• 1
  • 2
2011-05-29, 15:16
Medlem
baricas avatar
Nu är det såhär att jag inte har en direkt normal funtad lärare, många elever har gått till rektorn och talat om att läraren är usel men inget har hänt osv. Skitsamma, imorgon har jag en redovisning i engelska och jag är klar med mitt 5 sidor långa arbete. Nu läste jag på sista sidan av instruktionerna att man bara får ha "svenska stödord" på redovisningen. Vafan!? Ska jag läsa in 5 sidor text i huvudet eller!? Kommer aldrig komma ihåg allt.

Nu undrar jag om ni tror läraren kommer kolla igenom mina papper eller om jag kan dölja min text?
Citera
2011-05-29, 15:23
Medlem
Det viktiga är väl att du inte står och läser innantill från din text när du redovisar. Jag har aldrig själv förstått det där med stödord, självklart vill man ha hela texten som ett stöd om man tappar bort sig. Problemet är väl att om man har hela texten är det lätt hänt att man står och läser innantill. Men kan man hålla sig från det är det väl inga problem.

Att du sen ska ha stödord på svenska verkar ju lite bakom...

Vill du vara på den helt säkra sidan kan du ju alltid knåpa ihop ett dokument med en massa "stödord" som du sen inte använder men som du kan visa läraren.
Citera
2011-05-29, 15:26
Medlem
Det är skillnad på att göra en muntlig redovisning, och att stå och läsa innantill i en text som en vältränad apa. Om redovisningen innebär att du ska klara dig på stödord och du inte har förberett dig så att du klarar dig med stödord, så är du inte bra nog i ämnet helt enkelt.

Att börja gnälla på läraren bara för att du inte ansträngt dig nog för att leva upp till kraven på uppgiften är bara patetiskt.
Citera
2011-05-29, 15:27
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Jag förmodar att avsikten med att bara tillåta stolpar är att träna förmågan att använda naturligt talspråk.
Läraren bör kunna avgöra om du rabblar en färdig text eller talar "ur hjärtat".
Citera
2011-05-29, 15:30
Medlem
Syftet är ju att du ska vara tillräckligt kunnig i ämnet du redovisar om för att inte behöva någon text att läsa från. Du ska klara dig med stödord som du endast har för att hålla koll på uppbyggnaden av redovisningen.

Läraren gör rätt som lär er detta, det jag inte fattar är varför stödorden ska vara på svenska?
Citera
2011-05-29, 18:09
Medlem
baricas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagarn2
Syftet är ju att du ska vara tillräckligt kunnig i ämnet du redovisar om för att inte behöva någon text att läsa från. Du ska klara dig med stödord som du endast har för att hålla koll på uppbyggnaden av redovisningen.

Läraren gör rätt som lär er detta, det jag inte fattar är varför stödorden ska vara på svenska?
Det handlar inte om ämnet utan om hur man presenterar ämnet, dvs språket. Och jag suger på att improvisera på engelska det har jag försökt med ett par gånger och gjort bort mig totalt.
Citera
2011-05-29, 18:10
Medlem
baricas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malsum
Det är skillnad på att göra en muntlig redovisning, och att stå och läsa innantill i en text som en vältränad apa. Om redovisningen innebär att du ska klara dig på stödord och du inte har förberett dig så att du klarar dig med stödord, så är du inte bra nog i ämnet helt enkelt.

Att börja gnälla på läraren bara för att du inte ansträngt dig nog för att leva upp till kraven på uppgiften är bara patetiskt.
Du kan ju testa själv att läsa in 5 sidor dataskriven text med 12 i textstorlek och sen komma ihåg allt. Sen kan du komma tillbaka hit och redovisa det. Jag gissar på att du kommer ihåg en mening.
Citera
2011-05-29, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barica
Du kan ju testa själv att läsa in 5 sidor dataskriven text med 12 i textstorlek och sen komma ihåg allt. Sen kan du komma tillbaka hit och redovisa det. Jag gissar på att du kommer ihåg en mening.

Att presentera en text på gymnasienivå med bara handskrivna stolpar bör ju inte vara något problem för den stora mängden elever, även om nivån i gymnasiet är rätt låg.

Det enda sättet att klara sig helt utan någon typ av stolpar är övning, övning, övning och sen lite mer övning. 45 minuter muntlig presentation utav examensarbete på högskolenivå med opponent som sedan fick sina 45 minuter opponering. Eller om det är mer relevant med arbetslivet, blir inkallad av närmsta chef "presentera X för Y", en kortare presentation på 30 minuter nu direkt.
Citera
2011-05-29, 21:08
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Vem i hela världen orkar lyssna på någon som läser fem sidor text på raken?

Nej, så fungerar det inte med redovisningar. Stödords funktion är inte att du ska rabbla upp en text helt ordagrant, de är till för att du ska hålla struktur i föreläsningen så att saker kommer i rätt ordning och att du får med det väsentliga. Ordagranna recitationer av flera sidor text gör man på koranskolor, inte på gymnasiet.

Din lärare gör helt rätt, nämligen att träna dig inför den hårda verkligheten som väntar efter gymnasiet. Att du är dålig på att improvisera betyder inte ett skit i det här sammanhanget. Är man dålig på det så måste man öva mycket i förväg. Det är den krassa verkligheten.

Det enda jag inte begriper är varför ni måste ha stolparna på svenska. Det kan vara värt att fråga läraren och/eller rektorn om.
Citera
2011-05-30, 00:01
Medlem
Citat:

Till att börja med så har jag utan problem hållit mer än ett entimmes föredrag utan att missa en enda punkt jag hade tänkt dra upp. Mängden redovisad fakta i ett enda av de föredragen var garanterat mer än fem sidor. Och det utan några särskilda talanger mer än att ha arbetsmoral nog att göra ett bra jobb och att förbereda mig väl.

men sedan... ditt jämmrans purjo!
Uppgiften handlar ju inte om att "du ska lära dig fem sidor utantill" utan att du ska göra en muntlig redovisning. Då skriver man inte fem sidor råtext, utan skriver just en... *ta-dah!* ...muntlig redovisning. Alltså bestående av punkter och stödord motsvarande den tid talet ska pågå.
Återigen - Att börja gnälla på läraren bara för att du inte tänkt till ordentligt är bara patetiskt. Fint typexempel på hur crappy svensk skola blivit, och den låga standard många elever håller när man inte ens kan skilja på en muntlig och skriftlig redovisning
Citera
2011-05-30, 00:45
Medlem
Citat:

Vad är problemet? Det är inte som att du skall läsa upp ditt arbete ord för ord och får avdrag om du avviker från arbetet, du skall berätta vad ditt arbete handlar om. En helt vanlig presentation helt enkelt.

För övrigt är det inga problem att lära sig 5 sidor utantill.
Citera
2011-05-30, 01:36
Medlem
eXtremos avatar
Du har uppenbarligen skrivit fem sidor text, under den period du arbetade med detta arbete har du (förhoppningsvis) tillägnat dig en hel del kunskap genom den faktainhämtning du utfört, att du inte kommer ihåg någonting ter sig högst märkligt. Du skall alltså skriva ned stödord. Plocka ut tre delar i arbetet du är nöjd med, skriv dessa på ett papper och komplettera sedan med "underrubriker". Öva ett antal gånger, ta tid, och det sitter. Volia, nu behöver du inte använda stödorden och kan prata fritt om ämnet.

Annars är det inte något problem att läsa in fem sidor text. Fem sidor, det är ingenting. Jag har spenderat veckan med att läsa in en textmängd som är betydligt större.

Citat:
Det handlar inte om ämnet utan om hur man presenterar ämnet, dvs språket. Och jag suger på att improvisera på engelska det har jag försökt med ett par gånger och gjort bort mig totalt.
Då kanske det är dags att du övar, om det enligt dig är så svårt. Tanken med skolan är att lära sig saker och ting, övar du aldrig kommer du aldrig att förbättra dig.

Citat:
Nu är ju inte meningen att du skall läsa fem sidor text innantill, dina åhörare kommer att sluta lyssna efter en stund om du inte håller en bra och engagerande redovisning. Att läsa innantill kan alla göra, att hålla en redovisning och fånga åhörarnas intresse är någonting som färre kan göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in