2011-05-28, 00:09
Medlem
God kväll! Jag har stött på smärre problematik när jag utan cdläsare försökte installera Windows på min nya dator. Jag gick tillväga som så att jag använde mig av en gammal HDD med redan installerat Windows vilken jag genom installerade Windows på den nya HDD:n. Hårddisken gick dock inte att finna, så jag använde mig av Partition Magic för att formatera den, men valde då - förmodligen felaktigt - att den skulle vara av typen logic och inte primary.

Nu till kärnan av problemet: Windows på den nya hårddisken bootar bara om den gamla hårddisken också är inkopplad. Även fast jag nu i efterhand har ändrat HDD:n till att vara av typen primary.

Varför bootar den inte? Och kan jag på något sätt åtgärda det utan att omformatera den, igen? Är måttligt less vid det här laget...

Tack på förhand.
Citera
2011-05-28, 09:10
Medlem
Man ska bara ha 1 hårddisk kopplad när man installerar Windows. Annars lägger den något den behöver på den andra hårddisken/partitionen. Dessutom är det bra om man tar bort och skapar ny partition som snabb formateras samtidigt för att lösa vissa fel. Det gör på stället där den frågar vilken hårddisk/partition så Windows ska ligga på. Finns en avancerat alternativ med fler val att fixa disken.

Partition Magic är onödigt när Windows DVD skivan fixar sånt om datorn startas från den och långsam formatering gör man bara om man misstänker att disken är skadad eller vill vara säker att en nyköpt disk inte är defekt.

Nästa gång ser du till att gör rätt.

Du kan skapa en Win USB minne som du installerar/reparea Windows med om du inte har en DVD läsare. Microsoft har ett verktyg för skapa det. Det finns även massor med guider om man letar med google. Många misslyckade dock att reparea och var tvungna att installera om på rätt sätt.
Senast redigerad av panpo98 2011-05-28 kl. 09:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in