2011-05-27, 17:01
Bannlyst
I brödtext på Flashback uppstår en stjärna (*) efter talminus (–).

Exempel: Jag ser ingen ljus framtid – jag är blind. blir utan ändring av posten Jag ser ingen ljus framtid –*jag är blind.

Varför? Kan Flashback laga buggen? Kan jag som användare göra annat än att sluta använda talminus?
Citera
2011-05-27, 17:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Hur menar du? Jag använder ofta tankestreck (talminus) - och jag har aldrig det problemet (som du ser). Behöver inte ta bort en stjärna.

Jag använder IE9 och FF 4.0.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2011-05-27 kl. 17:34.
Citera
2011-05-27, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hur menar du? Jag använder ofta tankesteck (talminus) - och jag har aldrig det problemet (som du ser). Behöver inte ta bort en stjärna.

Jag använder IE9 och FF 4.0.
Det du kallar tankstreck är egentligen ett bindestreck. Bindestreck och talminus/tankstreck är två olika tecken. När man binder samman två ord gör man det med bindestreck, när man skiljer två satsdelar åt eller skriver dialog använder man talminus. Tankstrecket är något längre än bindestrecket.

Exempel:
Bindestreck: Beslutet är fattat med utgångspunkt i barn-föräldrar-perspektivet.
Talminus/tankstreck: Jag använder gärna talminus – Flashback krånglar varje gång.

Bindestreck = -
Talminus = –
Citera
2011-05-27, 17:39
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Ser man på. Jag använder alltid strecket bredvid punkten på tangentbordet. Har en laptop - finns talminus på en sådan? Vill testa och se om jag har samma problem som du.
Citera
2011-05-27, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ser man på. Jag använder alltid strecket bredvid punkten på tangentbordet. Har en laptop - finns talminus på en sådan? Vill testa och se om jag får samma problem som du.
Jag använder Mac. Talminus får jag genom alt + -.
Citera
2011-05-29, 12:46
Medlem
epost72s avatar
Frågan är väl vilka som ens ser skillnad på nämnda tecken?
Citera
2011-05-29, 13:25
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72

Jag gjorde ju uppenbarligen inte det. Jag tycker det funkar bra att använda bindestreck. Ingen har klagat över det på detta forum där folk klagar på allt.
Citera
2011-05-29, 15:47
Bannlyst
Citat:
Den intresserade ser självklart skillnad, jag kan inte börja använda bindestreck istället för talminus. För mig vore det nästan som att ersätta punkt med kommatecken.
Citera
2011-05-29, 15:51
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gultshirt
Den intresserade ser självklart skillnad, jag kan inte börja använda bindestreck istället för talminus. För mig vore det nästan som att ersätta punkt med kommatecken.
Kul jämförelse, vad handlar det om? en eller två pixlars skillnad mellan bindestreck och det som du kallar talminus. Jag är helt säker på att du kollat upp detta.
Citera
2011-05-29, 16:13
Bannlyst
Citat:
Kul jämförelse, vad handlar det om? en eller två pixlars skillnad mellan bindestreck och det som du kallar talminus. Jag är helt säker på att du kollat upp detta.
Vad handlar vad om?

Jag har inte kollat upp någonting, men om du är intresserad har Wikipedia skrivit lite grann om både talminus (alt. tankstreck) och bindestreck:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tankstreck
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bindestreck
Citera
2011-05-29, 16:21
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gultshirt
Vad handlar vad om?

Jag har inte kollat upp någonting, men om du är intresserad har Wikipedia skrivit lite grann om både talminus (alt. tankstreck) och bindestreck:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tankstreck
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bindestreck

Nej jag är inte intresserad jag funderar som sagt mer på vilka om ser skillnad utan att att man sitter och mäter på skärmen med skjutmått. Jag tror att du tillhör en minoritet, nej jag tror inte att det stora flertalet sitter och mäter för att avgöra om det är ett tanksteck, talminus eller bindestreck.
Citera
2011-05-29, 16:30
Bannlyst
Citat:
Nej jag är inte intresserad jag funderar som sagt mer på vilka om ser skillnad utan att att man sitter och mäter på skärmen med skjutmått. Jag tror att du tillhör en minoritet, nej jag tror inte att det stora flertalet sitter och mäter för att avgöra om det är ett tanksteck, talminus eller bindestreck.
Nä, det förstås, men eftersom jag själv använder mig av talminus så ser jag förstås skillnad direkt. Det vore fint om Flashback kunde fixa buggen så att man kan använda korrekt skriftspråk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in