2011-05-27, 20:03
Medlem
När kommer den stora gruppen som betalar mycket skatt, men ändå stöder alliansen tröttna? Och kräva en mer kvalitetsbaserad invandring. Vilket parti kommer denna grupp att söka sig till?
Citera
2011-05-27, 20:14
Medlem
Claysons avatar
Sverigedemokraterna så klart!

Och dom kommer börja inse problemet med invandringen när dom inte längre kan bo långt bort från problemen.
Citera
2011-05-27, 20:15
Medlem
OneUps avatar
När det inte längre finns människor i andra länder som lever under förtryck och fattigdom?
Citera
2011-05-27, 20:21
Medlem
Capones avatar
De har tröttnat för länge sedan. Men det finns så många andra viktiga frågor än invandringspolitik, därför ska det väldigt mycket till för att lägga sin röst på Sverigedemokraterna istället för t.ex Moderaterna. Hade något av allianspartierna adapterat en mer restriktiv invandringspolitik hade de kunnat plocka massor av röster. Problemet är väl att det skulle ge ett ofantligt stort mediadrev med en massa nedsättande epitet, sammanklumpning med SD etc. att inget etablerat parti skulle orka ta det.
Citera
2011-05-27, 21:22
Medlem
Aldrig, svenskar är som greker. Röstar på samma skit år efter år, så fort det blir en kris blir folket arga och galna. Varför inte rösta rätt från början, innan krisen kommer? Afghanistan kriget har kostat flera miljarder ändå röstar folk för att fortsätta kasta bort pengarna på krig. Hade varit bättre om folk betalade invandring och krig ur egen ficka.
Citera
2011-05-27, 21:39
Medlem
MonsieurRafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exarotos
Aldrig, svenskar är som greker. Röstar på samma skit år efter år, så fort det blir en kris blir folket arga och galna. Varför inte rösta rätt från början, innan krisen kommer? Afghanistan kriget har kostat flera miljarder ändå röstar folk för att fortsätta kasta bort pengarna på krig. Hade varit bättre om folk betalade invandring och krig ur egen ficka.

Fast Grekerna vill oavsett parti kunna ta pension vid 50 och helst ha kvar ordinarie byråkratlön för att sitta på verandan, sippa rödvin och mumsa hallumi. Därav de sjuka protesterna mot krafttagen regeringen tvingas göra.
Citera
2011-05-27, 21:44
Medlem
Slaskets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
När kommer den stora gruppen som betalar mycket skatt, men ändå stöder alliansen tröttna? Och kräva en mer kvalitetsbaserad invandring. Vilket parti kommer denna grupp att söka sig till?

Finns massor med faktorer som spelar in. En ganska viktig är när de inte kan flytta ifrån mångkulturen längre p.g.a. att det helt enkelt finns så jävla många utlänningar att de syns och hörs överallt.

En annan faktor är självfallet den personliga ekonomin, just nu är inställningen att så länge man har råd med senaste Iphone och någon resa om året så är man nöjd. När det vänder kommer man också börja ifrågasätta vad det spenderas pengar på.

Det tredje är när man märker att välfärden minskar i form av sämre vård, skola, och äldreomsorg. Detta går inte att dölja hur länge som helst, alla går vi i skolan eller har barn/bekanta som gör det, till sjukhuset, och blir gamla.
Citera
2011-05-27, 22:32
Medlem
MalusPaterFamiliass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
När kommer den stora gruppen som betalar mycket skatt, men ändå stöder alliansen tröttna?
Medelklassen har klarat sig ganska bra, till följd av, till exempel, jobbskatteavdrag och stigande värden på villor och bostadsrätter, det senare gäller i varje fall för tillväxtregioner.

Det är inte medelklassen som har blivit utförsäkrade, eller som är bosatta i mångkulturella bostadsområden.
Mot denna bakgrund förefaller det inte onaturligt att ett parti som Sverigedemokraterna har sin väljarbas bland dem som Socialdemokraterna har räknat som sina kärnväljare, och därför inte ansett sig behöva prioritera, eftersom frågan om regeringsmakten har avgjorts av marginalväljarna.

Medelklassen kommer att tröttna den dag då deras barn inte kan gå i en välfungerande skola, den må vara kommunal eller en friskola, utan att barnen i stället bussas till en slumskola.
Citera
2011-05-28, 02:47
Medlem
OneUps avatar
Det jag tycker är så oerhört fascinerande och skrämmande är att ni nationalister/rasister inte tycks inse själva källan till ert invandringshat. Ni är etiska egoister. Ni ser det som gagnar er själva som det självklara, som "sanningen", "verkligheten" som andra inte inser. Ni vägrar att inse att andra människor ser humanismen, dvs ALLA människors rätt till ett bra liv, som normen för hur man ska agera. Ni ger pejorativa tillmälen till alla som tycker annorlunda, t ex PKister, Måna Muslim osv. De flesta människor har anammat humanismen som det rådande idealet, dvs ALLAs rätt till ett bra liv. Ni ser tillgången till mycket pengar som det rådande idealet och det goda i samhället, i världen, och i er själva. Ni uppskattar enbart de värden som ni själva anser vara goda, dvs konformitet och resurser till er själva och de ni uppfattar som närstående till er själva (det Sverige som ni anser vara Sverige).

De kulturkrockar som uppstår beror mycket på ekonomiska faktorer och en känsla av att vara oönskad. Sanningen är att de som upplever ekonomiska och sociala motgångar kommer att agera på så sätt som gagnar dem själva och som går emot dem som de anser vara fienden. Kärlek är inte ett alternativ varken för er eller för invandrarna. Japp, även jag som ni anser vara PK anser att invandrarna agerar på ett sätt som inte är accepterat. Skillnaden är att jag inser att verkligheten inte är svartvit. Den är grå. I denna gråhet finns bara en väg att gå: kärlek och ödmjukhet. Det är lättare att hata än att älska, det har mänskligheten om och om och om igen bevisat. Det krävs styrka att gå emot hatet och omfamna kärleken.

Ni anser att kärlek (till ALLA) och ödmjukhet är ett tecken på svaghet. Ni är totalt dumma i huudvet. Ni är anledningen till att Sverige idag inte fungerar. I grund och botten handlar det om att hjälpa de svaga, de som inte kan rå för sin situation i världen. Om ni säger som det är, att ni inte bryr er ett dugg om andra människor än de i er närhet (vilken även inkluderar Sverige som nation) så hyser jag högre respekt för er, men anser att ni är totalt dumma i huvudet. Det finns de som låtsas som att folk som kommer från andra länder är annorlunda och därmed förnekar det övergripande mänskliga: att alla egentligen strävar efter att leva ett gott liv som inte innefattar att kränka eller att utnyttja någon annan människa. Ex. ekonomiska och sociala svårigheter försvårar denna mänskliga strävan.

Alltså: vill ni att alla människor ska ha ett gott liv, eller vill ni att ni själva ska ha ett gott liv på bekostnad av andra och utan att bry er om dessa? Väljer ni det sistnämnda skulle jag gladeligen sätta en kula i huvudet på er, då har ni förbrukat er rätt som människa, och ni är att jämföra med bl a kommunisterna och nazisterna.

Jag inser problematiken i mina påståenden, åtminstone i relation till er nationalister/rasister. Problematiken ligger i att de som söker skydd här i Sverige inte heller alltid följer den humanistiska maxim som jag förespråkar. Det är ingen lätt fråga, men min övertygelse är att hat föder hat. Inställningen till, och bemötandet av, dessa invandrare är vad som formar dessa invandrare och vissa av dessas beteenden. Därmed säger jag inte att den invandringspessimistiska statistik som ni framhäver är korrektare än den som era motståndare framhäver, propaganda sker i båda lägren. Dessa siffror är dock inte vad som får människor att hysa kärlek för varandra, en förändrad inställning och ett förändrat beteende är vad som är nödvändigt.

OnT: Det jag antagligen vill säga med mitt inlägg annat än att jag anser att nationalisters/rasisters etik vara fel, är att det ni ser som verkligheten inte nödvändigtvis är min verklighet. Ni ser det som att ni förlorar pengar och att ni blir obekväma när människor inte beter er enligt er kultur (in b4 "Våldtäkt ingår inte i min kultur!!!!11!), vi humanister ser det som att hjälpa människor från länder som förtrycker och mördar folk. Människoliv, varifrån dessa än härstammar, är viktigare än pengar. Sjunker Sveriges totala "lyckonivå" pga invandringen är det helt okej för mig, sålänge de förtrycktas lyckonivå ökar drastiskt.
Senast redigerad av OneUp 2011-05-28 kl. 03:04.
Citera
2011-05-28, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
Det jag tycker är så oerhört fascinerande och skrämmande är att ni nationalister/rasister inte tycks inse själva källan till ert invandringshat. Ni är etiska egoister. Ni ser det som gagnar er själva som det självklara, som "sanningen", "verkligheten" som andra inte inser. Ni vägrar att inse att andra människor ser humanismen, dvs ALLA människors rätt till ett bra liv, som normen för hur man ska agera. Ni ger pejorativa tillmälen till alla som tycker annorlunda, t ex PKister, Måna Muslim osv. De flesta människor har anammat humanismen som det rådande idealet, dvs ALLAs rätt till ett bra liv. Ni ser tillgången till mycket pengar som det rådande idealet och det goda i samhället, i världen, och i er själva. Ni uppskattar enbart de värden som ni själva anser vara goda, dvs konformitet och resurser till er själva och de ni uppfattar som närstående till er själva (det Sverige som ni anser vara Sverige).

De kulturkrockar som uppstår beror mycket på ekonomiska faktorer och en känsla av att vara oönskad. Sanningen är att de som upplever ekonomiska och sociala motgångar kommer att agera på så sätt som gagnar dem själva och som går emot dem som de anser vara fienden. Kärlek är inte ett alternativ varken för er eller för invandrarna. Japp, även jag som ni anser vara PK anser att invandrarna agerar på ett sätt som inte är accepterat. Skillnaden är att jag inser att verkligheten inte är svartvit. Den är grå. I denna gråhet finns bara en väg att gå: kärlek och ödmjukhet. Det är lättare att hata än att älska, det har mänskligheten om och om och om igen bevisat. Det krävs styrka att gå emot hatet och omfamna kärleken.

Ni anser att kärlek (till ALLA) och ödmjukhet är ett tecken på svaghet. Ni är totalt dumma i huudvet. Ni är anledningen till att Sverige idag inte fungerar. I grund och botten handlar det om att hjälpa de svaga, de som inte kan rå för sin situation i världen. Om ni säger som det är, att ni inte bryr er ett dugg om andra människor än de i er närhet (vilken även inkluderar Sverige som nation) så hyser jag högre respekt för er, men anser att ni är totalt dumma i huvudet. Det finns de som låtsas som att folk som kommer från andra länder är annorlunda och därmed förnekar det övergripande mänskliga: att alla egentligen strävar efter att leva ett gott liv som inte innefattar att kränka eller att utnyttja någon annan människa. Ex. ekonomiska och sociala svårigheter försvårar denna mänskliga strävan.

Alltså: vill ni att alla människor ska ha ett gott liv, eller vill ni att ni själva ska ha ett gott liv på bekostnad av andra och utan att bry er om dessa? Väljer ni det sistnämnda skulle jag gladeligen sätta en kula i huvudet på er, då har ni förbrukat er rätt som människa, och ni är att jämföra med bl a kommunisterna och nazisterna.

Jag inser problematiken i mina påståenden, åtminstone i relation till er nationalister/rasister. Problematiken ligger i att de som söker skydd här i Sverige inte heller alltid följer den humanistiska maxim som jag förespråkar. Det är ingen lätt fråga, men min övertygelse är att hat föder hat. Inställningen till, och bemötandet av, dessa invandrare är vad som formar dessa invandrare och vissa av dessas beteenden. Därmed säger jag inte att den invandringspessimistiska statistik som ni framhäver är korrektare än den som era motståndare framhäver, propaganda sker i båda lägren. Dessa siffror är dock inte vad som får människor att hysa kärlek för varandra, en förändrad inställning och ett förändrat beteende är vad som är nödvändigt.

OnT: Det jag antagligen vill säga med mitt inlägg annat än att jag anser att nationalisters/rasisters etik vara fel, är att det ni ser som verkligheten inte nödvändigtvis är min verklighet. Ni ser det som att ni förlorar pengar och att ni blir obekväma när människor inte beter er enligt er kultur (in b4 "Våldtäkt ingår inte i min kultur!!!!11!), vi humanister ser det som att hjälpa människor från länder som förtrycker och mördar folk. Människoliv, varifrån dessa än härstammar, är viktigare än pengar. Sjunker Sveriges totala "lyckonivå" pga invandringen är det helt okej för mig, sålänge de förtrycktas lyckonivå ökar drastiskt.

Fint inlägg om att vi börja älska och sluta hata, och kan bara hålla med
Att vi dock "hjälper" och "gör världen till en bättre plats" när vi tar emot invandrare är en sanning med modifikation. Varje år föds mer personer i fattigdom än vad vi i västvärlden klarar att ta emot, och således ökar antalet fattiga varje år kontinuerligt. Enligt det resonemanget gör vi alltså världen till en bättre plats för person 1 (afrikanen som får komma till Sverige) på bekostnad av person 2 (afrikanen som inte fick möjligheten att komma till Sverige).

Bättre vore att sysselsätta fler Européer i U-länder och satsa pengar på infrastruktur, utbildning och vård och ett volontärjobb är oerhört eftertraktat, så att hitta lämpliga kandidater torde inte vara svårt. Kan vi med hjälp av västvärldens humanism dela med oss lite av varje ifrån alla våra produktionsfaktorer bättre än vi faktiskt gör nu, kanske vi skulle kunna hjälpa både person 1 och 2 i Afrika på plats. Självfallet finns det många brister i detta synsätt eftersom att förutsättningarna i många länder för den här typen av projekt är väldigt dåliga.

Bra hjälp är att putta någon i rätt riktning. Det är så våra barn växer och mognar, det är så våra kolleger utvecklas och det är så våra skolungar lär sig nya saker. Om vi bestämmer oss för att på helt egen hand att lösa barnets konflikter i sandlådan åt dem; om vi bestämmer på helt egen hand att göra våra nyanställdas kvartalsrapporter; och om vi på helt egen hand valde att göra våra barns läxor skulle ingen av dessa kunnna ta sig framåt i livet.
Citera
2011-05-28, 04:22
Medlem
obans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
text

Var fanns din kärlek när en nära släkting till mig blev överfallen och våldtagen vid fjorton års ålder? När hon efter en lång tid av hot - både per telefon och genom nattliga besök - tvingades flytta till en annan stad eftersom förövarens släktingar ansåg att svenska horor inte kunde våldtas? Var fanns din humanism när en annan släkting 93 år gammal blev brutalt nedsparkad bakifrån och rånad av ett gäng svartskallar? Han var frisk och kry före överfallet, men dog ett par månader senare.

Men visst är jag egoist. Jag betalar varje månad en nära släktings hyra eftersom hon inte får det att gå runt och det är inte särskilt roligt. Allt för att du vill leva ut dina fantasier om en kärleksfull, rättvis värld där alla har det lika bra. Att du pissar våra äldre i ansiktet är dock något som du inte bryr dig om.

Trots allt känner jag inget hat mot invandrare. De är uppväxta i en annan kultur där usel kvinnosyn och barbariska seder är en del av vardagen. Såna som du däremot. Du är ingen humanist utan en korkad jävla hippie och jag hoppas av hela mitt hjärta att någon sund människa nån dag gör slut på ditt lidande.
Citera
2011-05-28, 08:38
Medlem
Bruksgasellens avatar
Så länge medelklassen har råd att bo bra, ha god materiell standard blir det inga protester av betydelse. Även fast det är så att medelklassens standard till stor del hålls uppe med lånade pengar. Globaliseringen är den kraft som hotar medelklassens standard och trygghet. Hamnar Sverige i ett läge med fallande bostadspriser, dyrare lån och högre arbetslöshet skulle medelklassens relativt trygga livsvillkor kunna upplevas som hotade. Men jag undrar om ens ett sådant scenario skulle framkalla några protester av betydelse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in