Citat:
Ursprungligen postat av AdoIf
Efter denna uppvärmning av KSMB så ska vi hoppa till pudelns kärna. Varför lever du?
Vilka är KSMB?
Mitt svar på trådens fråga beror på ur vilken vinkel man ser det ur. Ser man det ur existensiell vinkel, dvs varför jag existerar så finns det ingen direkt anledning till varför. Jag är en klump atomer som format sig på ett spektakulärt sätt som är produkten av mina förfäders atomstruktur osvosvosv. I detta fall existerar jag för att fortsätta existera eftersom drivkraften i allt liv är att överleva för att fortsätta överleva genom sin avkomma som är 50% den själv. Liv som hade drivkraft att fortsätta finnas finns idag, det är den enda anledningen till att det finns.
Ser man det ur objektiv universiell synpunkt dvs i kosmologiskt perspektiv och uteslutar organismers egna "syfte"(överleva dvs fortsätta existera) så finns det absolut ingen anledning till min existens. I det stora hela är människor som myror och våra individualiteter är inte särskilt unika, ungefär som när vi tittar på en myrstack, myrorna verkar helt viljelösa och gör bara sitt arbete och allihopa göra ungefär samma och driver åt samma håll. Ser man tiden i snabbspolning så blir varje mänsklig individ meningslös att titta på och det är endast kollektiv som skapar förändring och bildar ett avtryck tillsammans. I det stora hela så agerar vi exakt likadant och är inga individer, det enda som märks av är kollektiv över en större tidsperiod.
Ska man titta ur subjektiv personlig synpunkt och ur osjälvisk vinkel så bör syftet vara att bidra och ge någonting åt ens familj och de människor som är en närmast och ens eventuella partner och barn samt det samhälle man lever i. Att påverka och utveckla kulturen åt det håll man anser bättre och försöka göra tillvaron bättre för de personer man håller kärt och som står en närmast.
Sen vill jag inflika på stycket om jobb. Om man har utbildat sig till något speciellt som efterfrågas och har en unik spetskompetens så skulle det troligtvis bli panik på ens jobb om ens kompetens är svårhittad. Det må finns många arbetslösa men endast om man har ett vanligt jobb som är lätt att utföra så spelar det nog ingen roll om man dör, har man en unik speciellt eftersökt kompetens är det dock en förlust för din arbetsplats.
Citat:
Ursprungligen postat av AdoIf
Om du skulle kila runt hörnet
om du skulle falla och dö
har du tänkt på vem skulle sakna dig då?
För om du tänker efter
så betyder ditt liv ingenting
det spelar ingen roll om du kolar så:
Varför lever du för?
Det gör ingenting om du dör
Varför lever du för?
Varför lever du för?
Det är bara bra att du dör!
Bostadsbristen, den är stor
och din lilla lägenhet
kommer säkert väl till pass om du hädan går
och på ditt jobb
finns det inte skäl till panik
det finns många arbetslösa här i år
Varför lever du?
Om vi bortser från videons talarröst och deras budskap och endast ser videon och tänker på människors kollektiva beteende och hur obetydlig vi är som individer i det långa loppet. Varför lever vi? Vi är inte alls unika, det enda som märks av är vad vi människor som kollektiv tillsammans arbetar mot. Tänk också på barnet som visas i filmen i famnen på modern(ungefär efter 4min), den kommer växa upp och dö inom en mycket kort tid i det stora hela. Vi lurar oss själva om vi tror att vi är unika och har en betydelse sett till helheten av mänskligheten.
http://www.youtube.com/watch?v=xE1aJ...eature=related