Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-05-28, 20:31
Medlem
EjjaPejjas avatar
En sak jag har gått runt och funderat på, säkert inte den första.

Men jag har många vänner som är riktiga äckliga pain in asses svin (egoister).
Dom är tvillingar och därför är det väldigt intressent att fundera på om de har gener att blir egoister eller om deras föräldrars uppfostringssmetoder/delade erfarenheter.

Så vad tror ni?
Kan dom hjälpa sin egoism eller är dom födda med dem?
Bör jag hursomhelst säga vad jag tycker om de eller kan de inte hjälpa det, helt enkelt?

Sen kan man fundera...
För om man är född som ett svin, borde man få mildare straff då?
Citera
2011-05-28, 20:34
Medlem
I generna sitter egenskaper såsom talanger m.m, men i vår uppfostran skapas dom vi är.
Generna ger oss egenskaper, uppfostran ger oss personlighet. Plain and simple.

Iallafall majoriteten av fallen.
Citera
2011-05-28, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
I generna sitter egenskaper såsom talanger m.m, men i vår uppfostran skapas dom vi är.
Generna ger oss egenskaper, uppfostran ger oss personlighet. Plain and simple.

Iallafall majoriteten av fallen.

Sen har ju vissa talangen av att vara idioter.
Citera
2011-05-28, 21:06
Medlem
Fyr4ns avatar
Jag vill ha tron att all föds med ett lika sinne men sen påverkas vi av miljön som vi lever i. Och ja, det är väll det som gör en person när det kommer till kritan, vilken miljö man är uppväxt i ?
Citera
2011-05-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filosofkungen
Sen har ju vissa talangen av att vara idioter.
Men det har jag svårt att tänka mig är medfött. De tror jag definitivt har med uppväxt att göra.
Citera
2011-05-28, 21:25
Bannlyst
människor föds inte till svin, det är bara grisar som gör det. människor formas mest av deras omgivning, och det är svårt att därefter ändra deras beteende när de har programmerats av omgivningen.
Citera
2011-05-28, 21:37
Medlem
paradigmen säger att människor är som de är pga samhället ikring dem, och om man gör samhället humanare så försvinner problem hos människor.

kvinnor är som de är pga en social konstruktion, svarta människor är kriminella och med i gäng pga deras uppfostran och fördomar som tvingar dem till det osv skitsnack.

men egentligen är det nog generna människor föds med som påverkar hur de blir, och psykologiska förklaringar till varför människor utvecklats som de är fungerar ungefär på samma sätt som horoskop.
Citera
2011-05-28, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Men det har jag svårt att tänka mig är medfött. De tror jag definitivt har med uppväxt att göra.

Idiotpotentialen finns hos oss alla, sedan till vilken grad varierar. Hur och vilken typ av idiot man blir kan bero på en socialkonstruktion. Men resultatet är ändå desamma: x blir en idiot.
Citera
2011-05-28, 23:03
Medlem
Vi föds inte som något, vi blir till något beroende på våra anlag...
Citera
2011-05-29, 00:33
Medlem
Jonblunds avatar
Denna fråga är hopplöst politiserad, och har så varit i generationer. Under vissa perioder gäller biologin, under andra gäller sociologin.
Det är för mig totalt obegripligt varför inte alla kan komma överens om det som är så väldokumenterat, nämligen att vi blir en produkt av såväl vårt biologiska arv, vårt genom, som av vårt sociala arv, vår uppfostran.
Citera
2011-05-29, 03:07
Medlem
Deliberatelys avatar
Vi kan inte få en apa att bete sig som en människa oavsett hur vi uppfostrar denne. Vad finns det för hinder? Biologin? Kan vi få en haj att bete sig som en människa? Inte? Biologi? Varför skulle detta skilja sig mellan människor? Vi är inte genetiska kopior av varandra.

Vi är en produkt av vår miljö och våra gener. Vårat beteende bestäms av våra gener. Vi kommer alltid ha fallenheter för vissa beteenden, även om det går att få en människa att bete sig mycket konstigt i en mycket konstigt miljö och uppfostran.
Citera
2011-05-29, 03:19
Medlem
C.A.Tls avatar
Hörde någonstans något om att 10% av våran personlighet är medfött, resterande 90% är hur vi formas utav vår omgivning.

Personligen anser jag att detta verkligen inte är något som går att mäta i siffror och procent, visst formas vi av våran omgivning men bara en sån sak som på VILKET sätt vi formas utav vår omgivning är ju individuellt. Exempelvis så blir vissa människor nedstämda, ledsna, deprimerade (namedroppa synonymer får mig att se snart ut) etc. när någon är jävlig eller det går emot en, medans somliga snarare blir stärkta utav motgångar

Intressant ämne hursom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in