2011-05-29, 01:38
Medlem
fraKturs avatar
Hejsan allihopa!

Har lite funderingar angående Sverigedemokraterna och dess väljare.

Ofta när jag läser här på Flashback så verkar många av SD-sympatisörerna tycka att de är för mjäkiga i många av sina största frågor, t.ex abort-, invandrings- och straffrågorna.

*Jag har också uppmärksammat att väldigt många sympatisörer här på Flashback är uttalade rasister - hur speglar det partitoppen? Kommer dessa rasister kunna avancera i partiet på sikt?

*Vad innebär detta för SD i framtiden - kommer de lyssna till sina väljare och bli mer och mer extrema, eller kommer de ligga kvar på samma "harmlösa" nivå som de ligger på nu?

*Hur ser du på SD i nuläget, kan de bli mer hårdföra i vissa frågor - i så fall vilka?

*Kommer det ske tvärt om - att SD mer och mer anpassar sig till sjuklövern?

//fraKtur
Citera
2011-05-29, 01:44
Medlem
Rutskjortas avatar
Jag håller med dig. Jag tror och är ganska säker på att SDs väljare är extremare än SD

Och jag tror att när SD får mer makt i riksdagen så kommer de börja bli mer extremare för att nöja sina väljare, lite sneaky sådär... Typiskt främlingsfientligheter. Ja, de smyger sig in som lite milda men sen slår de till med extremare åsikter. Exakt som nazisterna före andra världskriget.
Citera
2011-05-29, 01:47
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutskjorta
Jag håller med dig. Jag tror och är ganska säker på att SDs väljare är extremare än SD

Och jag tror att när SD får mer makt i riksdagen så kommer de börja bli mer extremare för att nöja sina väljare, lite sneaky sådär... Typiskt främlingsfientligheter. Ja, de smyger sig in som lite milda men sen slår de till med extremare åsikter. Exakt som nazisterna före andra världskriget.

Only time will tell
Citera
2011-05-29, 01:47
Medlem
Skitonds avatar
Jag tror att många som har extrema åsikter lägger sin röst på SD eftersom att de kanske känner att det inte är en bortkastad röst som i många andra fall. Det är ju en bit på vägen i alla fall, men jag tror att många tycker att partiet i sig är ganska kasst fast politiken de representerar är bra.

Jag tror inte att de uttalade rasisterna på flashback speglar partitoppen på något sätt alls, de finns säkert några smygrasister där men jag tror aldrig att SD kommer att bli ett rasistparti där kända rasistprofiler sitter och styr öppet.

Jag tror att SD kommer att hålla i sina åsikter gällande invandrarfrågan och straffpolitiken, annars tror jag att de kan tänka sig att böja på sig ganska rejält.
Citera
2011-05-29, 01:49
Bannlyst
Så sant!
Citera
2011-05-29, 01:50
Medlem
Vi är ett pragmatiskt parti och visst har vi fått kompromissa lite för att nå dit vi har nått men låt mig uttrycka mig såhär: Om folket vill ha mer radikala lösningar är vi ganska många inom partiet som knappast kommer att säga nej när förslagen dyker upp...
Citera
2011-05-29, 02:00
Medlem
Jag röstade SD, men jag är mycket mer extrem. Då jag vill ha totalt stopp på den nuvarande invandringen, vill se repatriering av alla medborgare med icke-europeiskt ursprung (andra utvisas beroende på om de bidrar till samhället, ifall de är kriminella osv), vill ha religionsförbud, vill att Sverige ska sänka bidragen till andra länder till 0, vill att vi inte tar mot några flyktingar alls, vill även ha förbud för vissa partier med farliga ideologier, som kommunism mm.
Citera
2011-05-29, 02:00
Medlem
fraKturs avatar
Har mycket att fråga er som svarat i tråden, dock har mitt internet säckat ihop...skriver från min telefon atm...
Citera
2011-05-29, 02:10
Medlem
vallontomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutskjorta

Det du säger är totalt felaktigt, Hitler gick ut med att han skulle avveckla demokratin och visa judarna vart skåpet skulle stå, men folket trodde att han var ännu en politiker som snackade men inte gjorde så mycket. Tji fick de.

Förövrigt vet jag inte hur du kan jämföra ett Pro-Israel parti med nazister men lycka till med det.
Citera
2011-05-29, 02:16
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitond
Jag tror att många som har extrema åsikter lägger sin röst på SD eftersom att de kanske känner att det inte är en bortkastad röst som i många andra fall. Det är ju en bit på vägen i alla fall, men jag tror att många tycker att partiet i sig är ganska kasst fast politiken de representerar är bra.

Jag tror inte att de uttalade rasisterna på flashback speglar partitoppen på något sätt alls, de finns säkert några smygrasister där men jag tror aldrig att SD kommer att bli ett rasistparti där kända rasistprofiler sitter och styr öppet.

Jag tror att SD kommer att hålla i sina åsikter gällande invandrarfrågan och straffpolitiken, annars tror jag att de kan tänka sig att böja på sig ganska rejält.

Vad tror du om att smygrasisterna skulle kunna stiga i partiet? Skogsvatte t.ex verkar ju ha lite innanför pannbenet (delar inte hans åsikter dock) - skulle inte en sån som han kunna stiga rätt lätt? Vad jag har hört är det hyfsat enkelt att göra karriär där.

Tror du att de inte kommer anpassa sig någonting till de mer extrema sympatisörerna?

Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Vi är ett pragmatiskt parti och visst har vi fått kompromissa lite för att nå dit vi har nått men låt mig uttrycka mig såhär: Om folket vill ha mer radikala lösningar är vi ganska många inom partiet som knappast kommer att säga nej när förslagen dyker upp...

Du ser alltså ett extremare SD som något positivt? Var går gränsen för dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Cuntsucker
Jag röstade SD, men jag är mycket mer extrem. Då jag vill ha totalt stopp på den nuvarande invandringen, vill se repatriering av alla medborgare med icke-europeiskt ursprung (andra utvisas beroende på om de bidrar till samhället, ifall de är kriminella osv), vill ha religionsförbud, vill att Sverige ska sänka bidragen till andra länder till 0, vill att vi inte tar mot några flyktingar alls, vill även ha förbud för vissa partier med farliga ideologier, som kommunism mm.

Om t.ex SvP eller ND var runt 4% skulle de då vara ditt självklara val?

Av de svar jag har fått kan jag nog fastställa att en majoritet(?) här på Flashback gärna ser att SD får bli mer extrema. När skulle ni tycka att SD blir för extrema i sin politik?
Citera
2011-05-29, 02:19
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallontomten
Det du säger är totalt felaktigt, Hitler gick ut med att han skulle avveckla demokratin och visa judarna vart skåpet skulle stå, men folket trodde att han var ännu en politiker som snackade men inte gjorde så mycket. Tji fick de.

Förövrigt vet jag inte hur du kan jämföra ett Pro-Israel parti med nazister men lycka till med det.

Men visst var situationen en annan 1933 än den är idag, 2011? Antisemitism var vardag i Europa, dessutom gick Hitler inte ut med att han skulle avveckla demokratin.

Vem har sagt något att det är judar som SD hyser agg mot? Snarare tycker jag att det är muslimerna som verkar vara illa ute...
Citera
2011-05-29, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
Du ser alltså ett extremare SD som något positivt? Var går gränsen för dig?
Absolut inte. Min gräns för extrem anpassning till det kulturmarxistiska samhället går ungefär där vi står idag. Min förhoppning är att vi ska kunna lämna den extremismen bakom oss och bli ett mer sansat ickekommunistpåverkat nationalistiskt parti inom en ganska snar framtid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in