2011-06-14, 08:16
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Har aldrig spelat mer avancerade brädspel än monopol och liknande innan och skulle gärna vilja prova det med flickvännen. Jag gillar att spela historiska strategispel som Europa Universalis och Victoria. Så jag letar efter brädspel som liknar dessa historiska strategispel gärna med inslag av Fantasy och/eller Sci-Fi.

Något i stil med Risk men mer avancerad och komplext. Finns det något sådant? Vad skulle ni rekommendera?

Som du ser av svaren finns det mängder av bräd/sällskapsspel, och med många inriktningar. Jag tror att främsta problemet är att ni bara ska vara två som spelar (TS+flickvän), eftersom de flesta brädspel är gjorda för fler spelare. Slumpmomentet med två spelare är minimalt.

Om ni vore fler tror jag (som andra) att Smallworld vore en bra början. Lagom svårt, roligt och introducerar flera typiska brädspelsfinesser som långsiktigt tänkande, avvägningar mellan vinst nu och vinst i framtiden mm på ett enkelt sätt. Men jag vet inte hur Smallworld är på två.

Stronghold är ett oerhört bra taktiskt spel där ena spelaren försvarar borgen medan andra spelaren försöker invadera. Men dess styrkor är samtidigt svagheter för nya spelare - bitvis kontraintuitivt, en mängd strategier (storanfall över muren, murbräcka, katapultbaserat mm) att testa och lära sig av och avvägningar i mängd. Det förutsätter också att TS flickvän är intresserad av krigsspel :-)
Citera
2011-06-16, 20:23
Medlem
Survive! The Escape of Atlantis!

Väldigt enkelt spel och mycket skojj!
Citera
2011-06-20, 16:17
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Har aldrig spelat mer avancerade brädspel än monopol och liknande innan och skulle gärna vilja prova det med flickvännen. Jag gillar att spela historiska strategispel som Europa Universalis och Victoria. Så jag letar efter brädspel som liknar dessa historiska strategispel gärna med inslag av Fantasy och/eller Sci-Fi.

Något i stil med Risk men mer avancerad och komplext. Finns det något sådant? Vad skulle ni rekommendera?

Efter en spelvända i helgen vet jag svaret: Twilight Struggle. Återupplev kalla kriget - försök ta kontroll över världen som Sovjet eller USA (rymdkapplöpningen är med på ett hörn). Sätt in Castro för att ta över Kuba, skapa krig mellan arabländerna och Israel eller kuppa bort regeringen i Östtyskland.

Bra balans mellan rent tänkande och slump (man drar kort samt använder tärning för några saker). Avsett för just två personer. Har sedan introduktionen 2005 alltid legat i topp tre på brädspelsforumet Boardgame Geek.
http://boardgamegeek.com/boardgame/12333/twilight-struggle
Citera
2011-06-20, 17:33
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Efter en spelvända i helgen vet jag svaret: Twilight Struggle. Återupplev kalla kriget - försök ta kontroll över världen som Sovjet eller USA (rymdkapplöpningen är med på ett hörn). Sätt in Castro för att ta över Kuba, skapa krig mellan arabländerna och Israel eller kuppa bort regeringen i Östtyskland.

Bra balans mellan rent tänkande och slump (man drar kort samt använder tärning för några saker). Avsett för just två personer. Har sedan introduktionen 2005 alltid legat i topp tre på brädspelsforumet Boardgame Geek.
http://boardgamegeek.com/boardgame/12333/twilight-struggle
Även jag kom att tänka på detta underhållande spel, tack vare de mycket välgjorda playbooken och player aidsen så är spelet hyfsat enkelt att lära sig. Sovjet-unionen har en liten fördel om spelet slutar i midwar annars så är det ett väldigt väl balanserat och kul spel.

Har man någon som kan lära ut spelet så kan jag även rekommendera Labyrinth: The War On Terror, även detta är precis som Twillight Struggle ett CDG ifrån GMT-games. Man känner igen vissa delar ifrån TS i spelet men eftersom de olika sidorna inte spelar spelet på samma sätt så blir det en väldigt annorlunda upplevelse gentemot TS dock till priset att spelet är lite svårare att lära sig och lite svårare att bemästra.
Citera
2011-06-20, 18:39
Medlem
Go är väl ett avancerat brädspel, och alla börjar väl som nybörjare?

Fast du kanske inte menar den typen av brädspel?
Citera
2011-06-21, 01:00
Medlem
Happoradios avatar
Om du kan få ihop ett gäng och har redigt gott om tid så rekommenderar jag starkt att ni provar på Diplomacy.
Finns inte många spel där det händer så mycket och så lite på samma gång!
Citera
2011-06-22, 11:06
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happoradio
Om du kan få ihop ett gäng och har redigt gott om tid så rekommenderar jag starkt att ni provar på Diplomacy.
Finns inte många spel där det händer så mycket och så lite på samma gång!

Diplomacy - spelet man börjar spela med sina vänner för att skiljas åt som dödsfiender. Antagligen väldigt olämpligt att spela med flickvännen, om man vill behålla henne.
Citera
2011-06-22, 12:55
Medlem
Happoradios avatar
Citat:
Diplomacy - spelet man börjar spela med sina vänner för att skiljas åt som dödsfiender. Antagligen väldigt olämpligt att spela med flickvännen, om man vill behålla henne.

Haha precis, lite det som är charmen med spelet. Självfallet har du rätt... Spelet är förmodligen inte det bästa att spela med sin flickvän, såvida man inte är ett stort fan av makeup sex
Citera
2011-06-22, 15:53
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Nja, det gäller väl främst att man spelar med spelare som inser att det är ett spel och att alla partier är olika. Det går inte att spela diplomacy med någon som ska tjura i 2 veckor för att man högg personen i ryggen, och man kan inte heller spela med någon som hugger en i ryggen som hämnd för ett tidigare parti. Jag har spelat spelet med en hel del nära vänner och vi har aldrig skilts som ovänner även om en del sura kommentarer har droppats under spelets gång.
Citera
2011-06-22, 17:31
Medlem
Garneringsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Rekommenderar Battlelore från Days of Wonder. Där får du fantasy och lite krig i ett paket.

Instämmer i denna rekommendation!
Citera
2011-06-25, 18:46
Medlem
RoyalThunders avatar
A Game of Thrones the Boardgame kan varmt rekommenderas

Lika bra som tv-serien. Påminner på många sett om Diplomacy men kräver inte lika många spelare 4-5 stycken och går mycket snabbare.

Har alla element som efterfrågas; strategi, interaktion, "fantasy"
Citera
2011-06-29, 18:23
Medlem
Nu har vi varit och köpt Talisman som vårat första "avancerade" brädspel. Det var tjejen som bestämde det. Nästa gång tänkte jag bestämma att vi köper Game of Thrones för det verkar faktiskt ha allt det jag vill ha.

Hur många spelare är optimalt för Game of Thrones?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in