• 1
  • 2
2011-05-28, 10:25
Medlem
Bakteriens avatar
Halloj!
Tog en snabbtitt här hemma på våra glas och muggar, och la märke till att de allra flesta var tillverkade av antingen iittala eller Arabia, alltså lite dyrare märken. Men vad är grejen med det egentligen? På Ikea kan jag få t.ex 6 glas för 49 kr, medans en av dessa märkes glas kan gå på flera hundra styck i högsta fall. Är det verkligen en så stor skillnad på glaset? Kanske designen man betalar för? Rent utav märket?

Nåja, hur ser ni på saken? Jag flyttar i höst, och funderar på om det är värt på något nåt sätt skaffa sig snäppet dyrare glas, tallrikar osv. Peace out!
Citera
2011-05-28, 10:30
Medlem
Det jag har upplevt själv med exempelvis IKEAs sortiment av glas och tallrikar är att tallrikarna håller sig riktigt bra och fina i många år. Men vissa sorter utav deras glas går lätt sönder. Speciellt denna sort: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30095412

Dock tycker jag att deras POKAL för 5:-/st är riktigt bra och stabil om du är ute efter lite större glas. Men glasen i länken skulle jag inte rekommendera. Men om du är sugen på tallrikar eller liknande så kör på.
Citera
2011-05-28, 10:34
Medlem
Varulvs avatar
Vad jag har förstått är det så att billigt glas lätt blir dimmigt av diskning o.s.v. Jag kan ha fel däremot.
Citera
2011-05-28, 10:37
Medlem
Jag har glas från ikea hemma, har nog haft dem i 5 år, inga problem alls. När jag flyttar ska jag nog köpa alla mina glas/tallrikar/bestick på ikea. Billigt och bra liksom.
Citera
2011-05-28, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aelg1
Jag har glas från ikea hemma, har nog haft dem i 5 år, inga problem alls. När jag flyttar ska jag nog köpa alla mina glas/tallrikar/bestick på ikea. Billigt och bra liksom.
Vad är det för glas du har? De Ikea-glas jag har hemma, som jag skickade länk till, går bara sönder och nej jag är inte klumpig eller nåt.
Citera
2011-05-28, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smackdown
Vad är det för glas du har? De Ikea-glas jag har hemma, som jag skickade länk till, går bara sönder och nej jag är inte klumpig eller nåt.

http://home.wangjianshuo.com/archive...svepa-ikea.jpg

Dem har funkat bra
Citera
2011-05-28, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aelg1
http://home.wangjianshuo.com/archive...svepa-ikea.jpg

Dem har funkat bra
Tack! Då ska jag spana in dom!
Citera
2011-05-28, 11:21
Medlem
finkorvs avatar
Har inte märkt någon skillnad i kvalité. När jag flyttade in i min första egna lägenhet köpte jag glas och tallrikar från indiska. Inget gick sönder. Tröttnade på porslinet förra året och köpte nytt från rörstrand. Inget har gått sönder.

Köp första uppsättningen billigt, så gör det inget om du ändrar dig sen.
Citera
2011-05-28, 11:44
Medlem
Lys avatar
Ikea-tallrikar funkar utan problem. Man kan också köpa utmärkta tallrikar, glas etc på begagnatbutiker som Myrorna och liknande. Har ett gäng kinesiska tallrikar jag köpte begagnat för många år sen, utmärkt kvalitet fortfarande. Hittade två fina tallrikar vid återvinningstation. Nästan allt husgeråd jag har är begagnat faktiskt, märker inte att det jag köpt nytt skulle vara bättre egentligen. Är det kvalitet från början så håller det.
Senast redigerad av Ly 2011-05-28 kl. 11:46.
Citera
2011-05-28, 16:08
Medlem
ganglere2s avatar
EN del IKEA-grejer är bra. Andra är helt värdelösa.
Vi hade några IKEA-koppar på arbetet. Gick bort flisor ur dom nästan genast.
Annat är det om det står Bavaria o.likn. under dom.
Citera
2011-05-28, 23:42
Medlem
relikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smackdown

Så glasen går inte sönder för du tappar dom eller slår i dom, utan dom exploderar spontant i köksskåpet?
Farliga grejor, tack för tipset!
Citera
2011-05-29, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reliken
Så glasen går inte sönder för du tappar dom eller slår i dom, utan dom exploderar spontant i köksskåpet?
Farliga grejor, tack för tipset!

Ja, ett glas gick sönder i handen och tro mig, jag är den klenaste människan på jorden och kan inte ens klämma en burk. Jag ser mesigare ut än Bert Ljung. Sen har resten av glasen gått sönder när man ställt de på bordet, diskbänken eller var som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in