2011-05-29, 16:34
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gultshirt
Nä, det förstås, men eftersom jag själv använder mig av talminus så ser jag förstås skillnad direkt. Det vore fint om Flashback kunde fixa buggen så att man kan använda korrekt skriftspråk.

Jag förstår absolut din ståndpunkt och vi får hoppas att problemet åtgärdas så att du slipper sova fastspänd med bettskena och tvångsmatad med sobril.
Citera
2011-05-29, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jag förstår absolut din ståndpunkt och vi får hoppas att problemet åtgärdas så att du slipper sova fastspänd med bettskena och tvångsmatad med sobril.
Det vore skönt, ja.
Citera
2011-05-29, 17:58
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Frågan är väl vilka som ens ser skillnad på nämnda tecken?
De tecken som engultshirt kopierat in ser inte jag någon som helst skillnad på.
Minustecken/bindestreck för mig är detta: - (pc och tecknet på tangentbordet)
Pratminus/talstreck är detta: — (tas fram med alt+0151num)

Att det blir en asterisk efter bindestreck/minustecken har jag aldrig sett, men det kan ju har att göra med kodningen när det gäller söksträngar (som du själv tog upp i tråden om det för ett par år sen).

Ett tankstreck ska sedan faktiskt inte ha ett blanksteg varesig före eller efter sig när det handlar om en instucken fras, så om man gör det "rätt" så har sökkodningen inget med saken att göra.

Wordpress har kodat i sig att två bindestreck efter varandra ger ett tankstreck, så jag är lat och kör aldrig alt+0151num--inte ens här på Flashback. Dock så håller jag mig till regeln att inte köra blanksteg mellan föregående eller efterföljande ord. Precis så alltså.
Citera
2011-05-29, 22:16
Medlem
storbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
De tecken som engultshirt kopierat in ser inte jag någon som helst skillnad på.

Det är för att han använder det i regel mer vanliga tankstrecket, medan du använder det längre tankstrecket, som är vanligt i andra språk.

Citat:
Ett tankstreck ska sedan faktiskt inte ha ett blanksteg varesig före eller efter sig när det handlar om en instucken fras, så om man gör det "rätt" så har sökkodningen inget med saken att göra.

Man ska ha blanksteg både före och efter i svenskan när det gäller tankstreck. Det är nog mer vanligt – tror jag – att man inte har något blanksteg i engelskan.
Citera
2011-05-29, 22:26
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storbonden
Det är för att han använder det i regel mer vanliga tankstrecket, medan du använder det längre tankstrecket, som är vanligt i andra språk.

Man ska ha blanksteg både före och efter i svenskan när det gäller tankstreck. Det är nog mer vanligt – tror jag – att man inte har något blanksteg i engelskan.
Mycket möjligt. Min språkliga akademiska utbildning skedde just på engelska, så det är nog inte konstigt att jag--trots att jag är svensk med svenska som modermål--finner den användningen som lätt efterbliven.

Man lever som man lär, typ.
Citera
2011-05-30, 10:12
Medlem
C - Js avatar
Det kan ha att göra med Unicode-normalisering, även om det låter fel när det gäller talstreck.
http://en.wikipedia.org/wiki/Unicode_equivalence

Jag är inte säker på talstrecket, men t.ex. tecknet U+212B (Å), tecknet för ångstrom, det lagras på mac som 2 separata tecken U+0041 A och U+030A °. När detta sedan tolkas på en server som ska spara det i databasen (som då förmodligen använder en annan unicode normalisering) och sedan skickas ut som html så kan det förmodligen bli så att dessa två tecken delas upp och tolkas som 2 separata tecken.
Citera
2011-05-30, 14:13
Medlem
Jag vet att om man försöker skriva in ett hårt mellanslag (U+00A0) så blir det istället en stjärna på Flashback.

Nu vet jag inte vad svenska skrivregler säger, men det kanske är så att
1) man ska inte ha radbrytning precis efter tankestreck, samt
2) du använder en ordbehandlare som är så smart att den känner till 1), och översätter mellanslaget efter till ett hårt mellanslag automatiskt?
Citera
2011-05-30, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Jag vet att om man försöker skriva in ett hårt mellanslag (U+00A0) så blir det istället en stjärna på Flashback.

Nu vet jag inte vad svenska skrivregler säger, men det kanske är så att
1) man ska inte ha radbrytning precis efter tankestreck, samt
2) du använder en ordbehandlare som är så smart att den känner till 1), och översätter mellanslaget efter till ett hårt mellanslag automatiskt?
Smart, men tankstrecket uppstår oberoende av radbrytningar och trots att man inte använder ordbehandlare.
Citera
2011-05-30, 15:09
Medlem
Citat:
Smart, men tankstrecket uppstår oberoende av radbrytningar och trots att man inte använder ordbehandlare.

Hmm, så du menar att du alltid får en stjärna när du skriver in ett tankestreck? Det gör nämligen inte jag. Gäller detta bara om du faktiskt gör inlägget, eller gäller det för förhandsgranskning också? Det blir nämligen inga stjärnor för mig, varken för U+2013 eller U+2014.

Test: a – b — c.
Citera
2011-05-30, 15:13
Bannlyst
Citat:
Hmm, så du menar att du alltid får en stjärna när du skriver in ett tankestreck? Det gör nämligen inte jag. Gäller detta bara om du faktiskt gör inlägget, eller gäller det för förhandsgranskning också? Det blir nämligen inga stjärnor för mig, varken för U+2013 eller U+2014.

Test: a – b — c.
U+2013 är det jag använder mig av och jag får alltid en stjärna efter. Skillnaden kanske består i att jag inte skriver ut tecknet genom unicode utan direkt på tangentbordet?

(Testar att förhandsgranska –*vi får se hur det ser ut.)

Edit: som synes får jag stjärna även i och genom förhandsgranskning.
Citera
2011-05-30, 15:25
Medlem
Citat:
U+2013 är det jag använder mig av och jag får alltid en stjärna efter. Skillnaden kanske består i att jag inte skriver ut tecknet genom unicode utan direkt på tangentbordet?

(Testar att förhandsgranska –*vi får se hur det ser ut.)

Edit: som synes får jag stjärna även i och genom förhandsgranskning.

Men såhär då. Anledningen till att jag vet att NBSP (U+00A0) genererar en stjärna är att jag ofta råkar skriva in det, då Alt + mellanslag ger ett NBSP på min dator. Det är alltså lätt hänt att man skriver in oavsiktligt om man skrev ett tecken med Alt innan, och sen trycker mellanslag. Eftersom man inte ser skillnad på NBSP och vanligt mellanslag så märker man inte felet.

Kan det vara så att du skriver din kombination Alt+-, Space så snabbt att det blir Alt+-, Alt-Space? Testa skriva långsamt så att du är säker på att det inte blir Alt+Space efter?

Sen så tycker jag iofs att det är en bugg att NBSP blir till stjärna i Flashback. Det rimligaste borde väl vara att antingen inte översätta alls, eller översätta till ' '?
Citera
2011-05-30, 15:59
Bannlyst
Citat:
Men såhär då. Anledningen till att jag vet att NBSP (U+00A0) genererar en stjärna är att jag ofta råkar skriva in det, då Alt + mellanslag ger ett NBSP på min dator. Det är alltså lätt hänt att man skriver in oavsiktligt om man skrev ett tecken med Alt innan, och sen trycker mellanslag. Eftersom man inte ser skillnad på NBSP och vanligt mellanslag så märker man inte felet.

Kan det vara så att du skriver din kombination Alt+-, Space så snabbt att det blir Alt+-, Alt-Space? Testa skriva långsamt så att du är säker på att det inte blir Alt+Space efter?

Sen så tycker jag iofs att det är en bugg att NBSP blir till stjärna i Flashback. Det rimligaste borde väl vara att antingen inte översätta alls, eller översätta till ' '?
Ja, det är en underlig och onödig bugg. Tyvärr beror det inte på mig – det händer för ofta.

Edit: Wtf? – ? Ingen *? Problemet löst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in