2011-06-30, 21:14
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Nu har vi varit och köpt Talisman som vårat första "avancerade" brädspel. Det var tjejen som bestämde det. Nästa gång tänkte jag bestämma att vi köper Game of Thrones för det verkar faktiskt ha allt det jag vill ha.

Hur många spelare är optimalt för Game of Thrones?
Ahh, Talisman monopol i fantasy-miljö...Nej riktigt så illa är det inte men nästan.

Enligt pollen på boardgamegeek så är GoT bäst på 5 spelare, mer om spelet kan du läsa här: http://www.boardgamegeek.com/boardgame/6472/a-game-of-thrones
Tänk på att det är ett Fantasy Flight Games spel så den där bgg-länken ovan kan komma väl till pass när du ska försöka dig på att förstå reglerna. Reglerna hittar du för övrigt här: http://fantasyflightgames.com/ffg_content/a_game_of_thrones_the_board_game/media/agotbgrules.pdf
Jag vet inte hur du tycker om att göra men personligen föredrar jag att läsa/skumma igenom lite regler/recensioner innan jag köper ett spel om jag inte har möjligheten att testa det själv/tycker om spel-designerns tidigare spel.
Citera
2011-07-06, 18:39
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Nu har vi varit och köpt Talisman som vårat första "avancerade" brädspel. Det var tjejen som bestämde det. Nästa gång tänkte jag bestämma att vi köper Game of Thrones för det verkar faktiskt ha allt det jag vill ha.

GoT börjar ju på tre, så ska ni spela du o tjejen bara så är det inte rätt spel.

Kika på Cyclades trevligt spel, med bl.a. territorie-anektering, även för två spelare:

http://www.boardgamegeek.com/boardgame/54998/cyclades
Citera
2011-07-08, 21:01
Medlem
Superkufs avatar
Citat:

När det gäller brädspel finns två heliga budord som dessutom underlättar livet som spelare.

För det första skall du och dina medspelare ta ett snack om vilken typ av spel ni vill spela, respektive vilken typ av spel ni INTE vill spela (det sistnämnda brukar vara mer relevant).

För det andra ska ni läsa den heliga skriften, nämligen Boardgamegeek.com Där finns alla spel som någon gång konstruerats kategoriserade, rankade och rekommenderade. Löjligt detaljerat och utförligt.

Som jag sade tidigare är tvåpersonersspel speciella. Det slumpmoment som i andra spel (Puerto Rico, 7 Wonders, Ticket to Ride mm) skapas av de andra spelarnas agerande måste ersättas av något annat. Därför kan brädspel nästan delas upp i kategorierna "två spelare" och "fler än två spelare".

GoT tror jag inte är så lämpligt på två. Tänk hur kul TV-serien skulle vara med _bara_ Starks och Lannisters - ingen kung, inga Night's Watch, inga drakar, inga Littlefinger och Varys ...

Däremot kan jag rekommendera en laddning tvåmannaspel som jag gillar och som är välgjorda och tål att spelas om (du vill inte lägga 500 spänn på ett spel som bara kan spelas två-tre gånger).

War of the Ring (http://www.boardgamegeek.com/boardgame/9609/war-of-the-ring) - utkämpa Sagan om Ringen. Ena sidan spelar Fria Folken, andra Sauron. Ska man försöka smyga in Ringsällskapet i Mordor eller slåss konventionellt? Hur ska Sauron fördela resurserna på att jaga Ringen och att erövra Minas Tirith? Hur använder man Saurman, rohirim och haradrimer? Figurspel med sju-åtta folkslag (murimaker finns med). En expansion har kommit, där balrogen i Moria är spelbar. Tar ett tag att placera ut alla pjäser, men kul. Givet att man gillar krigsspel och Tolkien. Annars är det värdelöst. Har du massor av pengar att bränna finns samlarutgåvan som numera kostar tusenlappar - i euro/dollar. Den är jättesnygg, och väger runt 16 kilo. Skillnaden mellan pojkar och män är priset på leksakerna :-)

Twilight Struggle, som jag nämnde tidigare. Mycket högt omspelningsvärde, snabbt att sätta upp och lagom slumpmoment. Väldigt omtyckt och pålitligt spel.

Stronghold (http://www.boardgamegeek.com/boardgame/45986/stronghold). Polskt krigsspel där orcerna försöker storma borgen medan människorna försvarar sig. En expansion där zombies, spöken och vampyrer är anfallarna (plus massor av regeländningar - faktiskt ett helt annat spel). Mycket högt omspelningsvärde - ingen match är den andra lik. Dessutom mycket snyggt. Men det har en ovanlig spelmekanism som tar några vändor att lära sig (mitt första spel som anfallare havererade helt, eftersom jag inte förstod förflyttningsrelerna) och kan vara lite svårt för ovana brädspelare. Och det är ett krigsspel.

1960: The making of a president (http://www.boardgamegeek.com/boardgame/27708/1960-the-making-of-the-president). Amerikanska presidentvalet 1960. Spela som Nixon eller Kennedy och försök vinna valarbetet, PR-kampanjen och valdebatterna. Skutta mellan olika delstater för att påverka väljarna. Påminner mycket om Twilight Struggle i spelmotorn, men skiljer sig mycket i övrigt.

Bor ni i närheten av Stockholm rekommenderar jag att ni traskar in på Dragons Lair (http://www.dragonslair.se/) och ber om råd.
Senast redigerad av soulreaper 2011-07-08 kl. 21:44. Anledning: Fixade en felaktig länk
Citera
2011-07-08, 21:47
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
1960: The making of a president (http://www.boardgamegeek.com/boardgame/27708/1960-the-making-of-the-president). Amerikanska presidentvalet 1960. Spela som Nixon eller Kennedy och försök vinna valarbetet, PR-kampanjen och valdebatterna. Skutta mellan olika delstater för att påverka väljarna. Påminner mycket om Twilight Struggle i spelmotorn, men skiljer sig mycket i övrigt.
Jag håller med dig i rekommendationerna om WoR och TS, stronghold ber jag att få tacka för ett spel jag inte testat ännu och fick upp ögonen för. Ska ta och läsa igenom lite regler och recensioner.

Nu till mitt svar på citatet, 1960 är ett bra spel och inte bara påminner om TS utan jag skulle nog vilja påstå att det är TS med ett lite enklare system, dock anser jag att det inte har ett lika högt omspelnings-värde som TS och är man inte det minsta insatt i USAs president-system så blir det nog inte lika roligt.
Spelet är jävligt bra no doubt men jag tröttnade efter 3-4 partier, TS har jag spelat 15+ och har ännu inte tröttnat.
Citera
2011-07-16, 18:59
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Har aldrig spelat mer avancerade brädspel än monopol och liknande innan och skulle gärna vilja prova det med flickvännen. Jag gillar att spela historiska strategispel som Europa Universalis och Victoria. Så jag letar efter brädspel som liknar dessa historiska strategispel gärna med inslag av Fantasy och/eller Sci-Fi.

Något i stil med Risk men mer avancerad och komplext. Finns det något sådant? Vad skulle ni rekommendera?
Runewars, Descent, Dungeon Twister m.fl. har ju lite fantasytema.

Twilight Imperium, Alien frontiers, Race for the galaxy, Cosmic encounter ger dig ju lite spel med rymdtema.

Battlestar Galactica skall ju också vara bra men men jag vet inte hur mycket strategi det är där?
Citera
2011-07-16, 19:00
Medlem
annanmedlems avatar
Fungerar Game of Thrones för någon som inte alls är insatt i böckerna?

War of the ring borde jag också kolla review på, men det finns så satans mycket spel, och ingen att spela med =P

Helt annat tema men kolla in merchants and maruders med =P
Citera
2011-07-16, 19:03
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:

Berätta gärna vad du tyckte om det sen med (kan lämna ett PM med om jag inte kollar i tråden )
Citera
2011-07-16, 19:17
Medlem
annanmedlems avatar
Planet Earth har cool oldschoolgrafik/konst på korten med.
Citera
2011-08-07, 18:21
Medlem
KimNeilJungs avatar
Dessvärre är Twilight Struggle OOP. Men eftersom spelet legat 1:a på BGG så länge måste det vara bra eller hur?
Så jag lade en förhandsbeställning. Förhoppningsvis kommer några till in med ordrar, så bör leveransen ske framåt jul eller något.
http://www.gmtgames.com/p-347-twilight-struggle-deluxe-edition-2011-reprint.aspx för er som är intresserade :whistle

(nej det är inte en reflänk och jag har inget att göra med GMT games)
Citera
2011-08-09, 13:57
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Dessvärre är Twilight Struggle OOP. Men eftersom spelet legat 1:a på BGG så länge måste det vara bra eller hur?
Så jag lade en förhandsbeställning. Förhoppningsvis kommer några till in med ordrar, så bör leveransen ske framåt jul eller något.
http://www.gmtgames.com/p-347-twilight-struggle-deluxe-edition-2011-reprint.aspx för er som är intresserade :whistle

(nej det är inte en reflänk och jag har inget att göra med GMT games)
GMT Games kommer definitivt att göra en reprint på detta, det är ett av deras bäst sålda spel och det med rätta. Jag skulle tippa på att de inte ens kommer att vänta på 500 ordrar utan köra ut det här spelet senast till jul-handeln. Just nu har de en ganska stor andel spel som ligger och väntar på sista detaljerna innan de kan printa och skeppa. Fördelen med TS är att de redan har allt klart för en print och skeppning. Om man inte orkar vänta på reprinten av TS så ser 1989 ut att kunna bli jävligt bra. Mer eller mindre samma system men fokuserar bara på 1989 året då muren föll.
Citera
2011-08-09, 15:36
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
GMT Games kommer definitivt att göra en reprint på detta, det är ett av deras bäst sålda spel och det med rätta. Jag skulle tippa på att de inte ens kommer att vänta på 500 ordrar utan köra ut det här spelet senast till jul-handeln. Just nu har de en ganska stor andel spel som ligger och väntar på sista detaljerna innan de kan printa och skeppa. Fördelen med TS är att de redan har allt klart för en print och skeppning. Om man inte orkar vänta på reprinten av TS så ser 1989 ut att kunna bli jävligt bra. Mer eller mindre samma system men fokuserar bara på 1989 året då muren föll.
Tack för infon. Jag har aldrig handlat direkt från GMT. Men då tonåringen i familjen börjat intressera sig för brädspel återuppväcktes mitt intresse. Och nu har jag ju råd (bonusen som jag fick som ny mod var uppskattad)

1989 såg riktigt kul ut. Dock har jag aldrig spelat någon av GMTs spel så jag kan inte bedöma HUR kul det är.
Citera
2011-08-09, 15:42
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Tack för infon. Jag har aldrig handlat direkt från GMT. Men då tonåringen i familjen börjat intressera sig för brädspel återuppväcktes mitt intresse. Och nu har jag ju råd (bonusen som jag fick som ny mod var uppskattad)

1989 såg riktigt kul ut. Dock har jag aldrig spelat någon av GMTs spel så jag kan inte bedöma HUR kul det är.
Att handla direkt ifrån GMT är oftast en fröjd iaf om man gör det via P500 annars brukar priset inklusive frakt bli högre än om man köper genom t.ex. worldofboardgames här i Sverige.
1989 är nästa spel som bygger på CDG-tekniken som används i bl.a. POG, Labyrinth, TS m.m jag tycker om systemet som fan och tror att 1989 kan bli grymt. Har man dock inget intresse för tids-perioiden så ska man kanske invänta recensionerna innan det dyker upp. Huruvida spelet kommer att vara bra för nybörjare eller ej återstår ju att se men GMT brukar ha gedigna regelböcker med mycket spel-exempel. Labyrinth t.ex. kommer med en players book som går igenom några drag i detalj så att man kan följa med i vad som händer och genom den lärde man sig spelet riktigt fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in