Du har uppenbarligen skrivit fem sidor text, under den period du arbetade med detta arbete har du (förhoppningsvis) tillägnat dig en hel del kunskap genom den faktainhämtning du utfört, att du inte kommer ihåg någonting ter sig högst märkligt. Du skall alltså skriva ned stödord. Plocka ut tre delar i arbetet du är nöjd med, skriv dessa på ett papper och komplettera sedan med "underrubriker". Öva ett antal gånger, ta tid, och det sitter. Volia, nu behöver du inte använda stödorden och kan prata fritt om ämnet.
Annars är det inte något problem att läsa in fem sidor text. Fem sidor, det är ingenting. Jag har spenderat veckan med att läsa in en textmängd som är betydligt större.
Citat:
Ursprungligen postat av barica
Det handlar inte om ämnet utan om hur man presenterar ämnet, dvs språket. Och jag suger på att improvisera på engelska det har jag försökt med ett par gånger och gjort bort mig totalt.
Då kanske det är dags att du övar, om det enligt dig är så svårt. Tanken med skolan är att lära sig saker och ting, övar du aldrig kommer du aldrig att förbättra dig.
Citat:
Ursprungligen postat av barica
Du kan ju testa själv att läsa in 5 sidor dataskriven text med 12 i textstorlek och sen komma ihåg allt. Sen kan du komma tillbaka hit och redovisa det. Jag gissar på att du kommer ihåg en mening.
Nu är ju inte meningen att du skall läsa fem sidor text innantill, dina åhörare kommer att sluta lyssna efter en stund om du inte håller en bra och engagerande redovisning. Att läsa innantill kan alla göra, att hålla en redovisning och fånga åhörarnas intresse är någonting som färre kan göra.