Flashback bygger pepparkakshus!
2020-12-18, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Hur upplevde du att det var att "gå i tjänsten" eller "placera litteratur"? Det var väl ändå intressant att möta nya människor och kanske t o m bjudas in i deras hem för en fika eller kanske även en bit mat? Som princip ser jag inget fel med detta alls.

Jag hatade det. Men man fick bita ihop för att kunna rapportera några timmar. Tror du nprmala tonåringar gillar att vara predikanter? Normala tonåringar ska intressera sig för helt andra saker.
Citera
2020-12-18, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag hatade det. Men man fick bita ihop för att kunna rapportera några timmar. Tror du nprmala tonåringar gillar att vara predikanter? Normala tonåringar ska intressera sig för helt andra saker.
Ja fy fan va jobbigt det var, särskilt på hemmaplan, där man riskerade att ringa på hos någon som hade barn i samma skola.
Citera
2020-12-21, 06:22
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Nja, jag vet inte. Tonåringar kan vara brinnande för sin tro. Att ha sviktande intresse för sin tro eller tvivel har inte nödvändigtvis med ålder att göra.

Hade det för din del med JV att göra egentligen? Du hade kanske känt likadant om du hade varit pingstvän eller annan frikyrklig som har liknande verksamhet (eller snarare hade skall jag säga, idag är det nog främst JV och mormoner som knackar dörr).
Citera
2020-12-21, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Ja fy fan va jobbigt det var, särskilt på hemmaplan, där man riskerade att ringa på hos någon som hade barn i samma skola.

Fy fan i helvete så vidrigt det var. Så här efteråt blir jag fly förbannad för att man fortsätter utsätta barn och ungdomar för detta.
Men, det riktigt äckliga är att sekter som JV önskar att deras barn inte ska ha normala vänskapsförbindelser med jämnåriga icke troende. Man vill alltså isolera även barn och ungdomar från normalt umgänge med jämnåriga.
Citera
2020-12-21, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Läste du vad jag skrev nyss? jag sade inget om att "lämna församlingen", utan jag sade att man istället för att våldföra sig på sitt samvete och låtsas som att man är kristen och ljuger för sina närmaste, att man istället blir overksam.

Visst; det är jättebra....jag har varit overksm i mer än 30 år. Om man kommer från rätt podiefamilj är detta inte något problem, men om man inte har dussintals släktingar inom JV så blir det problematiskt
Citera
2020-12-21, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylletrasa
Ja det är sant. I denna församling här på orten, så är hälften sjukskrivna för utbrändhet. Några är sjukpensionärer. Inte konstigt, tycker jag, med all den pressen dom har på sig att leva efter bibeln, och förkunna överallt!? Jag tyckte det var mycket märkligt att så många var utbrända...

Det är så på många orter. Mitt intryck är att många dragit sig mer tillbaka i sjukskrivning för utbrändhet eller mental ohälsa sedan Coronaviruset kom. Det verkar som många tar detta som ett tecken för att slutet är nära.
Citera
2020-12-21, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarbenga
Nu är det så att jag sitter här och klurar på en grej. Vad gör Jehovas Vittnen på dagarna egentligen? Många av dem tycks ju springa runt och knacka dörr, får de betalt för det? Jag är ju inte korkad, så jag förstår ju att åtminstone några av vittnena har vanliga jobb också, men hade gärna velat veta vad ett typiskt JV-jobb i sådana fall skulle kunna vara?

Om jag i sådana fall skulle vilja infiltrera deras religion, och på så vis bli professionell dörrknackare, vad hade min lön då blivit? Eller är det någon form av slavarbete de pysslar med?

Jag förstår ju att detta kanske är många frågor, men hade varit tacksam för svar på åtminstone en utav dem. Ha en go helg, vänner!

Städare är det typiska JV-yrket. Men påfallande många är långtidssjukkrivna för diffusa ryggsmärtor eller problematik med ångest/depression.
Citera
2020-12-21, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anderson.Cooper
Det är slavarbete! Många har lågbetalda yrken, Jehovas tycker att utbildning över åk 9 är onödigt. Du ska 'förkunna' så ofta och så mycket som möjligt.

"Pengar testamenteras
Jehovas vittnen betalar inga löner, varken till de som knackar dörr eller jobbar som äldstebröder, motsvarigheten till präster. Verksamheten finaniseras genom frivilliga bidrag, dels allmänna dels för litteraturen.

Enligt William Bowen, som själv var ett Jehovas vittne i 43 år och även arbetade på världshögkvarteret i Brooklyn, New York, förväntas varje medlem först betala för litteraturen ur egen ficka och sedan lämna även mottagarnas eventuella bidrag.

Enligt flera avhoppare med god insyn i den svenska grenen är det inte heller ovanligt att äldre medlemmar övertalas att testamentera sina egendomar, vilket även William Bowen påpekar.

– Ett äkta Jehovas vittne lämnar allt till organisationen, så är det bara, säger William Bowen.

Men Jehovas vittnen är inte bara en religiös organisation utan också en affärsrörelse med många inregistrerade företag. Förlaget, the Watchtower Bible and Tract Society of New York, listades 2001 av tidningen Newsday som ett av New Yorks fyrtio rikaste företag, med en årlig inkomst på 951 miljoner USD. Tidningen Månadens Affärer skrev 1997 att medlemmarna i Sverige, som då var 24 000, lämnade bidrag på totalt 45 miljoner kronor per år.

– Det här är en av de mest inkomstbringande religiösa organisationerna på jorden, säger William Bowen."

Att bidragen till Brooklyn var så stora visste jag inte, men det är väldigt vanligt att JVn testamenterar till organisationen. Det ses kanske som en garanti för uppståndelse?!
Om de har barn som inte är JV, så vill de inte att "Satan" ska ärva deras pengar.
Citera
2020-12-21, 21:25
Medlem
Citat:
Visst; det är jättebra....jag har varit overksm i mer än 30 år. Om man kommer från rätt podiefamilj är detta inte något problem, men om man inte har dussintals släktingar inom JV så blir det problematiskt

Vad är podiefamilj?
Citera
2020-12-21, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Vad är podiefamilj?

En familj/släkt med många betydande medlemmar som står på podier och håller tal. En släkt som varit med i många generationer.
Citera
2020-12-21, 21:35
Medlem
Citat:
Du gissar fel, det är helt frivilligt om man vill använda sin fritid till att vittna för människor.

Hahaha, nej, helt fel.[/b].

I helvete heller. Lögn och förbannad dikt. Ni måste rapportera varenda jävla timme ni gör. Och, om du rapporterar noll...........så anses du vara synnerligen andligt svag, och en sådan som man inte ska umgås med. Varför ljuger du om detta?
Citera
2020-12-21, 21:43
Medlem
Citat:
Ok, bibeln förbjuder människor att äta blod, för att visa respekt för det dödade djurets liv, men det kanske du visste redan?

Ja, och det finns flera inlägg som jag ännu inte har svarat på, jag får se om jag får tid/lust att göra det.

Nej, jag växte upp i en ateistisk miljö, eller i alla fall fanns det ingen religiös påverkan förutom från skolan vid Luciafiranden, julfiranden, påskfiranden o.s.v. Julfirande var väl det enda religiösa inslaget i min familj. Jag fick en väldigt avslappnad uppfostran, jag blev väldigt självständig, och var inte beroende av att tillhöra olika grupperingar t.ex. i skolan.

När jag var 24 år så ringde det på dörren, det var Jv, och jag blev intresserad, för jag har alltid tyckt det har varit intressant med filmer om bibeln, dom 10 budorden, filmer om Jesus o.s.v. Jag hade hört talas om mycket negativt om Jv, men jag är en person som inte dömer på förhand, utan vill i så fall höra det från källan, så jag hade inget problem med att bjuda in Jehovas vittnen.

Det är en lång historia vad som hände sedan, så jag klistrar in något som jag skrev tidigare:

Jag vet inte, det finns ingen statistik, och det har varierat med åren. I början av Jv:s historia så bestod ökningen enbart av dom som man träffade vid dörren. Nu har det avstannat ordentlig i vår tid i Sverige och dom flesta västerländer, så nu är det nog mest dom som växer upp bland Jehovas vittnen, men Jv har också den största andel av barn som inte följer föräldrarnas fotspår jämfört med andra religioner, enligt en amerikansk studie.

Jag är säker på att det stämmer även in på Sverige och alla andra länder. Att det är på det sättet motsäger påståenden att Jv tvingar sina barn, tvärtom vill Jv inte tvinga någon, det är helt meningslöst att tvinga någon, Jv uppskattar personer som självmant vill underordna sig Gud och bli del av församlingen. Man gläds åt det, och samtidigt har det ingen större betydelse om människor väljer bort Jv. Det är så klart sorgligt för t.ex. föräldrar om barnen inte anammar deras syn, men man har ändå ett normalt förhållande till sina barn (om det nu inte handlar om uteslutning).

Bokför man inte statistik längre? Nå, för några år sedan var siffrorna sådana att det gick åt 10 000-12000 timmars predikande för varje nydöpt JV i Sverige, men eftersom ungefär 75% av de döpta är angöriga till JVn måste vi multiplicera siffrorna med 4, d v s det krävs mellan 40 000 och 50 000 timmars dörrknackande för en ny medlem som inte är släkting till befintliga JVn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in