2026-06-19, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Om man läser mellan raderna så tror jag att det är en spermadonator de har toppsat och identifierat så med största sannolikhet INTE GM utan bara ett knull hon hade en tid före dådet. Kan ju ha varit natten innan t.ex.
Skulle inte den mannen i så fall kontaktat polisen direkt efter att dådet offentliggjorts?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-19 kl. 22:29.
Citera
2026-06-19, 22:36
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Skulle inte den mannen i så fall kontaktat polisen direkt efter att dådet offentliggjorts?
Det kan finnas flera tänkbara skäl till att han inte gjorde det. Han kanske inte ens var medveten om att det var just henne han hade haft sex med, det kan ha varit en ytterst ytlig kontakt. Han kan också ha varit gift eller haft en partner på annat håll, det finns många tänkbara varianter men jag tror inte att han är GM.
Citera
2026-06-19, 22:43
Medlem
Citat:
Det kan finnas flera tänkbara skäl till att han inte gjorde det. Han kanske inte ens var medveten om att det var just henne han hade haft sex med, det kan ha varit en ytterst ytlig kontakt. Han kan också ha varit gift eller haft en partner på annat håll, det finns många tänkbara varianter men jag tror inte att han är GM.
Om man sexat med någon som man inte riktigt kommer ihåg utseendet på, och det sedan rapporteras om detta brott där man befunnit sig eller i närheten, så torde man väl ändå kontakta polisen.

Sedan kanske de inte hade sex, de kanske bara dansade en tryckare. Men i så fall borde hon väl haft DNA även från andra. Var fanns spåren?

Varför tror du inte att mannen de nu hittat är skyldig?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-19 kl. 22:45.
Citera
2026-06-19, 22:48
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om man sexat med någon som man inte riktigt kommer ihåg utseendet på, och det sedan rapporteras om detta brott där man befunnit sig eller i närheten, så torde man väl ändå kontakta polisen.
Men det är långt ifrån säkert att de knullat i tältet. Jag tippar mer på att hon t.ex. var på "bortamatch" natten innan, killen kanske inte ens visste vad hon hette, så han kanske aldrig förstod att det var just hans ragg som råkade illa ut dagen efter.
Citera
2026-06-19, 22:53
Medlem
Citat:
Men det är långt ifrån säkert att de knullat i tältet. Jag tippar mer på att hon t.ex. var på "bortamatch" natten innan, killen kanske inte ens visste vad hon hette, så han kanske aldrig förstod att det var just hans ragg som råkade illa ut dagen efter.
Jag kom inte heller alltid ihåg vad någon hette dagen efter, men nog skulle det klarna om jag fått höra namnet och kanske sett en bild.

Klart att jag skulle vilja veta om det var tjejen jag varit med som blivit halvt ihjälslagen.
Citera
2026-06-20, 07:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Men de gick ju ut för ett bra tag sen och sa att det snart skulle preskriberas? Det va ju då det började pratas så mkt om det igen.

Vilka "de"?
Var "gick de ut"?
När "gick de ut"?

Det här inträffade 1996. Då var preskriptionstiden för mordförsök 25 år. Lagändringen kom 2010. Då var det elva år kvar till preskription. Det är inte "snart". Någon längre preskriptionstid än 25 år har inte funnits.
Citera
2026-06-20, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vilka "de"?
Var "gick de ut"?
När "gick de ut"?

Det här inträffade 1996. Då var preskriptionstiden för mordförsök 25 år. Lagändringen kom 2010. Då var det elva år kvar till preskription. Det är inte "snart". Någon längre preskriptionstid än 25 år har inte funnits.

Jag minns det bara som att när detta fall börjades ta upp i media igen (de va ju länge länge länge som de bara var tyst) så var det för att fallet skulle lyftas en sista gång av en kalla fall-grupp innan det skulle preskriberas. Och att så sen skedde.
Men jag kan såklart minnas fel
Citera
2026-06-20, 18:02
Medlem
Citat:
Om man läser mellan raderna så tror jag att det är en spermadonator de har toppsat och identifierat så med största sannolikhet INTE GM utan bara ett knull hon hade en tid före dådet. Kan ju ha varit natten innan t.ex.

Vad i texten menar du pekar på det?
Jag har aldrig hört något om att det skulle finnas tecken på att hon haft samlag?
Citera
2026-06-20, 19:22
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Men de gick ju ut för ett bra tag sen och sa att det snart skulle preskriberas? Det va ju då det började pratas så mkt om det igen.

Du minns nog rätt. Polisen klassade brottet som grov misshandel först men när det var nära preskription ändrade man till försök till dråp / försök till mord.
Citera
2026-06-20, 21:16
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Vad i texten menar du pekar på det?
Jag har aldrig hört något om att det skulle finnas tecken på att hon haft samlag?
Jag får för mig det bara.
Nej, att hon haft samlag på brottsplatsen tror jag inte heller, utan det är tidigare i så fall.
Citera
2026-06-20, 21:31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Du minns nog rätt. Polisen klassade brottet som grov misshandel först men när det var nära preskription ändrade man till försök till dråp / försök till mord.

Det var inte "nära preskription". Det preskriberades t.o.m. 2006 då brottsrubriceringen då bara var grov misshandel (preskription 10 år).

2008 ändrades det tillbaka till mordförsök (15 års preskriptionstid vid den tiden) p.g.a. nya uppgifter i fallet vilket skulle inneburit preskription 2011. Preskriptionen togs ju sedan bort helt 2010 (p.g.a. Palmefallet).

Så man har aldrig ändrat brottsrubricering p.g.a. risk för preskribering och det har aldrig varit nära preskription (om man nu inte tycker att tre år är nära).

Sedan ett förtydligande så det inte blir några missförstånd. När det ändrades tillbaka till mordförsök var det åklagaren som gjorde det, inte polisen.
Citera
2026-06-20, 21:33
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Det kan även komma att diffa mellan åklagare och domstol. Som i cold case i Eskilstuna där GM dömdes för dråp och slapp straff för att dråp hade preskriberats några månader innan han greps.

https://www.ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/stockholm/artikel/hovratten-faststaller-flink-domen/r1gg74xr

(FB) Mordet på Göran Flink, Eskilstuna 1993

Ja rent principiellt har du ju helt rätt i det. Men en skillnad är att rubriceringen dråp vad gäller Göran Flink var preskriberat. Vad jag förstår är inte försök till dråp i det här fallet preskriberat.

Men striden kan ju komma att handla om grov misshandel och grovt vållande till kroppsskada eller mord/dråp, så du har ju rätt i ditt resonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in