Citat:
Ursprungligen postat av
Fideli
Är jag ensam här på FB att bo i Ljusnarsbergs kommun?
Det du upplevde då tåget stannade i Ställdalen var absolut ingen engångsföreteelse! Vi har massor i hela kommunen och fler lär det bli då Jimmy Hoppe köpt fd Bångbro skola och håller nu på att rusta iordning för ett nytt asylboende. Han driver även förläggningar i Ställdalen.
Jag vet inte hur siffrorna har förändrat sej sen i september, men då hade våran kommun flest asylisar per 1000 inv i hela Sverige.
I dagens DN finns ett långt reportage om läget i Ljusnarsberg, där Jimmy Hoppe naturligtvis kommer till tals.
Ljusnarsberg tog emot flest flyktingar – så gick det sedan
https://www.dn.se/nyheter/sverige/lj...iantType=large
Citat:
Om det inte vore för entreprenören Jimmy Hoppe hade Ljusnarsberg troligen aldrig toppat listan över kommunerna med störst flyktingmottagande per invånare 2015.
Han tjänade miljoner på sina boenden – och investerade lokalt: i en handelsträdgård, en golfbana, bensinmacken i Kopparberg och i simbassängen.
I dag är asylboendet nästan tomt, och flera bolag har gått i konkurs.
Nu försöker han rädda det sista av sitt livsverk.
Artikeln skildrar ingående vilken enorm börda asyltsunamin blev för Ljusnarsberg, och hur herr Hoppes "satsningar" i slutändan bara varit bortkastad möda.
Citat:
Under flyktingvågen hösten 2015 bodde som mest 1 152 nyanlända här samtidigt. Genomströmningen var hög, under en period kom 10 000 asylsökande i veckan, som snabbt slussades vidare ut i Sverige.
Kommunledningen var inte sen med jämförelser: i Stockholm skulle det motsvara uppemot 300.000 personer.
Situationen i Ljusnarsberg var extrem. Forskare och journalister har tittat hitåt för att försöka förstå om det som hände här också säger något om Sverige. Filmaren Mikael Wiströms dokumentär "Nationens hjärta" visades på SVT i höstas.
----
Jimmy Hoppe har fäst sig vid Kopparberg, men Kopparberg är kluvet till honom och han säger det själv: ”antingen hatar man mig, eller så älskar man mig”. Många talar inte utan beundran om hans driftighet, men hymlar inte med att han nog haft det svårt här.
Vid ett tillfälle säger han:
– Det är en dekadent bygd. Här finns väldigt lite framtidstro.
Belysande är också avsnittet där kommunens integrationskoordinator
Karin Wouda berättar om sin "inre kris", det svenska samhällets kravlöshet och asylsökandenas suktande efter svenska bidrag.
Citat:
[/i]Ljusnarsberg toppar inte bara listan av kommuner som tog emot flest asylsökande under flyktingkrisen. Det är också en kommun som dyker upp på bottennivåer i sammanställningar och statistik över inkomster, skuldsättning, skolresultat och ohälsotal. Det är en åldrande bygd.
Det är också den kommun där Sverigedemokraterna ökade mest i förra valet. Då partiet fick 23,8 procent här. I Ställdalen, där det nedlagda Ritas hotell blev asylboende, röstade fyra av tio på Sverigedemokraterna 2014.
Under de senaste åren har SD dock inte varit särskilt profilerat, och partiet har lagt en enda motion under mandatperioden. Ewa-Leena Johansson [socialdemokratiskt kommunalråd] säger att S och SD har varit överens i ”99,9 procent av alla frågor”.
För att underlätta den akuta situationen vintern 2015/2016 projektanställdes en integrationskoordinator i Ljusnarsberg. Karin Wouda hade tidigare arbetat i kommunen bland annat med ungdomsverksamhet och föreningsliv, och hade höga ambitioner:
– Jag trodde att om vi går in i det här med öppet hjärta och om vi erbjuder människor möjligheter, så kommer det att gå bra.
Hon började med att inventera föreningslivet lokalt, och drog igång projektet ”låna en svensk”, där frivilliga kunde låta sig ”lånas ut” på biblioteket för att prata svenska med nyanlända.
Det dröjde ett tag innan hon kom igång. Såhär i efterhand tänker hon att hon borde ha hittat på saker direkt med de asylsökande, inte väntat på malande byråkrati eller beslut om pengar.
– En del saker jag försökte göra visade sig vara svårt, som samarbetet med skolan. De hade fullt upp med att klara av sin egen, ordinarie verksamhet.
Så småningom insåg hon att föreningslivet i Kopparberg var svagare än hon trott. När hon kallade till träffar kom oftast bara ett fåtal, och så få anmälde intresse för projektet ”låna en svensk” att Karin Wouda fick ragga deltagare i kommunhusets korridorer.
Nu, när kort tid återstår av projektanställningen, har hon också kommit att omvärdera integrationsarbetet på ett djupare plan.
– Jag har gått igenom en inre kris. Jag vet verkligen inte längre: hur gör vi om människor inte vill integreras? Och kan vi ens nå integration om vi har så skilda synsätt på mänskliga rättigheter? Hur långt ska vi jämka sådant som vi har kämpat i decennier för att nå i Sverige, som jämställdhet? Ska vi anordna simskola för kvinnor med fördragna gardiner i simhallen?
Karin Wouda pendlar till Kopparberg från Örebro, hon har en magister i kulturanalys och är stödfamilj åt två pojkar från Afghanistan. Hon säger att hon har mött många som har kämpat hårt, gjort sitt bästa och velat komma någonstans. Men hon har också ofta mött något helt annat:
– Jag har hört så många asylsökande säga att det enda de vet om Sverige är att de kan få bidrag här. De vet allt om det svenska bidragssystemet när de kommer, det är vad smugglare och andra talar om för dem under vägen hit. Varför är det så? Varför är Sverige inte känt för sina mänskliga rättigheter, varför vill man inte fly till Sverige för att man vet att vi respekterar kvinnor och barn?
Karin Wouda ursäktar sig för att hon ställer fler frågor än hon levererar svar, men hon säger:
– Jag tror att vi är för slapphänta. Vi måste våga ställa hårdare krav på den obligatoriska samhällsorienteringen. Det är svåra frågor, men vi måste kunna prata om dem utan att bli stämplade som rasister eller sverigedemokrater. Kanske bör det finnas att kriterium för hur mycket man anstränger sig, när det ska fattas beslut om uppehållstillstånd.