• 2
  • 3
2004-10-26, 23:41
Medlem
Citat:
"Varje dag kommer det in många anmälningar mot polisen som är luft. Någon har blivit sur när polisen har vidtagit en åtgärd mot denne och går sedan och anmäler för att ställa till det mot polismannen."

Naturligtvis skall okynes anmälningarna inte leda till någon åtgärd, men varför kommer det en motanmälan automatiskt. Rings polismannen upp av den som mottagit anmälan? Varför läggs anmälan mot polisen ned av åklagaren men inte motanmälan (titta på Uppsala fallen)?

citat:
Sedan finns det också många fall när man anmäler poliser för vad man "tror" är brottsligt. Exempelvis när en polis varit otrevlig eller använt fängsel mm. Alla dessa luft anmälningar gör att det skapas en väldigt konstig statistik där det ser ut som om det är omöjligt att fälla en polis. Vilket det inte är.

Jag skulle vilja att du berättade för mig när en polis gör något olaglig!
Han kan påkalla fri väg - vilka trafikregler bryter han mot då?
Han behöver inte ingripa då han ser olagligheter begås!
Om han ingriper har han rätt att använda det våld som han anser nödvändigt. Om det blir fel avgör tingsrätten om det var rätt eller fel, hur många personer måste vittna mot en polis för att polisen anses inte trovärdig?

citat:
Mina fakta grundar sig på att jag läst många förundersökningar mot polisen och där ser man redan vid anmälan att det inte borde gå att döma. Men åklagaren går ändå vidare eftersom det finns ett hårt trycka från media och allmänhet.

Den personen som skriver anmälan, vill han verkligen att en "i kåren" skall få ett löneavdrag eller eventuellt avsked, om han gör en "dålig" anmälan som är full med luft vet han att åklagaren skriver av anmälan direkt, samtidigt som "Svensson" inte har en aning om hur den skall se ut han, kanske gör en anmälan under sin livstid, han får ett papper från stationen som han tror är bra, tyvärr innehåller den bara luft. Samtidigt gör samma polis en motanmälan och den innehåller väldigt mycket substans.

citat:
Självklart finns det skitpoliser som begår övergrepp mot privatpersoner. DOm skall bort. Dom är varken välkomna av poliser själva eller andra.

Floskler om detta vore sant skulle inte poliser "inte ha sett, inte ha hört, satt i bilen eller stod långtifrån. Om polisen ville bli av med den procenten som inte är lämplig vore skitpoliserna borta nu.

Det enda sättet att få bort dåliga poliser är att det vore separat grupp som utreder de poliser som blivit anmälda.

Bara att jag kan skriva det här är ett underbetyg på dagens system när poliser utreder poliser.
Citera
2004-10-27, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
Citat:
Naturligtvis skall okynes anmälningarna inte leda till någon åtgärd, men varför kommer det en motanmälan automatiskt. Rings polismannen upp av den som mottagit anmälan? Varför läggs anmälan mot polisen ned av åklagaren men inte motanmälan (titta på Uppsala fallen)?

Jag skulle vilja att du berättade för mig när en polis gör något olaglig!
Han kan påkalla fri väg - vilka trafikregler bryter han mot då?
Han behöver inte ingripa då han ser olagligheter begås!
Om han ingriper har han rätt att använda det våld som han anser nödvändigt. Om det blir fel avgör tingsrätten om det var rätt eller fel, hur många personer måste vittna mot en polis för att polisen anses inte trovärdig?

Den personen som skriver anmälan, vill han verkligen att en "i kåren" skall få ett löneavdrag eller eventuellt avsked, om han gör en "dålig" anmälan som är full med luft vet han att åklagaren skriver av anmälan direkt, samtidigt som "Svensson" inte har en aning om hur den skall se ut han, kanske gör en anmälan under sin livstid, han får ett papper från stationen som han tror är bra, tyvärr innehåller den bara luft. Samtidigt gör samma polis en motanmälan och den innehåller väldigt mycket substans.

Det enda sättet att få bort dåliga poliser är att det vore separat grupp som utreder de poliser som blivit anmälda.

Bara att jag kan skriva det här är ett underbetyg på dagens system när poliser utreder poliser.

Om en polis får larm där det är risk för liv/hälsa får polisen påkalla fri väg gewnom att använda ljus/siren. Han får då bryta mot alla trafikregler samt hastighetsbegränsningar/stopplikt/rödljus. Men man måste samtidigt självklart vara försiktig. Polismannen blir ansvarig om han/hon skulle orsaka en olycka under utryckning.

Angående att poliser utreder poliser så finns det ju redan på de felsta platser en speciell grupp "interna utredningar" som sköter dessa anmälningar. Dessutom kopplas alltid åklagare in om en polis anmäls. Ofta låter man också en annan myndighyet sköta utredningen för att minimera risken att en "kompis" få utredningen.

MIn personliga åsikt är att det är svårt att få ett rättsäkert system där en helt ny myndighet sköter utredningen. OM dessa inte är poliser så har dom inte den erfarehet/kunskap som poliser har när de gäller utredningar. Det kan ju både vara gynnsamt eller negativt för den som är misstänkt.
Citera
2009-02-02, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt Elias
det torde vara ovanligt att en person åker på stryk av poliser utan att först ha gjort någonting dumt.

och om en person väl har hittat på någonting dumt, ja då har polisen rätt att bruka våld.

Nej det har de inte, bara om personen går till angrepp mot polisen.
Citera
2009-02-02, 18:21
Medlem
smhi2s avatar
Fin bump.
Citera
2009-02-02, 18:24
Medlem
Men jävla dumfitta, varför ta upp en sån gammaltrdå? Det är nästan att man vill slicka på dig..
Citera
2009-02-04, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hycklaren
Kanske för att det 100 000 tals som misshandlats av snuten (inte bara invandrare), och miljoner som aldrig fått sina anmälda brott utredda av densamma sosse-vålds-instans?

Mitt föräkt för snuten är i alla fall ohämmat just pågrund av dessa anledningar! De jobbar bara MOT dig, aldrig MED dig. Men det stämmer väl till 100% med sosseriet!

Snuten, liksom resten äv "rätts"väsendet och fång"vården" har slutat fungera. Inse faktum!

Vet inte varför du drar in sossarna i det hela. Det är ju moderaterna som propagerar för att ha fler och fler snutar på gatorna.

Fin Bump förresten...
Den åkte vi dit på.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här