2011-05-29, 13:03
Medlem
Hej!

Jag har spelat gitarr i några år nu men har alltid haft samma gitarr och har inte haft så stor koll på olika gitarr modeller. Nu så har dock min gitarr blivit sliten och om jag ska vara ärlig så är den ganska kass. När jag skulle kolla på en ny gitarr på sidor som 4sound och Muskanten så blev det svårt att fatta vad jag leta efter. Tydligen så kallas akustiska gitarrer western gitarrer om jag inte har fattat fel Sedan kom det uttryck som Dreadnought, Jumbo, Mini-jumbo m.m. Kan någon vara snäll och förklara skillnaden för mig, det skulle uppskattas väldigt mycket Jag ska ha en akustisk gitarr, så långt vet jag
Citera
2011-05-29, 13:16
Medlem
Om du ska ha en stålsträngad så kör på dreadnought, men det bästa är väl att du åker in i en butik och känner lite på alla fina verk som intresserar dig!

Rätta mig gärna om jag har fel, men westerngitarrer är väl kategorin för just stålsträngade?

Men kika runt lite här: http://www.thomann.de/se/gitarrer_basar.html
Citera
2011-05-29, 13:32
Medlem
Tack så mycket då vet jag vad jag ska hålla mig till! Western gitarrer är säkert stålsträngade, jag antog bara Tack för hjälpen!
Citera
2011-05-29, 13:37
Medlem
MegaSkurts avatar
Western brukar lite slarvigt vara benämning på "stålsträngad akustisk" och åsyftar då oftast en Dreadnought. Dreadnought är i sig en stålsträngad ak. i "Martin-stil", dvs. kroppen är som en traditionell Martin akustisk stålsträngad. Jumbo är ak, stålsträngad med extra stor och extra djup kropp som normalt sett är mer päronformad (tänk kurvig kvinna), och minijumbo, samma sak/form, fast med lite mindre kropp.
Senast redigerad av MegaSkurt 2011-05-29 kl. 13:48.
Citera
2011-05-30, 11:38
Medlem
Författaren ovan täcker det hela mycket bra.

Värt att nämna är att jumbo-gitarrer i regel har högre amplitud än dreadnaughts.

Sedan begreppet "akustiska gitarrer": En akustisk gitarr är en gitarr som inte använder el. De stålsträngade kallas Western och de nylonsträngade kallas Klassisk/Flamenco.

Och köp för bövelen inte en gitarr innan du provspelat den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in