vad man kan få över nätet men kul också att premiera sina lokala affärer.

Detta spö är fyrdelat för övrigt. Han i affären sa att detta spö var riktigt bra. Tror rullen var bra också. Ordinarie pris var 1300kr.
Citera
2011-08-30, 19:49
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xhavi
Nu har jag begivit mig till den lokala fiskutrustningsaffären. Köpt spö, rulle och lina.

Blev ett Ron Thompsson-spö 9fot, 7-25g. Rullen är en Okuma, Trio 20. Samt en lina som jag inte kommer ihåg vad den hette eller ens lintjocklek. Har för mig att det blev 0,16. Är ialla fall flätlina. En gul sådan.

Dessutom har jag köpt/fått med i köpet 3st spöketdrag. Detta för 1600kr. Kanske är lite dyrare än vad man kan få över nätet men kul också att premiera sina lokala affärer.

Detta spö är fyrdelat för övrigt. Han i affären sa att detta spö var riktigt bra. Tror rullen var bra också. Ordinarie pris var 1300kr.
Gottis!! Trevligt att du uppgraderade dig lite, vilken spömodell är det? Brukar stå på spöt vad det heter osv.
Spöket dragen är riktigt bra till havsöring.

Flätlinan kommer du märka mycket skillnad i jämfört med nylon, den är inte flexibel. Om du sätter ett drag i botten så vira inte linan runt handen och dra, risken är att du skär dig jäkligt illa. Jag brukar hålla i spolen så att rullen inte belastas och sen dra rakt bakåt utan att spö och rulle påverkas.

Ut och fiska lite och berätta sen hur det gått med dina kast, tänk också på att du behöver inte göra kasten svepandes i sidled, du kan kasta över huvudet också.

Jag tar fram spåkulan och förutspår att du om ett år kommer sitta hemma med 4-5 spön, lika många rullar och en massa drag och tillbehör.. Mitt första år spenderade jag nog 20.000 på fiskeprylar, kläder, fisketurer med mera.
Citera
2011-08-30, 21:29
Medlem
Citat:
Gottis!! Trevligt att du uppgraderade dig lite, vilken spömodell är det? Brukar stå på spöt vad det heter osv.
Spöket dragen är riktigt bra till havsöring.

Flätlinan kommer du märka mycket skillnad i jämfört med nylon, den är inte flexibel. Om du sätter ett drag i botten så vira inte linan runt handen och dra, risken är att du skär dig jäkligt illa. Jag brukar hålla i spolen så att rullen inte belastas och sen dra rakt bakåt utan att spö och rulle påverkas.

Ut och fiska lite och berätta sen hur det gått med dina kast, tänk också på att du behöver inte göra kasten svepandes i sidled, du kan kasta över huvudet också.

Jag tar fram spåkulan och förutspår att du om ett år kommer sitta hemma med 4-5 spön, lika många rullar och en massa drag och tillbehör.. Mitt första år spenderade jag nog 20.000 på fiskeprylar, kläder, fisketurer med mera.

Spöt är ett Ron Thompson och modell är Steelhead 2.

Har redan varit ute och kastat lite. Var dock väldigt blåsigt och lite väl mörkt. Såg första kasten var betet kom någonstans. En helt annan sak att kasta med detta må jag säga! Ska bli kul när jag ska ut i morgon eller lördag helt klart. Då jäklars ska jag ta någon firre. Sån jäkla känsla i detta spöt i jämförelse.

Förresten är det idé att sikta på öring om jag tex fiskar mitt på dagen från västkusten? Eller är det bara morgon/kväll som gäller?

Hoppas inte att du har rätt i dina spådomar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in