2011-05-29, 02:44
Medlem
vallontomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
Men visst var situationen en annan 1933 än den är idag, 2011? Antisemitism var vardag i Europa, dessutom gick Hitler inte ut med att han skulle avveckla demokratin.

Vem har sagt något att det är judar som SD hyser agg mot? Snarare tycker jag att det är muslimerna som verkar vara illa ute...

Jo det gick han ut med, kom inte och försök diskutera historia när du inte läst på.

Nazisterna ansåg att judarna var det största hotet mot den ariska rasen alltså var det Nazisternas stora fiende, muslimerna var till viss del bundsförvanter pga det gemensamma hatet mot judarna. När du jämför dessa åsikter med de åsikter som Sverigedemokraterna har så är du ju ute och cyklar eftersom Sverigedemokraterna ofta påvisar våldet judar får utstå från muslimer och stödjer den judiska staten Israel. Att jämföra dessa två grupper funkar alltså inte. Vidare så har Sverigedemokraterna aldrig visat sig vara emot demokrati eller yttrandefrihet snarare tvärtom.

Jag tycker vi sätter punkt här då detta inte var vad ämnet handlade om.

OnT: Självfallet finns det många som röstar på Sverigedemokraterna som har "extremare" åsikter än partiet i sig, men jag tror att de flesta som röstar på SD delar samma åsikter och inte röstar på dem enbart för att få in ett Sverigevänligt parti i riksdagen. Med det sagt finns det självfallet vissa som gör så på samma sätt som att kommunister röstar på vänsterpartiet trots att de inte är uttalade kommunister.
Citera
2011-05-29, 02:50
Medlem
revodnebs avatar
För min egen del är SD alldeles för mjäkiga. Tyvärr finns det inget alternativ att rösta på om man vill ha sin röst hörd i riksdagen, så det får bli SD.
Citera
2011-05-29, 02:52
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallontomten
Jo det gick han ut med, kom inte och försök diskutera historia när du inte läst på.

Nazisterna ansåg att judarna var det största hotet mot den ariska rasen alltså var det Nazisternas stora fiende, muslimerna var till viss del bundsförvanter pga det gemensamma hatet mot judarna. När du jämför dessa åsikter med de åsikter som Sverigedemokraterna har så är du ju ute och cyklar eftersom Sverigedemokraterna ofta påvisar våldet judar får utstå från muslimer och stödjer den judiska staten Israel. Att jämföra dessa två grupper funkar alltså inte. Vidare så har Sverigedemokraterna aldrig visat sig vara emot demokrati eller yttrandefrihet snarare tvärtom.

Jag tycker vi sätter punkt här då detta inte var vad ämnet handlade om.

Citat:
Ursprungligen postat av vallontomten
OnT: Självfallet finns det många som röstar på Sverigedemokraterna som har "extremare" åsikter än partiet i sig, men jag tror att de flesta som röstar på SD delar samma åsikter och inte röstar på dem enbart för att få in ett Sverigevänligt parti i riksdagen. Med det sagt finns det självfallet vissa som gör så på samma sätt som att kommunister röstar på vänsterpartiet trots att de inte är uttalade kommunister.

Det verkar ju snarare vara så att de flesta har extremare åsikter, av tråden att döma however
Senast redigerad av fraKtur 2011-05-29 kl. 03:12.
Citera
2011-05-29, 02:55
Bannlyst
Citat:
Hejsan allihopa!

Har lite funderingar angående Sverigedemokraterna och dess väljare.

Ofta när jag läser här på Flashback så verkar många av SD-sympatisörerna tycka att de är för mjäkiga i många av sina största frågor, t.ex abort-, invandrings- och straffrågorna.

Kanske, man för börja smått, och successivt öka.

Citat:
*Jag har också uppmärksammat att väldigt många sympatisörer här på Flashback är uttalade rasister - hur speglar det partitoppen? Kommer dessa rasister kunna avancera i partiet på sikt?

De som är uttalade rasister vill inte rösta på SD, även om de gör det så beror det på att det inte gör någon skillnad om de röstar på ND eller liknande. Men de uttalade rasisterna du pratar om ser sig inte som Sverigedemokrater.

Citat:
*Vad innebär detta för SD i framtiden - kommer de lyssna till sina väljare och bli mer och mer extrema, eller kommer de ligga kvar på samma "harmlösa" nivå som de ligger på nu?

Tror att de kommer att öka till det "extrema" som du väljer att kalla det, se på Holland, Finland och Danmark.

Citat:
*Hur ser du på SD i nuläget, kan de bli mer hårdföra i vissa frågor - i så fall vilka?

Brottsstraff, absolut. Ser inga problem med 10 års fängelse för grov misshandel.

Citat:
*Kommer det ske tvärt om - att SD mer och mer anpassar sig till sjuklövern?

Du menar att de blir mindre "extrema"? Tippar på ett nej där, jag tror inte de vill likna våra nuvarande riksdagspartier för då skulle de antagligen tappa röster då de inte är unika på samma sätt längre.
Citera
2011-05-29, 03:11
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfaccount
Kanske, man för börja smått, och successivt öka.

De som är uttalade rasister vill inte rösta på SD, även om de gör det så beror det på att det inte gör någon skillnad om de röstar på ND eller liknande. Men de uttalade rasisterna du pratar om ser sig inte som Sverigedemokrater.

Varför försvarar de då SD här på Flashback? De är 100% anonyma, jag ser inte riktigt någon anledning.

Citat:
Tror att de kommer att öka till det "extrema" som du väljer att kalla det, se på Holland, Finland och Danmark.

Vad skulle du vilja kalla det?

Citat:
Brottsstraff, absolut. Ser inga problem med 10 års fängelse för grov misshandel.

Håller jag med om!

Citat:
Du menar att de blir mindre "extrema"? Tippar på ett nej där, jag tror inte de vill likna våra nuvarande riksdagspartier för då skulle de antagligen tappa röster då de inte är unika på samma sätt längre.

om, OM de skulle bli mer PK, tror du då ND eller SvP skulle få mycket av SD tidigare sympatisörer?
Citera
2011-05-29, 03:36
Medlem
s0pkvasts avatar
Citat:
Varför försvarar de då SD här på Flashback? De är 100% anonyma, jag ser inte riktigt någon anledning.
De försvarar Sverigedemokraterna för att de tycker det är bra att någon tar tag i frågan men helst vill de se ett mer extremt parti i riksdagen, dock finns det ingen chans att ett extremare parti kommer in i riksdagen därför röstar de på SD.
Citera
2011-05-29, 04:52
Medlem
SummaSummarums avatar
Jag tror det mest är på detta forum som många rasister flockas men merparten av de ca 300000 personer (var det väl) som röstade på SD är mer sansade såsom de som talar för partiet. Om SD blev alltför extrema så skulle de förlora många väljare så jag tror att SD's väljare kommer hålla partiet sanerat i längden. Alltför extrema företrädare går inte hem i stugorna.
Citera
2011-05-29, 05:19
Medlem
Sigma:Rs avatar
Vad Sverige behöver är en separat folkomröstning om invandring. Det finns folk i alla politiska vingar som är negativa. Många drar sig för att rösta på SD då invandringsfrågan är den enda dom håller med om.
Citera
2011-05-29, 10:42
Bannlyst
Citat:

Som fler har sagt så sympatiserar de mer med SD än de andra riksdagspartierna. Om det blir mer tolerant att rösta på SD är det ett steg på att ND blir mer accepterat.

Citat:
Vad skulle du vilja kalla det?

Att de är mer främlingsfientliga, jag tycker inte att de ska förknippas som extremister på något sätt.

Citat:
om, OM de skulle bli mer PK, tror du då ND eller SvP skulle få mycket av SD tidigare sympatisörer?

Nej, inte mycket. Men en del. ND och SvP är för mycket för en genomsnittlig invånare skulle jag kunna tänka mig, många är emot invandringen p.g.a. ekonomiska anledningar, inte för att de är rasister eller liknande.
Citera
2011-05-29, 11:04
Bannlyst
Citat:
Hejsan allihopa!

Har lite funderingar angående Sverigedemokraterna och dess väljare.

Ofta när jag läser här på Flashback så verkar många av SD-sympatisörerna tycka att de är för mjäkiga i många av sina största frågor, t.ex abort-, invandrings- och straffrågorna.

*Jag har också uppmärksammat att väldigt många sympatisörer här på Flashback är uttalade rasister - hur speglar det partitoppen? Kommer dessa rasister kunna avancera i partiet på sikt?

*Vad innebär detta för SD i framtiden - kommer de lyssna till sina väljare och bli mer och mer extrema, eller kommer de ligga kvar på samma "harmlösa" nivå som de ligger på nu?

*Hur ser du på SD i nuläget, kan de bli mer hårdföra i vissa frågor - i så fall vilka?

*Kommer det ske tvärt om - att SD mer och mer anpassar sig till sjuklövern?

//fraKtur

Alla partiers anhängare är mer extrema än själva partiet, vad är nyheten i det?
Citera
2011-05-29, 11:11
Medlem
TinnManns avatar
Citat:
Jag har också uppmärksammat att väldigt många sympatisörer här på Flashback är uttalade rasister - hur speglar det partitoppen? Kommer dessa rasister kunna avancera i partiet på sikt?
Typisk analys av SD idag: 50 personer av hundratusentals SD-väljare får stå som typiska SD väljare. Generellt sett så verkar folk älska att hitta de värsta och utmåla dom som "poster-childs" för SD. Sen ja: SD har problem att fylla sina platser så det blir många rötägg som tar en sits här och där. Det finns inget som någonsin har talat för att idiot-Janne som är inavlad white trash från Gislaved någonsin har tagits eller kommer att tas på allvar av partiet. Vidare så har de flesta partier fler idioter och kriminella med horribla åsikter än SD men det lyfts ju inte fram precis av vare sig media eller anti-SD.

Tänk om alla en dag skulle diskutera politiken som SD vill för istället för deras åsikter om SD? Jag vet: lite för mycket att begära av gemene svensk.

Som vanligt på FB: nej jag är ej en SD-väljare eller på något sätt en sympatisör. Jag är däremot absolut för partiets och deras väljares rätt att bli behandlade rättvist.
Citera
2011-05-29, 11:20
Medlem
ambisckos avatar
SD:s väljare förespråkar generellt sett mer radikala lösningar än vad partiet officiellt gör. T.o.m. en ganska stor del av befolkningen, helt vanliga svenssons, som inte ens röstat på SD (och aldrig ens skulle kunna tänka sig det) säger rakt ut när man talar med dem saker som t.ex. att det är dags att "rensa" och "ut med dom jävlarna". Jag har hört det från folk i alla sociala grupper, såväl framgångsrika högutbildade som de mindre bemedlade. Eftersom folk i allmänhet inte alls verkar särskilt negativa till repatriering (även om ytterst få skulle erkänna att de är "rasister") måste de rimligen anses mer radikala än SD emedan partiet emotsäger sig alltför hårdföra åtgärder. SD är som de korrekta proffspolitiker de är mer mjäkiga, diplomatiska och mesiga än såväl sina egna väljare som en stor del av de andra riksdagspartiernas väljare. Allmänheten överhuvudtaget har inte så mycket gemensamt med politiker (oavsett partitillhörighet) och deras åsikter.
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Jag tror det mest är på detta forum som många rasister flockas men merparten av de ca 300000 personer (var det väl) som röstade på SD är mer sansade såsom de som talar för partiet. Om SD blev alltför extrema så skulle de förlora många väljare så jag tror att SD's väljare kommer hålla partiet sanerat i längden. Alltför extrema företrädare går inte hem i stugorna.
SD som parti syftar till att lura och fånga upp rasistiska väljare och få dem att rösta på ett icke-rasistiskt parti så att det svenska folkets (explicita eller implicita) etnocentrism inte får genomslag på politisk nivå. Om det nu var så viktigt för SD:s 300 000 väljare att inte rösta på "extremister" och "rasister" skulle de inte heller ha röstat på ett parti som av massmedia, skolväsen och politiska motståndare hela tiden framställts och fortfarande framställs som just rasister och extremister. Inget radikalare nationalistiskt parti hade av etablissemanget framställts i nämnvärt sämre dager än vad SD gjort.
Senast redigerad av ambiscko 2011-05-29 kl. 11:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in