2011-05-28, 16:23
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trzy
Sorry, jag ser att jag glömde det relevanta. Hon skulle växla till danska pengar, en transaktion som banken åtminstone bör gå +/- 0 på.
Jag insåg att det handlade om utländsk valuta, men det gör det inte mer relevant. En sån transaktion är förmodligen ändå en förlust för banken, precis som att betalning av räkningar, trots att man tar ut en avgift. Viktigast är dock signalvärdet för bankens befintliga kunder. De förvissas om att servicen riktas mot DEM - inte mot slappa morsor som vill köpa DKK och inte orkar stå i två timmar kö på Nordea.
Citera
2011-05-28, 16:26
Medlem
SHB är den enda svenska banken som inte behövt money från staten för att överleva. Do I need to say more?

Dessutom är Swedbank en sossebank som höllt på att knulla runt i Baltikum...

Avskyr den banken!

Länsförsäkringar är väl något kooperativt(VIÄGSAVKUNDERNALOLOL) skit.
Citera
2011-05-28, 16:59
Medlem
van.hoogstratens avatar
Du har inte skrivit vilken typ av tjänster du använder?

Jag skulle slå ett slag för Skandiabanken, använd deras privatkonto för räkningar så får du även lite ränta på pengarna, buffertkontot kan du ha där du får bäst ränta. t.ex. Hoist.
Kreditkortet okq8, alternativt gemoneybank om du reser utomlands(växlingsavgifter).
Citera
2011-05-28, 17:07
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskij_
SHB är den enda svenska banken som inte behövt money från staten för att överleva. Do I need to say more?

Jag vet om att Swedbank fick pengar av staten men vilka andra banker snackar du om? Alla har jag svårt att tro på. Du får gärna visa någon källa.

För mitt val av bank finns det andra saker som är viktiga. Internetbanken måste passa mig då det är där jag gör 99% av mina bankärende. En snabb support/kundtjänst (LF är mycket bra tycker jag)

Låga avgifter och tydlig information om de avgifter som banken tar. Som exempel så när jag hade Swedbank fick jag betala 10kr/uttag när jag tog ut kontanter på andra automater än Swedbanks. Där jag bor fanns en automat från swedbank. 2nordea 3 minuten och 1handelsbanken. När jag bytte till LF kunnde jag ta ut utan avgift på samtliga.

Citat:
Dessutom är Swedbank en sossebank som höllt på att knulla runt i Baltikum...
Avskyr den banken!?

på vilket sätt är Swedbank en sossebank? Vad kallar du då Nordea? Moderatbank?

Citat:
Länsförsäkringar är väl något kooperativt(VIÄGSAVKUNDERNALOLOL) skit.

På vilket sätt tycker du det är en nackdel? Vet inte hur LF ägarstruktur ser ut och inget jag bryr mig om i val av bank.
Citera
2011-05-28, 22:41
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Jag vet om att Swedbank fick pengar av staten men vilka andra banker snackar du om?
SEB, Nordea. 90-talskrisen.
Citera
2011-05-29, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storasto
Jag har haft Swedbank i 7 år och kräks över deras urusla service och otroligt dåliga kompetens!

Vilken bank har ni?
Har ni varit kunder där länge?
Kan ni rekommendera att byta till dem?

Jag har precis som du Swedbank och är riktigt nöjd med servicen samt personalens kompetens. Har varit kund en längre tid och kan definitivt rekommendera Swedbank.
Citera
2011-05-29, 18:11
Medlem
Diablo1118s avatar
fast om ni läser tråden ser ni att ts redan har swedbank men är missnöjd och vill byta!
Citera
2011-06-01, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storasto
Jag har haft Swedbank i 7 år och kräks över deras urusla service och otroligt dåliga kompetens!

Vilken bank har ni?
Har ni varit kunder där länge?
Kan ni rekommendera att byta till dem?

Swedbank har en ganska trevlig internetbank, men jag hatade deras avgifter, på både internetbanken och VISA-kortet. Handelsbanken gav mycket bra service utomlands, men mina erfarenheter av Handelsbanken i Sverige är rena skräcken (det kanske verkar bra med SHB:s hantering av den globala bankkrisen, men det är mer eller mindre skitsamma för en vanlig kund).

Ett allmänt tips är att täcka olika behov/funktioner på olika konton, eftersom en kombination oftast bäst tillfredsställer ens helhet; låt det växa fram en känsla för vilka behov du har och valmöjligheter som finns i det växande utbudet.

Som sparkonto för rörlig eller bunden ränta kan jag rekommendera Bluestep, konkurrenskraftiga sparräntor och lättadministrerad efter inloggning. Som löne-, spar- och transaktionskonto kan jag rekommendera Forex, med bra sparränta, lite tråkig internetbank kanske, men avgiftsfritt samt gratis bankkort och sedvanlig årsavgift för VISA-kort. Som betalkort med eller utan kredit för dagliga inköp kan jag starkt rekommendera OKQ8 som ger mycket bra sparränta samt kontant återbäring på 1% av alla inköp med kortet. Välj gratisalternativen där de finns och hitta bra räntealternativ. Om något år kanske det är dags att ompröva valen.
Citera
2011-06-01, 23:26
Medlem
nasdaqs avatar
Rekommenderar varmt SEB.
Citera
2011-06-01, 23:32
Medlem
bongsmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nasdaq
Rekommenderar varmt SEB.

Tycker också SEB är en av dom bättre bankerna
Citera
2011-06-01, 23:47
Medlem
Jag skulle rekommendera att gå strikt på VD-lön, bankernas erbjudanden är såpass snarlika. Tror att det skulle vara ganska effektiv konsumentmakt om 100 000 kunder mailade in och frågade vad VD har tjänat de fem senaste åren.
Sedan meddela att min policy är att inte göra affärer med företag som har en sådan människosyn i Sverige 2011.
Citera
2011-06-02, 00:44
Medlem
Skandiabanken kan jag rekomendera starkt!
Ta OKq8 om du ska ha ett visa kort.
http://www.okq8.se/privat/kort/fordelarmedokq8visa
Och Avanza för värdepapper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in